Valg av 1.9 TD motor til Golf 2

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort dette før eller generelt satt seg inn i det? Vurderer å bytte fra 1.8i til 1.9 TDI eller TDK, men usikker på hva som er best/enklest. Etter hva jeg forstår må man bytte ut ledningsnettet ved et slikt motorbytte. Virker som AHU motor er den vanligste å hive i disse bilene, men skal ikke si jeg har så mye peiling. Har en 1.9 TDI fra 98 Passat som jeg muligens kan få kjøpt, men investerer ikke i slikt før jeg vet bedre hva jeg bør gå for og trenger. Må i tillegg få tak i en 02C kasse etter hva jeg forstår, samme som 02A bortsett fra vinkeldrev til syncro biten. Tenkte først TDK for å slippe mye av det elektroniske mirakelset, men vet ikke hvor mye enklere det er med TDK kontra TDI, noen som kan belyse emnet?

 

Nermer meg slutten av einser prosjektet som har fått seg en 1.6TD, så da må jo nesten countryen også få seg skikkelig motor ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bruke Tdien med mekanisk pumpe evt, det funket veldig bra i ein bil eg hadde tidligere;) då trenger du ikke mer ledninger en en vanlig tdk motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bruke Tdien med mekanisk pumpe evt, det funket veldig bra i ein bil eg hadde tidligere;) då trenger du ikke mer ledninger en en vanlig tdk motor

 

Men hvor mye ledninger er det på en TDK motor da? Er det samme som 1.6TD da, trenger kun gløding og bensinpumpesolenoid? I tillegg til å koble sensorene inn på originalt lednings nett? Og i forhold til bensin til diesel, kan jeg bare strippe bort bensin og digifant greiene da, og bare hive inn et gløde rele? Jo simplere jo bedre, men er vel elektroniske dyser å greier på TDI, så må vel bytte det og hvis jeg skal kjøre mekanisk pumpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei , jeg har litt erfaring på denne fronten, jeg har gjort det samme selv med en 86 golf, 1,9 TDI med mekanisk pumpe fra en 1,6 TD å turbo å manifol fra en 1,6 TD ble satt på resultat : dau som ei sild men masse støy å vibrasjoner, forsøk 2 mekanisk dieselpumpe med 11 mm pumpeaksling fra en Iveco lastebil med 4,0 liter motor ble prøvd, Mye mer sprut, men fortsatt ikke sprek, å fortsatt enorme vibrasjoner dashbord å alt i bilen stod å rista på tomgang.

Grunn: en direkte inn-sprøytet motor har mye hardere gange en en forkammer diesel å dysene krever mye høyere åpnings trykk, dette krever en elektronisk styrt pumpe, for at det skal bli bra.

Jeg ente opp med å få tak i en føkka Vw caddy fra 1998 med 1,9D tok så hele motor/hjuloppheng pakken fra den som var bolt on,og putta på turbomanifolen fra en 1,6 TD, da fikk jeg med på kjøpet tilpasset girkasse startmotor dynamo servostyring å G60 bremser, tok og bremsekraft forsterkeren fra caddyen å tilpasset til Golf 2. resultat: sprek bil som bare det samt en drøm å kjøre med bedre forstilling som har stivere krengning stag å mye bedre bremser.

Lykke til.......:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei , jeg har litt erfaring på denne fronten, jeg har gjort det samme selv med en 86 golf, 1,9 TDI med mekanisk pumpe fra en 1,6 TD å turbo å manifol fra en 1,6 TD ble satt på resultat : dau som ei sild men masse støy å vibrasjoner, forsøk 2 mekanisk dieselpumpe med 11 mm pumpeaksling fra en Iveco lastebil med 4,0 liter motor ble prøvd, Mye mer sprut, men fortsatt ikke sprek, å fortsatt enorme vibrasjoner dashbord å alt i bilen stod å rista på tomgang.

Grunn: en direkte inn-sprøytet motor har mye hardere gange en en forkammer diesel å dysene krever mye høyere åpnings trykk, dette krever en elektronisk styrt pumpe, for at det skal bli bra.

Jeg ente opp med å få tak i en føkka Vw caddy fra 1998 med 1,9D tok så hele motor/hjuloppheng pakken fra den som var bolt on,og putta på turbomanifolen fra en 1,6 TD, da fikk jeg med på kjøpet tilpasset girkasse startmotor dynamo servostyring å G60 bremser, tok og bremsekraft forsterkeren fra caddyen å tilpasset til Golf 2. resultat: sprek bil som bare det samt en drøm å kjøre med bedre forstilling som har stivere krengning stag å mye bedre bremser.

Lykke til.......:)

 

Hørtes ut som et kukete prosjekt. Hadde ikke 1.9 TDI funket med ei riktig pumpe fra en TDK eller noe slikt? Virker litt rart å ta en 1.9 sugediesel og oppgradere til turbo, burde jo være mer beregnet på turbo en som er TDI originalt...? Stivhet fremme trenger jeg ikke tenke på da alt oppheng er montert på ein 2" ramme under bilen siden det er country, så stiv som en pinne vil jeg påstå. Men kraftigere bremsekraft forsterker hadde vært gøy, selv om jeg lett låser fremhjula slik det er i dag. Litt risting er ikke så farlig, men vil selvfølgelig ikke ha bogblock amerikaner risting heller :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør som du vil, jeg kom bare med dette tipset fordi du ikke skulle finne opp det samme hjulet som jeg dyrekjøpt gjorde.

gå inn å les på tdi forum i usa å se hva de bruker for å bygge spreke diesler, det er ikke TDI iallefall.

