Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 2003 modell A6 1.8T hvor oljelampa har starta å hyle og blinke. Kjøpte bilen i august.

Mistenker at oljesila i bunnpanna er tett grunnet koksing, da forrige eier brukte longlife olje og kjørte 30 000km intervaller på service.

Med en gang feilmeldingen kom opp stoppet jeg bilen.

Prøvde å starte den dagen etter og fikk ingen feil.

Prøvekjørte den en liten tur, og fikk først feil da oljetemperaturen nærmet seg 80grader.

Hva som er gjort:

- Oljenivå er OK.

- Tatt diagnose uten å finne noen feilkoder.

- Prøvd å bytte oljefilter som en nødløsning for å se om dette hjalp, men da temp på olje nærmet seg 80grader kom alarmen tilbake.

Noen som har tips om verksteder/flinke folk i Drammensområdet (Tranby) som kan skru, som kunne hjulpet til å rense sila.

Vet at man må løsne motorfester, og heise motor opp litt for å få ut bunnpanna for å komme til sila.

Mvh

Christer Berg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nettopp hjulpet en kompis med sammen problemet. Også her var det 30k intervaller.

Som nødløsning før vi fikk bilen inn ble det bytta olje 2-3 ganger å diesel som motor rens.

Hjalp nok til at lyset ikke tente og han hadde oljetrykk til å kjøre videre.

Fikk inn bilen og demontert litt. Brukte da Tunap motor rens.

Toppen var full av koks og slagg. Samme i bunnpanna.

Kasta alt i delevasker. Ny oljepumpe og sil, filter og olje så klart.

Gått uten et feilslag siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :). Bare å vente på at verksted får gjort jobben, da jeg ikke har "elefant" hjemme til å få løfta motor for å ta av bunnpanna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.