Får ikke gidd gass. Audi a4 1,9tdi b6. Accelrator Position Sensor 1/2 (g79/G185)

Anbefalte innlegg

Heihei.

Var ute å kjørte i går, pluttselig får jeg ikke gidd gass. Med det mener jeg at det ikke skjer noe når jeg tråkker gasspedalen i bunnen. Klikket meg inn med vagcom og så hvor mange prosent gasspedalen ble trykt inn osv. Og den reagerte.

ESP lampa lyser og glødelampa blinker.

Den går kun på tomgang, og noen hundre omdr for høyt iforhold til vanlig.

Vagcom sier:

18047 - Accelrator Position Sensor 1/2 (g79/G185)

P1639 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent

Ross Tech sier:

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON

Reduced Engine Output

Possible Causes

Wiring and/or connections faulty

Faulty ECM

Faulty Accelerator Pedal

Possible Solutions

Check Measuring Block Readings for Accelerator Pedal

Check Voltage Signals from ECM to Throttle Pedal (see factory repair manual)

Check Wiring and Connectors from ECM to Accelerator Pedal

Vasket bilen 2km før dette skjedde. Om dette er tilfeldig vet ikke jeg.

Noen som kan fortelle meg litt om dette ? Sitter "bryteren" på pedalen ? Er det den som bruker å gå ?

Tips tas imot med takk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som kan noe om dette ? :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På golfen i allefall sitter den på innsugspjeldet. Det er et potentiometer.. :)

Men, hvordan det er på en 2003 Audi A4 har jeg ingen anelse om... :P

Golf 3 posisjonsføler;

$(KGrHqZ,!lIE9SPyh-8zBPemPWQ1yw~~60_35.J

f1bdf986b3abcdcd.jpg

Her er en link til et forum jeg fant; http://www.audizine.com/forum/showthread.php/255285-Throttle-position-sensor-how-to

Der står det følgende:

Should look like this on the 2.8 V6 motor and will be located on the throttle body.

*BILDE*

You need to verify with diagnostic softwae if it is really faulty. There is a procedure to align it usig diagnostic sofware or by just turning the key into ignition position fo 30 or so seconds. Use the search feature to find throttle body adaptation infomtion.

Ser ut som det kanskje er samme opplegget på A4 allikevel.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TPS sitter vel i forbindelse med gasspjeldet ute i motorrommet på en bensinmotor. En dieselmotor har ikke gasspjeld.

Giveren bilen din har feil på, er rett og slett elektronikken i gasspedalen. Den har ikke gasswire, men isteden elektronisk signal fra gasspedalen via motorstyreenheten og til dieselpumpa.

Muligens er elektronikken i gasspedalen defekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti tilsvarende på min. Der var det kommet til fukt i ecu boksen som forårsaket rust og irr på kontaktene til gass pedal, brems og clutch. Var en sprekk i lokket på boksen min som gjorde at vannet kunne renne inn og ned på kontaktene.

Løste problemet etter en grundig rengjøring og smøring av kontaktene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for flotte svar folkens :)

Tror det må være som espen sier, for nå har den stått på tørt varmt verksted i to dager. Og nå fungerer den fint igjen.

Er de "kontaktene" inne i bilen eller oppe i boksen ? Må få sett på de iløpe av de nermeste dagene :)

Takk igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontaktene finner du forsåvidt både oppunder dashboard og i boksen, men er enklest og lettest å nå ved å skru av øverste del av boksen. Pass på at boksen er hel/se etter skader da du monterer den igjen slik at alt blir tett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme symptomer på min B5 1.9 PD TDI.

Skjedde en sjelden gang til å begynne med, men etter et par uker ble det oftere, og det å skru tenninga av og på i fart ble etthvert en slitsom rutine.

Skiftet gasspedalen (var ikke så ille dyr mener jeg), og da var alt i orden. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.