Dele mellomaksel Quattro tips og triks???

Anbefalte innlegg

Prøver å få bytta mellomaksel opphenget på 90'n. Har tatt ned akselen og fått løsna bolten i senter av knuta, men får f... ikke knuta av splines'a. Prøvde i går kveld å sette akselen i skrustikke og varme opp knuta og benne den av med langt skrujern og brekkjern, men det er litt dårlig med mothold så får ikke no kraft over det. Prøvde også å slå den bakover med en 2X4 bit i mellom, men det blir ikke no fart i det.... Er litt skeptisk til å varme knuta rundt splines skikkelig med tanke på lagrene, men det er jo smørenippel i senter så er kanskje bare å smøre opp igjen?? Er vel ikke særlig lurt å slå direkte på knuta heller???:confused: Har i natt satt akselen loddrett og pøsa på med rustløser, håper den siger litt nedover langs splines'a og at det løsner etterhvert.

Tips og triks til andre fremgansmåter mottas med stor takk!!!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den ikke festet på samme måte som en drivakselknute? Med "fjær" ring i et spor på splain.

Jeg ville prøvd å festa mellomakselen i ei skrustikke og gitt den delen av knuten som er festet på splain et par slag slik at "fjær" ringen blir presset inn og knuten glir fint av. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på om det er som på drivakselene, trodde i grunn det bare var den bolten i senter, men det veit jeg i grunn ingenting om. Har ikke greid å finne noen bilder av aksel uten knute på heller. Skeptisk til å dælje løs på knuta også, redd den skal sprekke eller bli deformert...får prøve litt mer i kveldinga: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på om det er som på drivakselene, trodde i grunn det bare var den bolten i senter, men det veit jeg i grunn ingenting om. Har ikke greid å finne noen bilder av aksel uten knute på heller. Skeptisk til å dælje løs på knuta også, redd den skal sprekke eller bli deformert...får prøve litt mer i kveldinga: klø :

Fest i skru stikke, å gå løs med hammern! Eneste rette det Fredrik :) mener jeg varma noe i tillegg. Husker ikke, men husker jeg slo som en villmann. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å merk den så du får den sammen der den satt! ellers kan du ende opp med vibrasjon...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK da stoler jeg på deg Johan! ;) Får ut og prøve seinere, takk for hyggelig handel og kikk i verkstedet ditt i går!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å merk den så du får den sammen der den satt! ellers kan du ende opp med vibrasjon...

Har rissa inn merker, men takk for tipset :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løst! Varma opp knuta skikkelig rundt splines'a og hamret løs med hammer og meisel så løsna den til slutt. Det var ikke no låsering som på drivakslene! For å få på nye opphenget måtte jeg bøye blekket rundt akselen ved knuta bakover, så var det bare å gjøre det reint, ny loctite på bolten og skru sammen igen. Skal også presse inn litt fett i knuta, tror det rant ut litt når jeg varma opp knuta. Har ikke fått prøvekjørt enda men fikk alt på linje igjen så regner med at det skal gå bra!:)

DSCF5720.jpg

DSCF5714.jpg

DSCF5717.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.