Valg av 1.9 TD motor til Golf 2

Anbefalte innlegg

Rått =) Dieselgudene ;-)

 

Hvor vansklig er det å modifisere så turboen går klar? Noe en relativt noob amatør som meg fikser greit? Er vel bare å kappe og sveise til en litt annerledes vinkel for å få det til å passe vil jeg gjette. Eller må en del andre ting tilpasses på ny igjen da? Frister med enkleste vei etter alt styret med einseren, men hvis alt egentlig fungerer bedre å er enklere enn den så kan jeg jo tåle litt ekstra arbeid, bare ikke alt må tilpasses. Hva slags dieselpumpe er det som trengs, hvor blir den tatt fra for å få mekanisk pumpe? Og er det noen fordel å bygger og gjøre klar større turbo før motoren blir satt i bilen, hvis det er en større turbo som kansje er litt kjekkere å hive på etter godkjenning og innskriving i VK?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er veldig lett å få godkjent ein mtdi motor desverre, de er ikke akurat miljøvenlige

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er veldig lett å få godkjent ein mtdi motor desverre, de er ikke akurat miljøvenlige

 

aha, må kjøre gjennomført TDI hvis det skal la seg gjøre med andre ord :/ Kjipt å kjøre med ulovlig motor da, og kjedelig hver gang man skal på EU kontroll... Hmm, må vente til etter sommeren da, hvis jeg husker rett at det er EU kontroll tid igjen da :-/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det dieselpumpe fra TDK som brukes på mTDI? Er et par stk ute i sirkulasjon så lurer på å kjøpe ei å ha liggende klar i så tilfelle. Er det mer enn bare pumpa jeg trenger for å bygge om til mTDI? Bør jeg dra med drivstoff rør, hjulet til pumpa etc? Motorfeste/pumpefeste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere, en vanlig TDK pumpe har bare 9 mm pumpeaksel å TDI dysene krever nesten 600bar i åpningstrykk, mens en forkammer diesel krever 165bar, da skjønner du at en pumpe med 9 mm pumpeaksel ikke klarer å levere nok diesel, du må finne en pumpe med 12 mm pumpeaksel for å få power, om du ikke tror meg så ta en tur ned å snakk med hr Ødegård på sandnes elektrodiesel om dette.

en vanlig TDK motor med stor turbo fra en 1,6 td å en pumpe med 10-11 mm aksel kan gi ca 180 hk, med standard 9 mm pumpe ca 120 om du tyner den maks å setter på interCooler.

Jeg vet ikke hvorfor Petter å Lasse absolutt vil ha deg til å bruke en TDI, når TDK går finere å er lettere å skremme opp.

jeg brukte som sagt pumpe fra en iveco med 11 mm pumpehusaksel å fikk laget reimhjul som passa til den.

Aase presstøperi på hana fiksa større hull i reimhjulet for meg.

Hadde du spurt om dette for 6 måneder siden så kunne du fått hele oppsettet av meg, da jeg kasta det utav min golf pga alt rista i stykker.

Nå er den sprek å smidig, har nå en 1,9D med standard 1,6 td pumpe å den store 1,6 turboen å orginal downpipe å eksos. samt en liten intercooler, bilen går som ei kule å god å kjøre.

men om du fortsatt vil gå for TDI så drit i TDK pumpe, søk heller etter catepilar eller ford transitt, eller iveco buss/lastebil, i USA brukes mye Cat pumper når de brukerTDI motorene i diverse biler å vil kjøre mekanisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere, en vanlig TDK pumpe har bare 9 mm pumpeaksel å TDI dysene krever nesten 600bar i åpningstrykk, mens en forkammer diesel krever 165bar, da skjønner du at en pumpe med 9 mm pumpeaksel ikke klarer å levere nok diesel, du må finne en pumpe med 12 mm pumpeaksel for å få power, om du ikke tror meg så ta en tur ned å snakk med hr Ødegård på sandnes elektrodiesel om dette.

en vanlig TDK motor med stor turbo fra en 1,6 td å en pumpe med 10-11 mm aksel kan gi ca 180 hk, med standard 9 mm pumpe ca 120 om du tyner den maks å setter på interCooler.

