#1 Skrevet Januar 3, 2013 Hei! Har en jetta mk1 -82 som stopper ofte, mange ganger iløpet av en kort tur. Den går helt fint på tomgang, en så snart man rører ved gassen i 10-15sek stopper den som om den ikke får drivstoff. Dette skjer da ikke om tanken er helt full, men etter 4-5liter begynder den. Har byttet stift, fordeler og fordelerlokk. Pluggledninger og plugger er 1-2år gamle. Noen som kan hjelpe meg? Mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 3, 2013 Høres ut som om motoren stopper fordi flottørkammeret i forgasseren går tomt for bensin. På tomgang er ikke fobruket høyt nok til at kammeret rekker å gå tomt, men så fort du går på gassen, så synker det fort om ikke bensintilførselen er tilstrekkelig. Jeg ville sjekket flottøren og nåleventilen, det kan være at en av dem henger seg opp. Sjekk også bensinpumpen, kanskje membranen er sprukket. Kanskje bensinfilteret er tett? Eller kanskje det er rustfragmenter i tanken som blokkerer for bensinen. Uansett hva, så ville jeg holdt en knapp på bensintilførselen her. Begynn med å sjekke det som du syns er enklest å sjekke, f.eks. filteret og pumpen. Burde ikke koste altfor mye å skifte ut pumpen, og filteret er bare noen tiere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 3, 2013 muligens mykje kondens i tanken?? men ville også sjekka filteret og tilførsler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 3, 2013 Tja, med kondens tror jeg problemet ville vært mere sporadisk og ikke så konsekvent som det er beskreveet her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 4, 2013 Meget gode tips fra Per her. Jeg kan utdype dette med rustfragmenter i tanken at dette kommer av råttent påfyllingsrør. Som regel har det rukket å bli hull i overkant av røret, slik at når man kjører på våt vei (eller vasker bilen og spyler skikkelig opp i hjulhusene - man vil jo bevare sin kjære bil, selv om man er litt slem med den og bruker den på vinteren) så kommer det vann ned i tanken. Dette danner iskrystaller, som igjen tetter bensinfilteret eller rett og slett kiler seg i tilførsels- eller returrøret sammen med rustfragmenter. En kikk inn gjennom påfyllingshullet gir en indikasjon. Jeg har bytta påfyllingsrør på samtlige Einsere jeg har hatt i bruk. Hadde lignende problem på vinter-Einseren min mens den ennå hadde ussel 1,5 og den hadde aversjon mot å kjøre hjem etter nattskift. Den gikk prikkfritt fra Langhus og fram til Høyungsletta/Tusenfryd, for så å rett som det var lage et lite H. for eieren sin. På den tida var det ennå tungt veiarbeid på denne strekninga og du kan tro det var gøy å få fuskende motor/stopp der i halv åtte-tida på morgenen og det var total mangel på havarilommer og veiskulder. Fant også ut at det er langt mellom havarilommene i Nordbytunnelen før jeg tok meg tid til å bytte påfyllingsrøret;). Bare en liten digresjon, for de som måtte være lokalkjent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 6, 2013 Høres ut som om motoren stopper fordi flottørkammeret i forgasseren går tomt for bensin. På tomgang er ikke fobruket høyt nok til at kammeret rekker å gå tomt, men så fort du går på gassen, så synker det fort om ikke bensintilførselen er tilstrekkelig. Jeg ville sjekket flottøren og nåleventilen, det kan være at en av dem henger seg opp. Sjekk også bensinpumpen, kanskje membranen er sprukket. Kanskje bensinfilteret er tett? Eller kanskje det er rustfragmenter i tanken som blokkerer for bensinen. Uansett hva, så ville jeg holdt en knapp på bensintilførselen her. Begynn med å sjekke det som du syns er enklest å sjekke, f.eks. filteret og pumpen. Burde ikke koste altfor mye å skifte ut pumpen, og filteret er bare noen tiere. Meget gode tips fra Per her. Jeg kan utdype dette med rustfragmenter i tanken at dette kommer av råttent påfyllingsrør. Som regel har det rukket å bli hull i overkant av røret, slik at når man kjører på våt vei (eller vasker bilen og spyler skikkelig opp i hjulhusene - man vil jo bevare sin kjære bil, selv om man er litt slem med den og bruker den på vinteren) så kommer det vann ned i tanken. Dette danner iskrystaller, som igjen tetter bensinfilteret eller rett og slett kiler seg i tilførsels- eller returrøret sammen med rustfragmenter. En kikk inn gjennom påfyllingshullet gir en indikasjon. Jeg har bytta påfyllingsrør på samtlige Einsere jeg har hatt i bruk. Hadde lignende problem på vinter-Einseren min mens den ennå hadde ussel 1,5 og den hadde aversjon mot å kjøre hjem etter nattskift. Den gikk prikkfritt fra Langhus og fram til Høyungsletta/Tusenfryd, for så å rett som det var lage et lite H. for eieren sin. På den tida var det ennå tungt veiarbeid på denne strekninga og du kan tro det var gøy å få fuskende motor/stopp der i halv åtte-tida på morgenen og det var total mangel på havarilommer og veiskulder. Fant også ut at det er langt mellom havarilommene i Nordbytunnelen før jeg tok meg tid til å bytte påfyllingsrøret;). Bare en liten digresjon, for de som måtte være lokalkjent. Takker begge for gode tips/råd, da vet jeg hvor jeg skal begynne:) Har også tidligere vært plaget med kondens, men det ga seg etter at jeg begynte å fylle på kondensfjerner av og til. Hehe ja jeg sliter med samme problemet Andreas, når jeg må bruke bilen påvei til jobb som da er i 16-17tiden, midt i rushen. Har blitt en vanesak med innlagte stoppesteder for å la bilen "hente inngjen pusten".... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...