1000 liters kompressortank, anbefalinger om motor og pumpe ønskes.

Anbefalte innlegg

Henta meg en 1000 liters kompressortank sist uke. Garantert overkill i forhold til behovet mitt, men jeg fikk den veldig billig og har plass til den så why not.

 

Men jeg vil gjerne ha litt synspunkter og råd ang. motor og kompressorblokk.

 

Jeg har lest meg fram til/tippet på 5 hester. Men lurer også på om fordeler og ulemper med V-blokk eller enkelblokk. Oljesmørt eller ikke et tema, skal ikke lakkere.

 

Blir å koble til 3-fas og ser for meg at jeg handler komponenter på biltema om de er brukenes. Men selve motoren skaffer jeg brukt om mulig.

IMG_2503.jpg

IMG_2570.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

større enn den vi har på jobb jo :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:D Ja det er litt størrelse på den gitt.

 

Lurer også på noe jeg har sett nevnt på div. forum om bruk av magnetbryter på større motorer.

Og trenger jeg 32A sikring eller klarer jeg meg med 16A?

 

Planen er å lage til et eget "stativ" for motor og pumpe seperat fra tanken, samt sette dette inn i et nokså lydisolert rom med mer en nok plass og tilførsel av luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må ivertfall være et oppsett som tåler å gå i maange minutter uavbrutt, kommer jo til å ta rimelig langt tid å fylle den med en moderat stor kompressor , men på den annen side rekker du endel hjulskift før kompressorn starter igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en bilmotor? som drives av en elmotor? En bilmotor er jo en stor luftpumpe... :) sett i membraner ala kompressorventiler i toppen på motoren for bedre effektivitet : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg hadde gått for en skruekompressor på den tanken der.. Og en lufttørke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være en negativ gammal grinebiter her altså, men...

 

Bare ett lite tips, sjekk den tanken innvendig for rust. Jeg hadde aldri turt å brukt en 20år gammel 1000liters tank med mindre jeg hadde fått plassert den i nabokommunen.. Når en sånn tank en dag revner, så tar den gjerne med seg ett middels stort hus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør i hvertfall trykktestes til 1.5x trykket du skal ha på den. Og testes med trykksatt VANN ikke luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ett lite tips, sjekk den tanken innvendig for rust. Jeg hadde aldri turt å brukt en 20år gammel 1000liters tank med mindre jeg hadde fått plassert den i nabokommunen.. Når en sånn tank en dag revner, så tar den gjerne med seg ett middels stort hus.

 

Det er helt vanlig innenfor dykking at en bruker flasker på ryggen som er mye eldre (og da snakker vi om 200 og 300 bar), denne kan også fint vare lenge om den har hatt lite fuktighet i seg. Nøkkelen er inspeksjon og trykkprøving, og det gjøres ofte slik som Hans sier:

 

Bør i hvertfall trykktestes til 1.5x trykket du skal ha på den. Og testes med trykksatt VANN ikke luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal inspisere den innvendig ja. Kall meg gal, men jeg er rimelig sikker på at tanken er i god stand, men trykkteste med vann har jeg ikke noen greie på. Hvordan går man fram for å gjøre det på en så stor tank egentlig?

 

Fant dette etter litt googling:

Først ser de over flaska etter fysiske skader/slitasje, så går de over ventil for å se at den ser ok ut. De skrur ut denne for å se over flaskens innside. Så kobles det til en annen ventil, som brukes til å fylle flaska med vann! Først fyller de opp f.eks 15 liter vann på en 15 liters flaske. Vidre presser de på litt ekstra vann (i underkant av 3 ekstra dl) for å bygge opp riktig trykk i flaska. Når de så slipper ut vannet igjen (trur det da er snakk om vannet som er lagt til de 15), kan de måle om selve tanken har utvidet seg mer enn det som kan godkjennes! (dersom tanken har utvidet seg, vil de få ut mindre vann enn det de puttet inn). Så tørkes flaska så raskt som overhode mulig ved hjelp av varm trykkluft. Er alt OK blir flasken stemplet med et merke som sier at flasken er godkjent til gitt dato

 

Linker til alternative pumper (f.eks to-steg) eller andre anbefalinger ønskes også. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hydrostatisk testing bør/må nok gjøres av noen som driver med slikt og har utstyr som gjør at de kan måle hvor mye vann som er dyttet på under trykktestingen. En annen ting er at tankene er ubehandlet innvendig, og de må tørkes raskt etterpå for at vannet fra trykkprøvingen ikke skal generere rust i tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare se inni den og se om det er skikkelig gravrust eller ikke. Hvis det ikke er gravrust er det bare å kjøre på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for info Bjørn. Var nok bare mest nyskjerrig :o

 

Ja, blir å titte inni å kjøre på. Har egentlig ikke så mye beskymringer med en tank som er 20 år.

 

Men. Igjen, handler denne tråden om alternativer til faktisk fylle tanken. Så tilbake til topic må jeg be :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en maken tank i verste vårt, ser det ut som. Blir litt småbekymret når jeg leser hva folk skriver om at den kan revne.. vet det er rust i den, men ikke hvor mye..: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maken tank som i 1000 liter der omkring? I så fall, hva slags type pumpe sitter på, og hvor mange KW er motoren på evnt. hester?