Jeg vet ikke hvorfor Petter å Lasse absolutt vil ha deg til å bruke en TDI, når TDK går finere å er lettere å skremme opp.

jeg brukte som sagt pumpe fra en iveco med 11 mm pumpehusaksel å fikk laget reimhjul som passa til den.

Aase presstøperi på hana fiksa større hull i reimhjulet for meg.

Hadde du spurt om dette for 6 måneder siden så kunne du fått hele oppsettet av meg, da jeg kasta det utav min golf pga alt rista i stykker.

Nå er den sprek å smidig, har nå en 1,9D med standard 1,6 td pumpe å den store 1,6 turboen å orginal downpipe å eksos. samt en liten intercooler, bilen går som ei kule å god å kjøre.

men om du fortsatt vil gå for TDI så drit i TDK pumpe, søk heller etter catepilar eller ford transitt, eller iveco buss/lastebil, i USA brukes mye Cat pumper når de brukerTDI motorene i diverse biler å vil kjøre mekanisk

 

Hmm, ikke godt å bli klok på dette her tydligvis. Men har ikke peiling nok til å komme med noe skikkelig mening om emnet. Prøver bare å finne den beste/mest økonomiske løsningen for å få en kjekk 1.9 TD inn i golfen. Frykter for at jeg må kjøre "parallelt" ledningsnett og, slikt at det er lett å få byttet tilbake til original motor for EU kontroll. Men burde vel være minste utfordringen av hele prosjektet.

 

Forstår at landrover pumpe også blir brukt på mTDI, er tydligvis ingen fasit svar på noe av dette virker det som.

 

Lasse/Petter, hva slags pumpe er det dere har på den mTDIen på videoen? Vanlig 1.6TD bare for å se at den starter og ikke jaget opp noen større hester?

 

Noen som selger en billig ferdig oppsatt mTDI her inne? :P Hadde det bare vært så enkelt ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bye the way så var min golf 2 en 1,6 bensin originalt, men nå står det godkjent med dieselmotor, ikke en dritt om hvilken type. :)

så det er enkelt å få det godkjent om du slenger oppi en 1,6 td å renner inn til BT å viser den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere, en vanlig TDK pumpe har bare 9 mm pumpeaksel å TDI dysene krever nesten 600bar i åpningstrykk, mens en forkammer diesel krever 165bar, da skjønner du at en pumpe med 9 mm pumpeaksel ikke klarer å levere nok diesel, du må finne en pumpe med 12 mm pumpeaksel for å få power, om du ikke tror meg så ta en tur ned å snakk med hr Ødegård på sandnes elektrodiesel om dette.

 

Ehhh. NEI! Åpningstrykk på en TDI er 300bar på siste åpningstrinnet, Originale TDI med 10mm pumpe greier nå fint å åpne disse dysene så hvorfor må en plutselig ha 12mm for å få det til?!? Håper ikke det var hr. Ødegård som ga deg feil tall...

 

en vanlig TDK motor med stor turbo fra en 1,6 td å en pumpe med 10-11 mm aksel kan gi ca 180 hk, med standard 9 mm pumpe ca 120 om du tyner den maks å setter på interCooler.

 

Haha, 180hk på T3 eller K24 fra 1.6TD?!? Har du noen gang brukt noen av disse turboene og hatt bilen i bremsebenk? : klø :

 

Jeg vet ikke hvorfor Petter å Lasse absolutt vil ha deg til å bruke en TDI, når TDK går finere å er lettere å skremme opp.

