Motorproblemer osv Golf3 1,8

Anbefalte innlegg

I lengre tid har jeg vært plaget med at bilen har brukt for mye bensin, altså 1,2 - 1,3 L/M, samt at bilen har gått som en dass.. "Problemet" har kommet å gått hele vinteren, ofte i forbindelse med at eksosanlegget har "banket" borti bakstillingen pga et dårlig eksosfeste..

Tomgangen har variert mellom 850-900rpm på kald motor og 600-900rpm på varm motor.. På kald motor har bilen fungert som den skal, altså med "skikkelig" drag fra 2000 til 3500/4000rpm, men når den har blitt varm så har bilen mistet alt drag i samme turtallsområde, det virker som det er noe som holder igjen turtallet elns. Jeg tenkte først det kunne være en blokkering i eksosen, så jeg tømte kat`en, uten forandring. Nå har det bare forverret seg til fusking på turtall under 2000rpm og flere episoder der motoren har "død" helt i ca. 1s før den har "våknet" igjen med påfølgende ettertenning.. Vet ikke hva jeg bruker av bensin per mil, men er vel ikke langt unna 1,5 L/M..

 

Motoren er en 1,8 90Hk ABS med Kent GS1H kam, den har tjenestegjort ca. 250000km og ble delvis overhalt rett før jul på VW verksted.. Tenning ble også grunninnstilt og fikset samtidig.. Motoren bruker ikke nevneverdige mengder olje og bruker ikke vann heller..

 

Har byttet plugger da de gamle så brente ut, altså ikke svidd, men akkurat som om blandingen har vært for mager.. Igår byttet jeg og B.T. Inderberg lambda fra en 1-ledings Bosch lambda til en 4-lednings Bosch lambda. Den orginale hadde som nevnt bare 1 sort ledning, så vi brukte den sorte ledningen som var på den "nye".. Uten at vi vet at dette ble rett da..

 

Kom med tips her, skal til diagnose/feilsøking hos VW på kommende fredag, men er ikke interessert i å betale skjorta for feilsøking hos dem heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump(10tegn)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Bjørn!

 

Skal du lese ut feilkoder på bilen din,så kan du dra til Auto Elektro som ligger i

samme bygg som Autoutstyr.Spør etter Cato Nilsen,han har ganske god peil på VW.Vil tro de er billigre enn Bodø Bil åsså,ikke minst hyggeliger å ha med å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Bjørn!

 

Skal du lese ut feilkoder på bilen din,så kan du dra til Auto Elektro som ligger i

samme bygg som Autoutstyr.Spør etter Cato Nilsen,han har ganske god peil på VW.Vil tro de er billigre enn Bodø Bil åsså,ikke minst hyggeliger å ha med å gjøre.

 

Takker :)

Skal få det gjort iløpet av uken, skal bare montere ny lambda først..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da fått byttet lambda(Biltema), plugger(som tidligere nevnt), pluggledninger, rotor, bensinfilter og fordeler lokk.. Men, ble det bra?

 

Tja, var bra i to dager : bh :

 

Jeg var usikker på hvorvidt jeg har koblet pluggledningene feil, tror det skal være rett, men:

 

Pluggledninger.jpg

 

Det som skjer nå er:

 

Bilen starter greit, men straks jeg gir gass faller turtallet ned på 2-300 og motoren dør såfremst jeg ikke gir full gass..

De gangene den dør så er den veldig tungstartet med en gang : klø :

Så når jeg skal kjøre må jeg slure litt for å få turtall nok slik at den ikke stopper, i tillegg hører jeg helt klart fra eksosen at den fusker, det "hoster" og "harker".. På turtall under 3000 fusker det fælt, hele bilen rister, og hvis jeg ikke er veldig kjapp på girskifte så stopper motoren når jeg har inne clutchen : bråk :

 

Personlig har jeg en mistanke om at det er noe tull med bensintilførselen, men hva?