 

Står mellom disse to fra Biltema, der to-stegs varianten er ca 2x prisen.

2.jpg

1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke de fra Biltema er noe p satse på. Jeg har den minste på en 200l tank. Og den er ikke veldig rask.. De blokkene er ikke laget for noe særlig turtall. Så det går smått.

 

Tror jeg ville prøvd å funnet en skruefester av noe slag. De tåler å gå lengre av gangen enn en sånn stempelblokk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den på 470 l / min kommer jo da til å bruke 17 minutter fra 0 bar til 8 bar på 1000 liter tank, om du stiller den slik at den starter igjen etter å ha blitt tappet til 6 bar bruker den jo da ca 5 min til å trykke opp til 8 bar igjen sånn rent teoretisk da, ikke sikkert det er noe problem, men du bør sjekke om både kompressor og el motor tåler å gå så lenge kontinuerlig uten å gå varmt. de biltema blokkene er sikkert ikke beregna på så store tanker, biltema har vel ikke større tanker en 90 liter på disse blokkene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt sylinder eller V-blokk? Spør du meg er svaret enkelt, 2 sylindere leverer mer luft enn èn sylinder, med andre ord, du bruker mindre tid på å fylle tanken med to sylindere, som igjen betyr lavere strømforbruk og mindre sjans for overoppheting (husk kjølevifte). Men som du ser av regnestykket til Helge, så bør du ha noe som leverer betydelig mer enn dette pr minutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger. Det er godt med flere perspektiver her :)

 

Jeg har prøvd å finne selvbygg med biltemas pumper uten hell. Dog det finnes plenty på amerikanske forum etc. der man bygger store beist. Men de har jo en helt annen tilgjenglighet og mangfold på komponenter (f.eks Harbor Freight).

 

Jeg har vel realistisk kun funnet Biltema og Moe & Co som selger pumper uten at jeg trenger å selge min førstefødte.. Så skruekompressor utgår grunnet pris.

 

Men tilbake til enkelblokk eller v-blokk. Så er jo de to største til Biltema igjen to-stegs.. Uten at jeg vet om det har noe for seg eller ikke mtp. fyllekapasitet. Men ja, har også lagt merke til at 90 liter er største tank de fører.

 

Ser også at det ble nevt å bruke en bilmotor som pumpe, men praktisk hvordan det skulle gjøres med ventiler osv. klarer jeg ikke å se for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et kit til å bygge om en Boble-motor til luftkompressor. Disse fungerer slik at to av motorens sylindere fortsetter drift som før, mens to bygges om til å pumpe luft. Dette leverer ca 27 liter pr sekund ved 100 psi, hvis jeg har regnet riktig. Denne har også 100% "duty-cycle" som betyr at den kan gå flatt jern hele dagen.

 

http://vwparts.aircooled.net/Volks-Aire-Air-Compressor-Kit-Standard-Model-DR3S-p/dr3s.htm

 

Eller du kan bare kjøpe en Atlas-Copco :P Ligger mye rart på Finn, husk å også søke på næringsmarkedet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maken tank som i 1000 liter der omkring? I så fall, hva slags type pumpe sitter på, og hvor mange KW er motoren på evnt. hester?

 

Står mellom disse to fra Biltema, der to-stegs varianten er ca 2x prisen.

2.jpg

1.jpg

 

 

Den vi har er like stor og samme farge og ca like gammel, kan være samme produsent.. kan sjekke litt spec på den når jeg er i verste neste gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det flere som nevner bilmotorer, Jeg var først : haha : men hvorfor betale tusenvis for ei biltemablokk som ikke tåler dette med mindre du monterer 4-6 stykker, når en bilmotor lager all lufta du trenger, en bilmotor har jo gjerne 10-12 bar i kompresjon og et massivt volum som du kan lede ut av plugghullet igjennom en enveisventil, den har oljesmøring og kan gå bra lenge, En luftavkjølt motor er jo kansje en fordel om det skal gå i flere timer... så slipper du radiator....

 

Rart ingen ameikanere ikke har laget en v8 kompressor som drives av en v8 hehe,: smil :: smil : (men det har de sikkert)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du regnet på hvor enorm motor du må ha for å drive en bilmotor som "pumpe"?

Flytter enorme mengder luft, dvs enten 50kw motor eller veldig mye ned-giring.

Og motoren bør vere 2takt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo spørre Daniel Hegelstad (han med de syke diesel Merc og BMW prosjektene her inne på forumet) om ikke han kan mekke noe for deg? Bygge om en turbolader f.eks.? : smil :

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte mere på på en mindre bensinmotor som kunne drive den, kansje en briggs stratton med elstart, 50kw er ikke nødvendig men nedgiring er nok lurt.

 

2 takt er enklest ja men går med 4 takt og, må trikses litt med kam innstilling

 

Dette kunne vært et interesant prosjekt til meg om jeg hadde hatt tid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.