Plutselig stopp av motor, får ikke start igjen.. (AAR 2.3 5 sylinder)

Anbefalte innlegg

På vei hjem fra butikken døde plutselig bilen min og når jeg prøver å starte igjen høres det ut for at det bare er startmotoren som snurrer rundt. Fikk kjørt bilen ut av veien ved hjelp av startmotoren, men motoren prøver bare å tenne i ny og ne. Det høres rett og slett ikke ut som om veiva er med rundt.

Noen som har noe tips til hva dette kan være før jeg skrur bilen fra hverandre..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket regreima?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innslaget på startmotoren som er defekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innslaget på startmotoren som er defekt?

 

siden han fikk kjørt inn til sida ved og dra den på startmotoren så bør vel innslaget være på plass det? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nedre reim hjul kan løsne med feil montering. Så du kan jo åpne dekselet til reg reima, få noen til og prøve og starte. Går reima rundt så er den mest sannsynelig grei. Neste jeg ville ha sjekket er hallgiveren. De bruker og ryke på disse motorene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte også registerreim med det samme, men da burde jeg vel fortsatt høre stemplene gå når jeg kjører starteren.. Nå høres det altså ut som om det ikke er "kontakt" mellom svinghjul og veiv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svinhjulet er jo bolta fast i veiva. så om dette hvarerer så tror jeg nok ikke at du hadde kommet deg noen vei ved og dra på starteren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om reg reima ikke går rundt så står de fleste ventiler åpen slik at den ikke får kompresjon. + noen bøyde ventiler. Så det er ikke så godt og høre stemplene da. Åpne oljepåfyllingen for og se om kamen går rundt når du kjøre den på starteren ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Havarert regreim vil jo ende opp med dårlig komp vis det er klaring mellom ventiler og stempel på disse motorene? då vil det nok virke litt som stemlene ikke går. bare ein tanke eg kjenner ikke disse motorene godt.

 

Edit: kansje lurt å lese siste inlegg før eg poster:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å sjekke dette i morra :-) Takk for tipsene!

Er det stor forskell på denne motoren og den gamle 2.2 femmeren som sto i bla coupeene på 80 tallet?

Husker da jeg skulle skifte reim første gang i mitt liv og huket den på 180 grader feil nemlig.. Berget alle ventilene da, og bilen gikk like fint etterpå :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 100 med havari på det nedre reimhjulet. Var minst 4 bøyde ventiler. Så det er ikke klaring mellom stempel og ventil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får krysse fingrene og sjekke i morra da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

siden han fikk kjørt inn til sida ved og dra den på startmotoren så bør vel innslaget være på plass det? :)

 

svinhjulet er jo bolta fast i veiva. så om dette hvarerer så tror jeg nok ikke at du hadde kommet deg noen vei ved og dra på starteren :)

 

Joa, men det var litt tynt med info i første innlegget...

 

Men hvis (ser det som usannsynlig) at svinghjulet faktisk er løst fra veiva, så er jo fremdeles starter og svinghjul forbundet med girkassen via clutchen, ikke sant? Dermed kan han faktisk (teoretisk) trekke bilen til siden av veien på starteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ute og sett i dag, og som fryktet er det reima som er problemet. Den har ikke røket, men den er så slak at den går klar av drevet på kammen..

Hadde ikke tid til å demontere veldig mye, men det var vel et tips om at boltene på hjulet på veiva kunne ryke?

 

Ikke sikkert noen her kan svare, men lar det seg gjøre å sette i en 20v i stedet på denne bilen? Alt går selvsagt an, men hvor mye må endres for å få det til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Kile sporet til nedre reimhjulet som er lett og svekke/ødelegge om man bruker feil metode og dra til bolten. Så over tid så løsner bolten og hjulet går fritt rundt.

 

Fullt mulig og sette i 20v men du må vell skifte ledningsnett evnt hidden sprut ;) om du skal ha det godkjent må du skifte bremser også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser du hva som skjedde på min aar. Sporet i veiva fikk det også

 

 

IMG_2924.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner... Har vært noen ulyder fra fronten av motoren ei lita stund før dette skjedde, men jeg klarte aldri å identifisere hvor lydene kom fra.. Mye som tyder på at de kanskje kom fra noe tilsvarende som dette nå da... :P

 

Får se hva jeg orker å gjøre med motoren da.. Kanskje jeg heller kjøper en ny kam nå som jeg først må opp med den, og så har jeg jo en Garret T2 og intercooler liggende i kjelleren til ingen nytte.. :P

 

Apropos bremser - jeg sammenligna bremsene på min med en 2.8 quattro for ei stund tilbake, og jeg har større skiver både forran og bak enn 2.8 hadde.. hvorfor har 2.3en det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de ventilert da? Var ikke det på min. Tror 20v, 2,8 og s2 har samme bremser. Merk tror! Sikkert noen som kan bekrefte dette her inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apropos bremser - jeg sammenligna bremsene på min med en 2.8 quattro for ei stund tilbake, og jeg har større skiver både forran og bak enn 2.8 hadde.. hvorfor har 2.3en det?

 

Har du en norsk bil? Det har jeg, og Møller spesifiserte kraftigere bremser til norske biler enn hva de hadde i Tyskland. Min har f.eks. 280 mm skiver foran, og samme bremsene bak som S4 Avant. Og hvis da 2.8'en du sammenlignet med var en tysk bil, så har du svaret der. Min bil var attpåtil opprinnelig en varebil, men jeg vet ikke om det er noen forskjell fra personbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har norsk bil ja, som har gått som varebil de første årene. Mener også jeg fant at jeg hadde samme skiver bak som S4.

2.8'n var tysk ja forresten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner... Har vært noen ulyder fra fronten av motoren ei lita stund før dette skjedde, men jeg klarte aldri å identifisere hvor lydene kom fra.. Mye som tyder på at de kanskje kom fra noe tilsvarende som dette nå da... :P

 

Det er hva man har igjen for å ikke sjekke bra nok ;)

 

Får se hva jeg orker å gjøre med motoren da.. Kanskje jeg heller kjøper en ny kam nå som jeg først må opp med den, og så har jeg jo en Garret T2 og intercooler liggende i kjelleren til ingen nytte.. :P

 

Sjekk nå først hva som har skjedd, om det er svinghjulsdemper som har løsnet eller bare starmmehjulet som er defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det skal sjekkes hva som har skjedd først. Har ingen hast, trenger ikke bilen før i august omtrent så... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag demonterte jeg da fronten på bilen for å undersøke hva som hadde skjedd her. Årsaken til at reima har hoppet av er at vannpumpa har skjært seg, og drivhjulet på denne var både skjevt og satt dønn fast. Reima har hoppet av og gått på innsida av hjulet og blitt ødelagt. Da trenger jeg altså ny reim, ny pumpe,nytt strammehjul og en grundig sjekk av kjølevannsystemet. Regner med det har gått med noen ventiler også, så toppen må demonteres som neste ledd i reparasjonen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny vannpumpe, nytt strammehjul og ny reim montert, og bilen startet på første forsøk. Ingen ulyder og alt er bare lykken igjen :) Går finere enn på lenge :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må man vel si at du hadde flaks!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.