#1 Skrevet Januar 3, 2013 (endret) Hei.. Jeg trenger noen råd og tips og håper noen av dere kan hjelpe. Vi har en Audi S6 4,2 v8, 95 mod automat som plutselig en dag for 2 månder siden etter en tur på butikken ikke ville i revers eller nøytral.Den rikker seg ikke. Den går bare fremover. Fikk bilen hjem og fikk tatt en diagnosetest med vag com på den og da kom det opp multifunksjonsbryter. Så fikk kjøpte ny hos møller og byttet den men til ingen nytte.Tok ny diagnosetest og da var feilkoden borte. Så nå lurer jeg er det noen som har vært borti det samme eller har noen tips til meg her?Når vi setter den i revers så ser vi bakenden heise seg litt og ryggelysene kommer på. Men går ikke bakover Har tatt strømmen av batteriet etter et tips fra en kompis for og slette feilkoder. Bilen har gått 370.000, ble byttet olje og filter på kassa i januar i fjord når den hadde gått 353.000. Har ikke hatt noe ulyd i kassen før. Det var ikke spon i oljen ved oljeskift. Den har fungert fint siden oljeskift og frem til oktober da bilen ble sett still. Har gått over alle kontakter og MULTIFUNKSJONSBRYTEREN ER BYTTET 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 3, 2013 (endret) Har også sjekket releer og sikringen til automatkassen men det er helt fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 3, 2013 (endret) Ingen? Garantert noen, men litt mer tolmodighet så får du nok noen svar. Virker selve girspaken normalt, samme motstand, samme klikk, osv? Er girindikatoren i dashbordet normal? Oppstod det plutselig etter en oppstart eller under noen form for kjøring? Det er ikke helt ukjent at clutcher på disse gamle automatene kan ryke, da kjenner man en aning trekk formover/bakover når den står på tomgang men langt fra så mye at den klarer å dra bilen i gang. Men det er snodig hvis du ikke får den i nøytral og at den da går fremover. Hvis du ikke får mer kvalifiserte svar så kan det være en ide å ringe til RATS Ringstads automatic.......i Østfold, de er kunnskapsrike og hjelpsomme også over telefon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 4, 2013 Selve girspaken virker normalt ja. Girindikatoren i dashbordet funger normal, mangler bare lyset i den Problemet oppstod når han skulle ta bilen fra butikken og hjem. Var ingen antydning til noe problem når han tok bilen her hjemme fra. Så problemet oppstod bare plutselig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 4, 2013 Hadde samme problem med A6 -96 modell. det var brudd i ledningen i bakluka. en ledning der var helt av, skjøtet den sammen og problemet er borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 4, 2013 Sa du om oljenivået er sjekket opp etter at verkstedet du brukte til regreim bytte sølet ut noe olje fra oljekjøleren til kassa..., hvis du har peile rør på denne er det fort gjort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 4, 2013 Rune: Det kan ikke ha noe med min kasse og gjøre for det er jo en mekaniskoverføring på gearkasse. Geir: Nei har ikke peilerør på denne. Oljen som verksed sølte var fra motoren, da de ikke hadde av fronten og oljekjøler når de byttet regreim. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 4, 2013 Rune: Det kan ikke ha noe med min kasse og gjøre for det er jo en mekaniskoverføring på gearkasse. Både mekanisk og elektrisk på disse. Har vært ute for flere anledninger at det kan være den store kontakten på girkassen som tuller. Morsome feil som: Bilen startet ikke, turteller danser, nødmodus og låsing av gir. Skjedde senest for et par dager siden i min C4. Ventilene i girkassen er elektrisk styrt, så forundrer meg ikke om det er noe el-trøbbel. Ble multibryteren byttet av fagkyndige? Grunnen til at jeg spør, er fordi denne skal grunnjusteres i forhold til merking. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 4, 2013 Nei multifunksjonsbryteren ble ikke byttet av fagkyndige, men ble motert etter anvisning fra Audi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 4, 2013 Min og er mekanisk, men bryter er elektrisk som går via ryggelys:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 4, 2013 Alle lys bak fungerer. Jeg får sett gearspaken i revers og da kommer ryggelysenee på. Men ikke noe mer skjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 5, 2013 Jeg har litt vanskelig for å tro at de får skiftet regreim uten å ta av fronten, men det er nå min mening, Hvis det ikke er klima på denne kan de vippe fronten ut til en side og unngå å ta av oljekjøler til girkassa. Men jeg hadde uansett sjekket oljenivå hos møller, oljen skal kontroleres i forhold til både prosedyre og oljetempratur. Hadde ikke brukt mekonomen til det eller regreim på en sånn motor, de har ikke nok spisskompetanse på så gamle og avanserte biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 5, 2013 Ja vi mente jo det vi også,flere som har ment det. men de sa de ikke trengt og ta av fronten.. Det de hadde gjort var og kjøre bilen min på bukken og så byttet de den bare med og stå under den..Syns det begynner og lukte litt rart av denne forklaringen til verksted. Men kan dette ha noe med at vi ikke får den i revers eller nøytral da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 5, 2013 Å ta av fronten er gjort på 20 min, så hvis de kvier seg for det burde de heller holde seg til å selge rekvisita Men som sagt, få de til å sjekke olje, og nullstillinger som arild nevnte... Kommer det til at du må ha kasse så finnes det 5-6 hos bildelsbasen i sverine til 6-8000, her er link til en kasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 5, 2013 Denne butikken du snakker om i første post, er det et verksted som gjorde en jobb på bilen? Det oppstår plutselig informasjon i Geir sin post om et registerskift. Når ble det gjort i forhold til tidspunktet for automatfeilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 5, 2013 Takk for linken, skal få sjekket det. Ja må få snakke med møller mandag og prøve og få den til Namsos 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 5, 2013 Steinar:Jeg fikk mekonomen til og bytte registerreim på den i juni i fjord. så byttet de kjedene på den i august.Automatproblemet kom i midten av oktober. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 5, 2013 Steinar: Vi fikk mekonomen til og skulle bytte både registerreim og kjedene i juni men de byttet bare registerreima i juni og så tok de og byttet kjedene i august. Automatproblemene oppstod i midten av oktober. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 5, 2013 Du får holde oss oppdatert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 5, 2013 Det skal jeg gjøre. Og kommer dere på noe lurt så si fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 9, 2013 Arild du snakket noe om og rengjøre en stor kontakt hvor ligger den? evt er det flere ledninger i bakluka du kan gi tips på?Har sendt deg privat melding men vet ikke om du har fått deg (har ikke kommet meg helt inn i svaringa på innboksen enda 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 9, 2013 Arild ser nok dette snart. Men en ting kan du teste. Jekk opp begge bakhjulene samtidig og se om hjula går bakover i revers, prøv litt framover også, og bakoverigjenn. Hvis hjulene går i revers uten belastning, er det tegn på gåen kasse eller lavt oljenivå om du har flaks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 9, 2013 (endret) hø? litt meir forklaring? Ikke helt sikker på om jeg forstod den Geir. Og det skal jo ikke gå når jeg har en Quattro vel ? Men når en kompis jekka opp frontn etter han ha jokka mellom girene så jekk dekkene litt tilbake(bakover) akkurat som dem står i spenn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 11, 2013 Jo da det går an du har en midt diffrensial som gjør at det går an Jeg får si som læreren på ungdomskole sa til meg, Hva er det du ikke skjønner? hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 11, 2013 ..men igjen så har du en edl som bremser opp spinnende hjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...