Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle holde kontroll på ladetrykket mitt og har derfor gått til anskafelse av et ladetrykkmåler og installert det i bilen. Et instrument som viser (-)1 bar vakum til 2bars ladetrykk.

 

Overraskelen var stor da jeg prøve kjørte dette og intrumentet viser ca -0,6~0.8 bar vakum ved tomgangskjøring og ved slipp av gasspådragelsen. Og ved litt gassing/aksrelasjon kommer opp i en 0.5~0-6 bar ladetreykk. (0.6bar - (-)0.6vakum = 1,2bar og kan stemme godt med mitt oppsett- da det burde være opp mot 1,4bar ladetrykk)

 

Så da er det to mulige feil:

1) Instrument er øddelagt (noe som er lite sansyligt?)

2) Jeg har tatt ut/koblet lufttrykkslangen feil. For jeg har bare laget et t-stykke på den luftslangen som går inn til hjernen(ECU) og bare tatt en forgreining etter den vite ekspansjons/buffertanken. Men burde kanskje ha tatt luftslange direkte fra innsugsmanifoild? Og hvor evt burde jeg ha koblet til luftslangen????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

viser klokka 0.6bar så lader bilen 0.6bar (med mindre manometeret viser feil)

 

du kan ikke plusse/trekke fra med vakuum og overtrykk.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle holde kontroll på ladetrykket mitt og har derfor gått til anskafelse av et ladetrykkmåler og installert det i bilen. Et instrument som viser (-)1 bar vakum til 2bars ladetrykk.

 

Overraskelen var stor da jeg prøve kjørte dette og intrumentet viser ca -0,6~0.8 bar vakum ved tomgangskjøring og ved slipp av gasspådragelsen. Og ved litt gassing/aksrelasjon kommer opp i en 0.5~0-6 bar ladetreykk. (0.6bar - (-)0.6vakum = 1,2bar og kan stemme godt med mitt oppsett- da det burde være opp mot 1,4bar ladetrykk)

 

Så da er det to mulige feil:

1) Instrument er øddelagt (noe som er lite sansyligt?)

2) Jeg har tatt ut/koblet lufttrykkslangen feil. For jeg har bare laget et t-stykke på den luftslangen som går inn til hjernen(ECU) og bare tatt en forgreining etter den vite ekspansjons/buffertanken. Men burde kanskje ha tatt luftslange direkte fra innsugsmanifoild? Og hvor evt burde jeg ha koblet til luftslangen????

 

For det første så er 0,6 - 0,8 bars vakum ved tomgang helt normalt.Motoren oppfører seg da som en hvilken som helst sugemotor og du vil ha vakum/undertrykk i innsugsmanifolden din.

Hvis motoren din skal gi 1.4 bar turbotrykk/overtrykk ved full belastning så er noe gæli siden du ikke får mer enn 0.6 bar overtrykk.

Går bilen merkbart dårligere enn før?

Har du dratt av kontakten til magnetventilen?Da vil du kun få det trykket som wastegate fjøra tillater.Normalt 0.6 bar.

Hvilken hvit bufferttank er det du snakker om.T stykke fra ECU direkte til manometer er helt ok siden ECU får fra innsugsmanifold,men jeg har ikke hørt om noe hvit tank???

Har du prøvd full belastning i 3 eller 4 gir?Skal ha fullt trykk da.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kobla min på samme måten som du. Ligger på vacum ved normal kjøring, køkjøring osv. men kommer over på + siden når jeg gir på. Får du ikke mer enn 0,6 bar bør du sjekke om alt er som det skal. Det høres ut som bilen din da går i nødmodus. Sjekk først hvilke feilkoder du får ut og ta tak i dem. Får du ikke ut noen feilkoder sjekker du kontaktene på lmm, magnetventil og tomgangsventil først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første så er 0,6 - 0,8 bars vakum ved tomgang helt normalt.Motoren oppfører seg da som en hvilken som helst sugemotor og du vil ha vakum/undertrykk i innsugsmanifolden din.

Hvis motoren din skal gi 1.4 bar turbotrykk/overtrykk ved full belastning så er noe gæli siden du ikke får mer enn 0.6 bar overtrykk.

Går bilen merkbart dårligere enn før?

Har du dratt av kontakten til magnetventilen?Da vil du kun få det trykket som wastegate fjøra tillater.Normalt 0.6 bar.

Hvilken hvit bufferttank er det du snakker om.T stykke fra ECU direkte til manometer er helt ok siden ECU får fra innsugsmanifold,men jeg har ikke hørt om noe hvit tank???