...

men om du fortsatt vil gå for TDI så drit i TDK pumpe, søk heller etter catepilar eller ford transitt, eller iveco buss/lastebil, i USA brukes mye Cat pumper når de brukerTDI motorene i diverse biler å vil kjøre mekanisk

 

TDK er roligere enn TDI på turtall høyere enn tomgang, derfor VW valgte forkammer til å begynne med på slutten av 70-tallet. På tomgang er det hardere gange i en forkammer motor. Jeg har hatt flere forkammer motorer, rotasjonspumpe motorer, pumpedyse motorer og har nå også en med common rail, sistnevnte er selvsagt i en liga for seg selv når det gjelder vibrasjon og støy.

 

Begrunnelsen for å bruke en TDK pumpe er at du slipper å lage custom noen deler i det hele tatt i motsetning til måten du gjorde det på. Ingenting i veien for å bruke stempel og stempelhode fra hva som helst for det passer stort sett rett i TDK pumpa. Det som er viktig er at en har pumpekammen fra en TDI motor hvis en bruker pumpa på TDI motor og ikke en forkammer kam da det er vesentlig forskjellig på durasjon og ramp på kammene. Er også en del av fjærinstillingene som bør endres og det er nok vel verdt å få bygd en skikkelig hybrid pumpe hos f.eks. Dieselmeken i Sverige.

 

1.9D som du har bygget på finnes både i forkammer og direkteinnsprøyta versjoner så hvis du vil anbefale det må du være mer spesifikk på hvilken du mener.

 

En TDI motor har 20-30% bedre BSFC som betyr at den får 20-30% mer effekt enn tilsvarende trim på forkammer motor så å si at TDK er lettere å trimme blir helt feil.

 

Vet om en mTDI på 270hk/550Nm, den har 12mm pumpe men tviler på at det var så høye tall som var Joakims mål med original bunndel? ;) Det er også bremset 340hk i den siste tiden på 11mm på TDI så det er strengt tatt ikke nødvendig å gå større om pumpa er bygget korrekt. og det er akkurat det med pumpe som jeg tror har streiket hos deg. Får ikke 340hk på TDK med 11mm pga dårligere BSFC men hvor mye som er mulig å få håper jeg vi snart har svaret på ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bye the way så var min golf 2 en 1,6 bensin originalt, men nå står det godkjent med dieselmotor, ikke en dritt om hvilken type. :)

så det er enkelt å få det godkjent om du slenger oppi en 1,6 td å renner inn til BT å viser den.

 

Spørs om det ikke blir å bytte om motoren i golfene etterhvert da, så jeg får det inn i VK forhåpentligvis =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja lykke til hva han enn gjør, men for meg forstod jeg at han ville ha noe enkelt, å ta en forkammer motor å hive på noe 1,6 TD stasj er for meg mye enklere enn å få bygget spessialpume i sverige.

Når du begynner å snakke om å plukke dieselpumpa i molekyler så er du på et helt annet nivå enn folk flest her, som vil ha noe enkelt som virker.

Jeg har bare fortalt om min erfaring, men du må huske på at du er på en annen planet når det kommer til diesel tuning enn oss andre her inne, men du må huske på at ikke alle vil legge i ti tusener for å tyne utav siste rest. ;)

For meg er det det samme hva han velger, men vet bare det at om det blir for ava så er det nødvendigvis ikke så bra om man ikke sitter på din kunnskap, det enkle er ofte det beste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja lykke til hva han enn gjør, men for meg forstod jeg at han ville ha noe enkelt, å ta en forkammer motor å hive på noe 1,6 TD stasj er for meg mye enklere enn å få bygget spessialpume i sverige.

Når du begynner å snakke om å plukke dieselpumpa i molekyler så er du på et helt annet nivå enn folk flest her, som vil ha noe enkelt som virker.

Jeg har bare fortalt om min erfaring, men du må huske på at du er på en annen planet når det kommer til diesel tuning enn oss andre her inne, men du må huske på at ikke alle vil legge i ti tusener for å tyne utav siste rest. ;)

For meg er det det samme hva han velger, men vet bare det at om det blir for ava så er det nødvendigvis ikke så bra om man ikke sitter på din kunnskap, det enkle er ofte det beste.

