#1 Skrevet Januar 8, 2013 Parkerte bilen her noen dager før nyåret, og etter 3-4dager så ville den ikke starte. motor går rundt den får gnist den får bensin Det er nesten som om den tenner på en sylinder, men så går den en runde eller to til før den tenner på en sylinder til. kompis hjalp meg litt med dette, og lurte på om det kanskje kunne være startsperra. Så jeg har hatt av batteriet i 5min tid. Kan det hende at den ikke får nok bensin evt? klør meg godt i hodet her: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 8, 2013 Er det startsperre på den da? Hvilken årsmodell er det? Min egen 93-modell har ikke startsperre, og de eneste som fantes den gangen var ettermonterte typer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 8, 2013 er en 91model. veit ikke helt om det er noe startsperre, men lurte litt på det. men da burde den vel kanskje ikke ha prøvd å startet engang vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 8, 2013 Var jeg som tittet på denne. Men måtte kaste inn håndkle Fikk gnist som skrevet over, ikke våte tennplugger og ved kjining med bensinmengdefordeleren manuelt åpnet (hånda inn i luftfilteret og opp på vakumplata) , hørtes bensinreturen godt i røra. Samt det kom bensin ut med et rør skrudd ut, men jeg så ikke med egne øyne hvor mye. For meg høres det ut som den skulle startet "nårsomhelst", men som den kutter tenninga etter gnist på 1 sylinder. Det er defa warmup og alarmhorn med A og B knapp på bilen, derfor jeg mistenkte startsperre. Prøvde og låse bilen igjen og opp samt koble av batteri uten hell. Det er dog ikke noen diode i ruta, så usikker. Det var kaldt og jeg kutta meg på fingeren, så mistet lysta på å stå der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 8, 2013 Det er defa warmup og alarmhorn med A og B knapp på bilen, derfor jeg mistenkte startsperre. Prøvde og låse bilen igjen og opp samt koble av batteri uten hell. Det er dog ikke noen diode i ruta, så usikker. Defa har startsperrefunksjon i alarmen, men hvis denne hadde klikket så hadde sirenen satt i gang. Det vet jeg med 100% sikkerhet, for det skjedde for fruen med vår bil, så jeg måtte ligge og deaktivere og frakoble alarmen ved fortauskanten, i pøsende regnvær, i Arendal sentrum... For meg høres det ut som om bensinpumpen har tatt kvelden. K-jet systemet krever forholdsvis høyt trykk, men hvis pluggene ikke blir våte ved kjinning, så tror jeg ikke bensinen kommer frem. Det kan naturligvis også være kondens/frost (dvs tett bensinrør) i systemet da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 8, 2013 Og DEFA sin startsperre er vel normalt koplet inn mot starter, altså om starter går rundt så er ikke startsperren aktiv. Mål bensintrykket inn til mengdefordeler, er et måleuttak der. Mål også om det kommer spenning til kaldstartsdysa når du prøver å starte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 11, 2013 Skal se på bensinpumpen iløpet av helgen. Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 26, 2013 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 26, 2013 Denna får for lite bensin. Garantert! PRøvd fyre den på startgass? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 26, 2013 Ja, du ser boksen ligge over grillen. Null respons. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 26, 2013 Men om det er gnist så skal den jo tenne og gå på startgassen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 26, 2013 Jeg har vært å sett på bilen litt idag. Har enda ikke fått sjekket bensintrykk såklart hadde ikke biltema noe sånt da Prøvde først med startgass, men det virka dårlig. Så banka litt på bensinmengdefordeleren. Sjekket alle tennplugger også for gnist. Og alle gir fra seg gnist. Får vel prøve å få målt den bensinpumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 26, 2013 Har enda ikke fått sjekket bensintrykk såklart hadde ikke biltema noe sånt da Jo, de har, men det er ganske dyrt. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Drivstofftrykkmaler-191322/ Ellers er jeg enig i teorien om denne ikke får nok bensin til å starte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 26, 2013 Jo, de har, men det er ganske dyrt. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Drivstofftrykkmaler-191322/ Ellers er jeg enig i teorien om denne ikke får nok bensin til å starte. For den prisen der så ville jeg heller gamblet og bare kjøpt ny bensinpumpe. Men nå ser det ut som jeg kan få lånt en sånn før jeg kjøper en bensinpumpe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 27, 2013 Jeg har en som er MYE enklere enn den der..... Men skal nok funke for og se om shiten får nok bensin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 27, 2013 Hvis den bare fikk for lite bensin burde den starte som et skudd på startgass. Sjekka at regreima ikke har hoppa over noen tenner? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 27, 2013 Hvis det er slik at motoren tenner men ikke vil gå, hadde jeg villet sjekke coilen (tennspolen) nærmere. Strøm til spolen når man kjører på starteren går gjerne direkte, mens den rutes over en motstand når nøkkelen slippes og motoren skal gå av seg selv. Dermed har en gnist når starteren kjøres, mens det blir helt mørkt så snart tenningsnøkkelen slippes igjen og motstanden er i ustand. Hvis denne motstanden tuller, kan en oppleve slike problem. Har selv en 2,3 rekkefemmer, men har aldri selv erfartet slikt problem på denne motoren, så det er mulig jeg er helt på bærtur. En annen nykke disse femmerne har, er at de er helt allergiske mot falskluft. Det er ofte nok å løsne på oljepåfyllingslokket, så fusker/stopper motoren. Kan også være verd å sjekke slanger etc til veivhusventilasjon. Jeg er dog enig i at det er mest sannsynlig at det er noe tull med drivstofftilførselen, men min erfaring er at man i utgangspunktet ikke kan utelukke noe før man har sjekket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...