Har du prøvd full belastning i 3 eller 4 gir?Skal ha fullt trykk da.

 

Johan

 

 

Takk for bra svar! Det var nok bare at jeg hadde regnet med at siden det var turbo motor så ville det være overtrykk heletiden, så lenge det kommer eksos ut, så vil tuboen dytte mer luft inn enn atmosfærisk trykk. Hadde også kanskje sett for meg at den hadde ligget på 0.6~0.8 bar på tomgangkjøring får så å bevege på seg oppover til 1,4~1.7bar ved gasspådrag.

Hadde en liten prøvetur i går kveld. Ved vanlig/moderat gasspådrag gik nåla noe over 0.6 bar. Men fikk med et skikkelig pådrag nåla til å vise over 1,5bar. Men dette var vare sånn rett opp og ned igjen. Nåla detter til vakum så fort man slipper opp gasspådraget.

 

Føler vel nesten en slik måler blir nesten mer "show" objekt enn til nytte. Men,men, nå har jeg iallefall innstalerten og laget hull i plastdekslet i A-stolpen. Fint man fikk rødtlys-> så macher det resten av rødfargen i intrumentpanelt :) Kan også legget til at motoren går ikke noe dårligere enn før. Tvert om. "Mye vil har mer" Bremset bilen om mandagen og alle kurver og grafer viste bare velstand.

Audidelesalg 105.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ganske logisk siden du stenger gasspjellet når du slipper gassen.. så slipper jo resirkventilen eller hva du har ut trykket før spjellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som om alt er i skjønneste orden her altså. :)

 

Dersom den peaker på 1.5bar er jo det typisk for en chippet 2.2t Så fort du slipper pedalen for å gire, vil resirkventilen åpne seg, og turbotrykket vil gå ned. Samtidig åpner nemlig wg for å slippe eksosen forbi turboen.

 

All velstand. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som om alt er i skjønneste orden her altså. :)

 

Dersom den peaker på 1.5bar er jo det typisk for en chippet 2.2t Så fort du slipper pedalen for å gire, vil resirkventilen åpne seg, og turbotrykket vil gå ned. Samtidig åpner nemlig wg for å slippe eksosen forbi turboen.

 

All velstand. : ja :

Så med andre ord: Så er det riktig tilkobling av manometeret ved å ta ut lufttrykket på slangen som går (fra innsugsmanifolden) til ECU enn å ta den ut etter turboen/før resirk. ventilen? For det er ladetreykket i innsugsmanifolden som er intresant? og ikke hva som kommer ut av turboen? Tenker bare på hvis jeg hadde tatt ut etter turboen, så ville vel manometeret vist positivt ladetrykk hele tiden?! Men har forsåvidt gjordt det riktig etter det tegningen viser også.

Audidelesalg 106.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken måler, pris og hvor skaffet du den? så bra ut. Tilpasset a-stolpe holder eller fant du en som passet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligner litt på auto gauge sine som man får kjøpt på BilXtra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er en Mattig måler, men lurer fortsatt på det over. for å holde topic, er det ikke like naturlig å koble t-stykket på vakum slangen fra innsug til resirk ventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er begge deler like korrekt. Det er altså trykket i innsugsmanifolden som er vesentlig. Det er nemlig det motoren får, ikke hva som skjer like etter turbo. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken måler, pris og hvor skaffet du den? så bra ut. Tilpasset a-stolpe holder eller fant du en som passet?

Bestilte fra DTS, den eneste jeg så langt har sett som går til 2bar, da alle andre går til 1,5bar (og det blir for lite) Kostet ca 40Euro.

Bestilte også holder derfra, 15 Euro. Er vist FK automotive sin. Ser faktisk Bilekstra selger ligene til ca 170,-

 

Kjøpte holder for et instrument som jeg satt og filte/tilpasset i maangee timer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er altså trykket i innsugsmanifolden som er vesentlig. Det er nemlig det motoren får, ikke hva som skjer like etter turbo. :)

Når du nevner det så er det ikke så veldig ofte man kjører/motoren får fult/max ladetrykk etter det jeg kan se nåla bevege på seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har du helt rett i. Jeg oppnådde maxtrykk først i 4 og 5. Lurer på om det var ca slik;

1.gir -0,9

2.gir -1,2

3.gir -1,2

4.gir -1,5

5.gir -1,5

 

Alt dette var på flat vei og med flat fjøl. Og dette er det jeg "tror" jeg husker. :) Alt mulig en glemmer på noen år altså.. Hadde iaffal 1.5bar på rundt 3000 rpm i 4.gir på flat vei. Husker ikke helt om det var litt over eller litt under. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.