 

Du er vel egentlig inne på noe der. Tror jeg skal styre lenge hvis jeg skal bygge franken pumpe, og vil ikke betale dobbelt så mye for dieselpumpe som jeg gjør for motoren. Så er jo å finne beste mellomtingen, eller at "noen" som kan dette hjelper meg godt på vei med løsningen det blir. Bare kjekt å skremme ut masse hester, men viktigste er å få en motor som funker inn i bilen og med ei pumpe som gjør jobben, så blir alle hestene som kommer underveis en eventuell bonus :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden Joakim skal ha knastedekk på Countrygolfen osv så mener jeg at TDI motoren passer bedre til hans bruk. Ellers hadde jeg selvsagt anbefalt forkammer da jeg liker bedre responsen i disse. Kjøling er også et issue og på kjøring i terreng osv uten fartsvind så greier TDI motoren seg til evig tid uten å koke mens jeg hadde vært nervøs med en TDK. Men skal dette godkjennes i vognkort er valget veldig enkelt: TDK!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden Joakim skal ha knastedekk på Countrygolfen osv så mener jeg at TDI motoren passer bedre til hans bruk. Ellers hadde jeg selvsagt anbefalt forkammer da jeg liker bedre responsen i disse. Kjøling er også et issue og på kjøring i terreng osv uten fartsvind så greier TDI motoren seg til evig tid uten å koke mens jeg hadde vært nervøs med en TDK. Men skal dette godkjennes i vognkort er valget veldig enkelt: TDK!

 

Stemmer godt som du sier. Men er jo valgets kvaler ja, få det inn i VK og kjøre lovlig, eller kjøre dobbelt motorbytte hvert 2 år :/ Er bombesikker motor jeg vil ha, så sånn sett er jo TDI veien å gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golf 3 TDK er vel egentlig bare å bolte rett i bilen og tut og kjør? Ligger en til 3000,- ikke for langt unna så frister litt bare for å gjøre det veldig enkelt og uproblematisk i teorien, selv om kjøling kan bli et issue som du sier. Men får vel jaget opp litt hester i en TDK og vil jeg tro, pushe en 150hk og en del mer moment eller noe slikt uten for mye arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolter rett i og like lite ledningsnett som på 1.6TD motorene ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolter rett i og like lite ledningsnett som på 1.6TD motorene ja :)

 

Sexy, hva er potensialet med større turbo og eventuellt justering eller bytte/oppgradering av pumpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Urørt pumpe og original turbo så greier du nok ikke så mye mer enn 110-120whp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er hvertfall mye moment i oppjustert 1,9tdk, er ganske sikker på at du får mer krefter i en oppjustert orginal 1,9 enn 1,6. at 1,9'en føles dauere pga lengre slag og tyngre svinghjul er nå greit sålenge det skal i en SUV: rock : hehe

 

Er det en i en mørk sondtrusta golf 3 i haugesund du har fonne? e isåfall ein kompis sin gamle motor, gjekk godt i den tiå, men gjørr d ikkje nå lenger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er hvertfall mye moment i oppjustert 1,9tdk, er ganske sikker på at du får mer krefter i en oppjustert orginal 1,9 enn 1,6. at 1,9'en føles dauere pga lengre slag og tyngre svinghjul er nå greit sålenge det skal i en SUV: rock : hehe

 

Er det en i en mørk sondtrusta golf 3 i haugesund du har fonne? e isåfall ein kompis sin gamle motor, gjekk godt i den tiå, men gjørr d ikkje nå lenger...

