#1 Skrevet Januar 6, 2013 (endret) heisann! sliter med ett problem med ladetrykk om dagen.. Er en chipa 2,2t 3B motor, MTM Chip. Når motor ble koblet opp i bil, ble alt satt opp orginalt med N75 ventil styring på turbotrykk. når jeg ga fult, kunne ladetrykket gå opp til 1,4-1,5bar, så kommer det ett kjempekutt og en blir hengende i beltet, og ved neste pådrag vill den ikke høyere enn 0,8-1bar der ligger den bare å kutter..frem til du skrur av og på tenning, da kan man igjen dra til 1,4-1,5 før det er samme regla igjen. monterte så opp så jeg kan justere turbotrykk manuekt med strypeventil, N75ventil er fortsatt koblet til, har også prøvd å bytte denne uten hell. Hvis jeg justerer den på 1,1bar eller over, så kan jeg ligge på det ladetrykket i ca 2 sekunder før den kutter, og ved neste gasspådrag er kutter den ved ladetrykk mot 0,8 - 1bar, av og på med tenning og samme greie igjen. justerer jeg den til 1bar blank, så kan jeg tømme giret og hele girkassa for den saks skyld, uten kutt! har skiftet rotor, fordelerlokk og tennplugger, det er montert 044 bensinpumpe. orginalt ledningsnett, og ECU kunne jeg se ut fra vag-com var MTM. hadde feilkode på: 01247 - activated charcoal filter - denne vet jeg om, da jeg ikke har den ventilen, og kontakten ligger løst! 00523 - intake air temp sensor (g42) - skiftet denne, da den gamle var gått istykker, brudd! open or short to plus 00525 - oxygen (lamda) sensor - slettet feilkode, kom ikke opp igjen! no signal 00513 - engine speed sensor (g28) - mest sansynlig fordi bilen ikke gikk da, startet bilen og kunne slette alt utenom "activated charcoal filter" no signal Har pøvd å koble ut diverse ting, og prøvekjørt for å se forskjell.. bankesensorer, ingen forskjell med de frakoblet! vanntemp sensor, ingen forskjell blokkerte slange til MAP sensor, ingen forskjell alt untatt tennkabler på tenningsdelen, ingen forskjell Noen som har noen tips? skal forhåpentligvis prøve å bytte ECU med en kammerat sin i morgen, som også er MTM chip, og lader fint 1,5bar.. Om map sensor hadde vært orginal, ville dette kunne være ett symptom? er jo som om bilen får "overboost" men ingen feilkode på dette.. motoren er ikke vært kjørt med chip før, ble chipet før salg mens motor sto på en pall.. vill bare høre om noen har vært borti problemet før, og kanskje det bare er jeg som har oversett en føler jeg burde skjekket, før jeg prøver å oppspore selger, da det er lenge siden jeg kjøpte denne motoren, og han neppe husker hva som ble satt inn evnt. noen mulighet for å lese på MAP sensor, om det er orginal(2bar?) 2,5bar eller 3bar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 6, 2013 Når du oppgir ladetrykket, hvor er det du leser det ifra, den i kjørekomputeren eller en ekstern måler? N75-ventil pleier ikke å være så kjapp til å regulere at det er ikke ukjent med at ladetrykket stiger fortere enn hjernen klarer og regulere og ender opp med cut. Du kan også forsøke å kun la N75-ventilen å henge tilkoblet, men ingen slange tilkoblet den og styre ladetrykket helt manuelt med bleedventilen din. Ingen av de feilkodene forårsaker det du nevner. Original er 2.5bar atmosfærisk, sannsynligvis ser du om den ikke er original da den er en bra stor klump Slik er ihvertfall min hjerne med uoriginal MAP-sensor: Original KAN se slik ut, forsikre deg om at det står 250kPa på den: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 6, 2013 Leser ladetrykk ifra ekstern måler, som er koblet rett i innsuget kjører i dag med n75 ventil som står i innsugnings gummien, med kontakten i, men uten slanger for styring av ladetrykk, kjører med bleedventil, det er der jeg kan justere med til 1 bar og kjøre uten kutt. takk for fine bilder, skal ut å få kikka i ECU nå. Men med en 2,5bars MAP sensor så ville jeg jo kunne kjøre helt opp til 1,45 bar overtrykk uten kutt? da vi har 1 bar atmosfærisk, og holder under 1,5bar overtrykk? men min kutter allerede på 1,1bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 6, 2013 Så rart det er. Riktig, hjernen er med opp til ~1.5bar trykk. Verken bankesensorer, LMM eller lambda er med ved WOT så ingen av de har noe å si Prøv med annen hjerne og se om det utgjør noe forskjell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 6, 2013 prøvde en anna MTM chipa hjerne som lader 1,5bar i dag.. gikk helt strøkent! så da kom nyskjerrigheten til og jeg åpna min egen, hvor det sto en MAP sensor på 200KPA montert, kan vell si problemet er løst Heldigvis fått lånt den hjernen jeg prøvde, til neste helg når det skal kjøres på Autopower on ice i sigdal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 6, 2013 Godt å høre Robin! Da fant du feilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 6, 2013 Snodig, aldri hørt om noen hjerne med kun 2barA MAP Godt du fikk løst problemet ditt da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 6, 2013 Ja endelig, Magnar! Gått å gnagd en stund det her ;-) Nei ikke jeg heller, alle sier jo det er 2,5bar orginalt, så derfor trodde jeg feilen lå en anna plass. Men får se nå, skal få en pris på nytt oppsett iløpet av uka, med nye chiper og map sensor.. Hvis ikke blir det bare å hive inn 3bars map sensor :-) Takk for all hjelp uansett! :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 7, 2013 Kult at bilen går Robin! 3b hjerner har 2 bar MAP originalt. ABY har 2,5bar og Rs2 3bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...