Golf 2 starter ikke, video av forsøkt oppstart

Anbefalte innlegg

Heisann, har i det siste hatt litt problemer med å få start på golfen min, den går innimellom på 3 sylindre, men nå er den stoppet helt og vil ikke starte.

Her er en video når jeg forsøker å starte den (klikk for å åpne video):

th_wontstart_zps112de6c7.jpg

Hva er galt her? :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hatt ut plugger og sjekket over dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som om tenninga er feil innstilt. Kanskje tannreima er slakk og har hoppet over ei tann. Muligens har innsprøytningssystemet en defekt slik at den får altfor mye bensin til å klare å tenne/starte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som om tenningen er fullstendig på tur her. Begynn med alt som er basic. Hvis du ikke har løsnet på fordeleren, så hopp over denne, og gå videre til neste steg: Sjekk at tenningsrekkefølgen er korrekt. Så og si alle 4-sylindrede rekkemotorer har rekkefølge 1-3-4-2. Ta av fordelerlokket, og se etter et meiselmerke i kanten av fordelerhuset. Denne viser til grunninnstilling for sylinder nr. 1. Sett veiva i ØD (etter merke på svinghjulet) og se at rotor peker mot meiselmerket. Monter tennpluggledning til sylinder nr1 på lokket ovenfor merket. Fortsett så med de andre pluggledningene i rekkefølge, rotoren går "med klokka", så monter ledningene i riktig rekkefølge, og start motoren... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tennpluggkablene er korrekt montert. Det ser man på filmen.

Det ser heller ikke ut som om fordeleren står vridd så forferdelig galt.. mener den burde startet der den står.

Har du sjekka registerreima di? Jeg holder en knapp på at den er montert feil, eller har hoppa over (dersom bilen har gått før?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg greier ikke å se om kablene er montert i riktig rekkefølge.

Rge-reima kan også forårsake feil på tenningen ja, spesielt hvis akselen som driver fordeleren ikke er korrekt innstilt. Opplevde det på en 80 jeg eide, jeg skjønte ikkehvorfor jeg ikke fikk stilt fordeleren riktig før jeg tok av reg-reima... Da viste det seg at akselen til fordeleren sto ca 1/4 omdreining forskjøvet! : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, har vært endel opptatt i det siste og ikke fått mulighet til å se noe nærmere på dette før nå.

Fikk tak i nye tennplugger på grunn av de gamle tennpluggene var helt nedsotet. Tror det kan ha noe å gjøre

med at hvis det er kaldt så starter jeg opp bilen for at den skal gå seg litt varm før jeg skraper/kjører den. Noe med at choken ikke er "aktivert" og blandingen blir for feit som resulterer i ufullstendig forbrenning og sot på pluggene. Den startet ved første turn etter at pluggene ble skiftet.

Jeg lot den gå seg litt varm mens jeg skrapte vekk all is som hadde bygget seg opp når jeg plutselig kjente en rar lukt og røyk kom ut fra motorommet.

Slo av tenningen med en gang og tok noen bilder der det kom røyk fra. Så ut som det var fra en sensor på innsuget. Skal laste opp bildene senere i dag når jeg får tilgang til kameraet.

Da var et problem løst, men et nytt kommet, noen som har en anelse om hva dette kan være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en liten evighet nå har jeg tatt en ny oppstart og fått tatt noen bilder og video. Fylte på olje når jeg skiftet pluggene og mistenker at jeg kanskje har fylt for mye. Tok noen bilder av peilepinnen også. Kan dette være årsaken til at det ryker? Ser nesten ut som at røyken kommer fra grenrøret.

Det positive er at nå har den stått i ro en måned i mange minusgrader, men startet på først forsøk :)

Her ser du ca hvordan standen er:

IMG_6642_zpsd3865905.jpg

IMG_6646_zpsd88c65af.jpg

IMG_6647_zps1ae70922.jpg

Video av røyk under kjøring:

th_MVI_6640_zps4f6965d4.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av fordelerlokket, og se etter et meiselmerke i kanten av fordelerhuset. Denne viser til grunninnstilling for sylinder nr. 1. Sett veiva i ØD (etter merke på svinghjulet) og se at rotor peker mot meiselmerket. Monter tennpluggledning til sylinder nr1 på lokket ovenfor merket. Fortsett så med de andre pluggledningene i rekkefølge, rotoren går "med klokka", så monter ledningene i riktig rekkefølge, og start motoren... :)

Meget viktig tilleggskommentar her er at veiv går to omdr på den tiden kammen og fordeler går en omdr. Derfor, om rotor peker ca 180 grader feil så må veiv roteres en omdr til før man sjekker det du skriver over. Det beste her er å se etter merket på kamakseldrevet da dette går likt som fordeler, så verifisere mot ØD-merke på svinghjul.

Og ja, på det ene bildet ser det ut som du har alt for mye olje på motoren. På det andre bildet ser det ut som det er alt for lite da det på den ene siden av peilepinnen er tørt helt ned til tuppen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den røyken kan jo bare være no olje på eksos manifolden? :) lukter det rart eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Video not found får jeg opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter litt funny ja. Linken fungerer fint her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

toppdekselpakning som er gått til skogs her trur jeg, er riiimelig utsvetta toppen ser det ut til :)

sikkert en korkpakning som er dratt til altfor hardt :) eller bare gått av med pensjon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, prøver vel egentlig å gjøre minst mulig med motoren før et evt motorbytte. Vet ikke helt når det blir, men ligger i bakhodet at jeg har en annen motor stående i garasjen :) Kan dette være pga at jeg har fylt for mye olje, eller rett og slett bare olje på eksosmanifoldet? Skulle tro jeg hadde merket det før hvis det kun var olje utvendig på eksosmanifoldet. Vil den oljen som er fylt for mye/til overs gå vekk av seg selv? Hvis ikke må jo noe gjøres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mengden olje har egentlig lite og si for akkurat hvor mye som kommer ut igjennom toppdekselpakningen. men du bør drenere bort overskuddet :) om du ikke bare venter til den har kasta det av seg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.