å bygge om en sugediesel går ut på å skifte manifol å lage en oljetrykk slange fra oljefilter holder å en oljeretur slange inn i bunnpanna, samt å bytte lokket på dieselpumpa til TD lokk, ikke stress i det hele å gjøre dette om du skrur av fronten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en USA big block rister ikke en dritt sammenlignet med en TDI på mekanisk pumpe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø :Kjenner meg ikke igjen i vibrasjonsproblematikken i det heletatt. Synst den var greit sprek og egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for tdk uten tvil, har ingen erfaring med tdi, men det jeg leser her er at det fort blir krøll...

Ombygging fra 1,8 bensin til 1,9 tdk er gjort med 2 mann på en kveld om du har delene klar.

Eletrisk er det bare en + til pumpa, gløding og startmotor så starter den å gå.

Det du må vere obs på er at slik turboen står orginalt går litt i krøll med vinkeldrevet på girkassa, så enten må du flytte litt på turboen ellers får du en heftig vinkel på downpipe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, men kan man da som jeg nevnte litt tidligere kjøre en tdi med tdk pumpe og strippe bort alt ekstra elektrisk, eller må man nesten ha en ren tdk motor? TDK blir jo samme som 1.6 TD som jeg har i einseren, så er nok definitivt det enkleste ja.

 

Heftig vinkel på DP ja, Er vel ikke det største problemet å få modifisert turboen/DP heldigvis, så det er en utfordring jeg tar med et smil. TDK motorene er vel for det meste uten AC kompressor pumpe vil jeg tro, så jeg slipper å fjerne/blinde av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lasse sin mTDI rista ikke i det hele tatt og gikk godt. Den hadde innmat fra 1.9TDI pumpe i en 1.9TDK pumpe og det funka det, selvsagt med endel svartrøyk da det ikke lenger er en hjerne der som passer på at motoren ikke får mer diesel enn den trenger :P

 

Det er hardere gange på tomgang på forkammer motorene enn TDI, ferdig snakka!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, så da er det TDI som er tingen, og så finne ei TDK pumpe til å hive på den for å bli kvitt alt elektrisk motorstyring. Da er spørsmålet hvilken motorer fra hvilke biler som er greiest å ta i forhold til motorfeste og mengde elektronikk. Blir vel noe dritt hvis man ender opp med en av de nyere med common rail og alt slikt rask :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada det var litt hardere gange på tomgang, men ikke noe plagsomt for min del. var Turboen som begrenset effetken på min følte eg. kjørte 1,2-1,3 bar på orginal k14 turbo fra 1,6td.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada det var litt hardere gange på tomgang, men ikke noe plagsomt for min del. var Turboen som begrenset effetken på min følte eg. kjørte 1,2-1,3 bar på orginal k14 turbo fra 1,6td.

 

Hvor mye hest fikk du ut av motoren med det oppsettet? Sånn cirka ihvertfall? Trodde det ville være hensikt med større turbo på ei større blokk, men er muligens ikke så stor forskjell at det er noe hensikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil tippe rundt 120hk kansje litt mer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solgte ene HE211W turboen til en i klubben som skal bygge mTDI, tror det blir helt optimalt : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil tippe rundt 120hk kansje litt mer

 

Okey, hva som må til for å kjøre noe mellom 150-200hk relativt trygt uten å blåse motoren?

 

Og ikke minst hvilken motor skal jeg jakte etter fra hvilken biler hvis noen har noe tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som det er en AFN motor fra den passaten jeg kom over, er vel litt nyere enn det er å foretrekke. Er vel en B5 passat når det er 99mod. Så er vel bedre å finne fra en B4, eventuellt en Passat syncro så kan jeg muligens bruke kasse med vinkeldrev i tillegg, ellers blir det vel å få tak i en rallye kasse :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

seat toledo er levert med 1,9tdi motor og går ofte for litt over vrakpantpris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AFN har VNT turbo så da blir det litt mer komplisert. Tror jeg hadde sikta meg inn på en tverrstilt motor som utgangspunkt, Passatene du ser på er langstilte.

 

1Z og AHU er enklest å finne billig. AGR er wastegate turbo varianten av ALH og er en nyere konstruksjon, tåler mer effekt oh bolter rett i samme motorfester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

seat toledo er levert med 1,9tdi motor og går ofte for litt over vrakpantpris.

 

Okey, så er samme greiene der også ja. Men kan jeg plukke bare motor da, og koble fra ledningsnett og la det bli? Så få tak i mekanisk dieselpumpe og da i teorien ha det jeg trenger for å få liv i motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, så AGR fra Golf 4 med andre ord hvis man finner noe slikt, hvis man vil ha noe som er mest mulig solid. 1Z og AHU hvis jeg bare vil ha noe kjapt og gale, men da ikke bør kjøre like mye effekt på og er kansje litt mer arbeid å få inn i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle motorene er like enkle å få i bilen som mTDI. Passer rett på motorfestene, kan være AGR får turbo litt for nærme bakre motorfeste. 1Z og AHU går klar. Lasse sin mTDI ble starte hengende i en talje fra taket så skal ikke mye til før de fyrer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.