 

hehe, stemmer det ja. Lite liv i den motoren sier du? Glemme den tanken med andre ord... har komplett AHU motor på østlandet jeg kan få ordnet og, men må få henta den da, og er tilbake til pumpe utfordringen med mTDI. AHU er jo den kjipe veien å gå med mTDI, men er kansje et alternativ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Urørt pumpe og original turbo så greier du nok ikke så mye mer enn 110-120whp

 

Drit i urørt :P Hva kan jeg hente med litt bytting av deler i pumpa og en litt mer voksen turbo? Skal jo tydligvis ikke godkjennes med motoren uansett siden det ikke er så all verdens enkelt ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svinghjulet er ikke nødvendigvis tyngre, men veiva er blytung i forhold til 1.6TD!

 

Men går ikke bedre enn dieselmengde og luftmengde som kommer inn og både 1.6 og 1.9TD har samme pumpestempel (bortsett fra 60hk 1.6TD som har mindre). LDA pinnen er dårligere på 1.9TDK så egentlig gir de pumpene mindre til du får fikset dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det blir noe problem med godkjenning av 1,9tdk med orginalt 75hk;-)

 

Tror ikke det er noe galt med motoren i seg selv, men heller med de som har justert den;-)

Når min kompis hadde den før den ble solgt til han med 3er golfen var den overhalt for ca 20000km siden, hadde intercooler og min kompis brukte en god del timer på å justere riktig så den gikk så godt, etter det ble den slengt nedi 3er golfen uten ic og justert så den gikk framover. Eneste jeg vet ellers er at turboen ble bytta etter at jeg havarerte den gamle. (Om du vil ha turbohavari, så lån meg bilen ei helg:banghead:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det blir noe problem med godkjenning av 1,9tdk med orginalt 75hk;-)

 

Tror ikke det er noe galt med motoren i seg selv, men heller med de som har justert den;-)

Når min kompis hadde den før den ble solgt til han med 3er golfen var den overhalt for ca 20000km siden, hadde intercooler og min kompis brukte en god del timer på å justere riktig så den gikk så godt, etter det ble den slengt nedi 3er golfen uten ic og justert så den gikk framover. Eneste jeg vet ellers er at turboen ble bytta etter at jeg havarerte den gamle. (Om du vil ha turbohavari, så lån meg bilen ei helg:banghead:)

 

Hmm, høres ut som arbeid som ikke jeg har kompetanse på for å få den til å svive skikkelig med andre ord :P Og ikke minst en motor som har vært litt rundtforbi er man jo alltid skeptisk til da man ikke vet helt hvor kompetente hender som har vært borti og hva som har blitt fikset eller skadet underveis :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, høres ut som arbeid som ikke jeg har kompetanse på for å få den til å svive skikkelig med andre ord :P Og ikke minst en motor som har vært litt rundtforbi er man jo alltid skeptisk til da man ikke vet helt hvor kompetente hender som har vært borti og hva som har blitt fikset eller skadet underveis :/

 

Jeg er sikker på at han med glede skulle hjulpet å justere gamlemotoren sin inn så den gikk godt igen, så det hadde ikke vert et stort problem om du ikke er bestemt på å gjøre alt selv;)

Men er et godt poeng der med at den har vert rundtforbi i minimum 5 biler siste 2-3 årene med mer eller mindre kompetente mekanikere...

Den gikk forøvrig helt greit sist jeg var på den siden av fjorden, men langtifra så bra som den engang gjorde....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er sikker på at han med glede skulle hjulpet å justere gamlemotoren sin inn så den gikk godt igen, så det hadde ikke vert et stort problem om du ikke er bestemt på å gjøre alt selv;)

Men er et godt poeng der med at den har vert rundtforbi i minimum 5 biler siste 2-3 årene med mer eller mindre kompetente mekanikere...

Den gikk forøvrig helt greit sist jeg var på den siden av fjorden, men langtifra så bra som den engang gjorde....

 

Er liksom det, sku gått over hele motoren i så fall, så jeg hadde visst at alt er 100%. Og frister ikke å plukke motoren helt ned i første omgang :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.