Hvordan sjekker jeg hvorvidt bensinpumpa klarer å levere det den skal osv..

Er det 2stk bensinpumper her eller?

Hvordan sjekker jeg bensintrykksregulatoren?(Hvor står denne forresten?)

 

Kan det være tenningsmodulen?, Og hvordan kan jeg sjekke at denne er iorden?

 

Motoren er fortsatt en 1,8 90hk ABS, "bruker" fortsatt ikke olje eller vann, men endel bensin :rolleye:: bh :

 

Så kom med forslag her folkens:)

 

Edit: Glemte å si at jeg har ikke tenningsbank, noe jeg kanskje ville fått hvis motoren får for lite bensin : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk gummiflensen mellon innsprøytningsdelen og manifolden,kan suge falsk luft der.

Ellers har denne bilen bensinpumpe i tanken og derfor kun ei pumpe.

Trykkregulatoren ligger i innsprøytningsenheten ,ved siden av dysa.

En annen ting som kan være noe klatt å få trøbbel med er hallgiveren i fordeleren.Kan være vanskelig å påvise feil ved denne utenom når den dør helt.(da sviver ikke bilen i det hele tatt).Er vel egentlig sjelden at den lager fusk ,men har vært borti det selv .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk gummiflensen mellon innsprøytningsdelen og manifolden,kan suge falsk luft der.

Ellers har denne bilen bensinpumpe i tanken og derfor kun ei pumpe.

Trykkregulatoren ligger i innsprøytningsenheten ,ved siden av dysa.

 

 

Takk for svar:)

Prøvde meg på litt feilsøking igår..Tok en boks startgass og sprayet rundt innsuget, ingen forskjell på motorens oppførsel, så da kan jeg vel utelukke falskluft? : klø :

 

Har byttet den pakningen/gummiflensn før nemlig så tenkte på den.. Skal skru løs spjeldhuset/motronicen og ta en liten titt innvendig

 

Lurer på en annen ting, på ene siden av luftfilterboksen står det en liten sak som det går et par vakuum slanger til, to av slangene går til en boks som står i innerskjermen og en slange til spjeldhuset.. Hva gjør denne saken for noe..?

 

Noen som vet hvordan en sletter feilkoder på disse motorene?

 

En annen ting som kan være noe klatt å få trøbbel med er hallgiveren i fordeleren.Kan være vanskelig å påvise feil ved denne utenom når den dør helt.(da sviver ikke bilen i det hele tatt).Er vel egentlig sjelden at den lager fusk ,men har vært borti det selv .

 

Er det noen måter en kan måle seg frem til om denne fungerer? Med multimeter f,eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis at du kan utelukke falskluft selv etter startgasstest.

Bøy litt i hele innsprøytningsdelen når motoren går i tomgang og hør etter forskjeller i svevet.

 

Boksen/dingsen er en taktventil for tankutluftingen. Den boksa som står i innerskjermen er aktivt kullfilter som tar opp fordampet bensin fra tanken.Denne dampen ledes tilbake i forbrenningen .Altså ei"bellona boks".

 

Du kan kontrollere hallgiversignalet kun med scoop for å se om signalet er ok.

Krever jo endel kunnskap og utstyr.

Enklest er nok å låne en fordeler fra ok bil og prøve.

 

Sjekk også innstillingen av registeret!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, skal sjekke det ut

Takk for hjelpen foreløpig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har søkt videre etter mulige vakuum lekkasjer, var så skittent i motorrommet at det var vanskelig å se, fant derfor frem hageslangen og såpa... Etter motorvasken ga jeg alt av kontakter en god omgang med elektrospray.. Og nå fusker den bare en skjelden gang, spesielt hvis jeg kjører litt og bilen blir skikkelig god og varm : klø :

 

Så teorien din Cato om hallgiver tror jeg kan stemme bra.. Har eneste Golf3 her så det blir vanskelig å få lånt seg en annen fordeler, såfremst det ikke passer fra Golf2 : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.