hvordan justere ned trykket foreløpig?

Anbefalte innlegg

tidligere tittel

tips/forslag til god turbo på apu motor mottas med takk

 

 

audi a4 b5 avant quattro 2000mod.

chippet til omlag 195 hk og lader max 1.1 i ladetrykk.

km 180.000

 

veit ikke om det er byttet turbo på denne bilen før men forige eier har ikke gjort noe med turbo. bilen er kjørt av totalt 3 voksne menn før meg og har ikke vert chippet og senket. bilen fremstår utrolig godt behandlet og forige eier fortalte meg at da den var på naf kontrol ble de sagt at dem ikke ofte såg en slik årsmod i så bra stand. bilen er helt utrolig god å kjøre og bilen lukter som ny og føles som ny sett iforhold til min vraka audi a4 1996 mod.

 

men det jeg lurer på er hvilken turbo jeg bør velge og hva jeg bør gjøre i tilegg mens jeg evt bytter turbo.

 

det er registrert slakke inn og ut fra 3-4mm. de fant jeg nå ut 2 månder etter chipping da jeg sjekket etter lekkasjer pga susing når jeg såvidt trykker på gassen og gir på osv.. vil tro de er turboen som suser da jeg ikke finner lekasje..

 

vil da tro turboen er sliten og jeg trenger ny så derfor trenger jeg tips!!!

 

vil ha en god og skikkelig turbo! gjerne en oppgraderingsturbo kombinert med andre dyser om det ambefales.

 

motoren går som en drøm og høres nesten ikke. bruker edge olje da forige eier også har brukt det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar:) hvordan er den loba å tilpasse? de jeg har planer om er å oppnå ca 220 hk. veit ikke om jeg bør gå for 240 uten å gjøre noe med motor.

da burde jeg evt valgt kkk04?

 

har vert i kontakt med turboservice. her er et svar:

 

Om du har chippet bilen anbefaler vi at du bytter til en

turbo som klarer den effekten, orginaturbo blir for liten over noe serlig mer enn 180-190hk.

Til den effekten du sier har vi en turbo som koster 6.950,- +mva. (8.688,- ink. mva.)

Denne passer rett på, og kan sendes fra oss 2-3 dager etter bestilling.

 

dette er da den største kkk03 og kommer på 8.500kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest i tråder om turbo til 1.8T? Er en masse medlemmer som har oppgradert sine motorer med større turbo.

Men blant alle trådene er det bl.a. en tekst fra Bilforumet jeg har lagt inn, der BorgWarner (turboprodusenten) selv beskriver at enkelte K03 turboer fra nyere modeller faktisk kan gi inntil 220hk maks, fremfor de eldre på typisk ca 195hk. Da finner du en enkel turbo alene som passer rett inn, og gir deg så og si det du er ute etter.

 

Hvis ikke er det rett ut på oppgraderingskjøret... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør som Ola sier, ta en titt i 1.8T tråden..

Det hjelper ikke med en K03S turbo når det er dysene dine som setter restriksjoner..

For å komme noe særlig over 190 ærlige HK så må dysene byttes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

disse da??

 

http://www.nordicautoimport.no/nb-NO/produkter/performance/dyser/bosch-green-giant-dyser-440cc.aspx

 

og den største kkk03?

 

mener du en som er produsert nå ola, eller tenker du på en kkk03 fra en nyere bil?

 

skal lese tråden! har sett litt allerede, men kom gjerne med info og tips om hva jeg bør bytte, må vel også få byttet svinghul da denne vibrerer av og til på trykk. tar gjerne mot tips om valg av svinghjul å samt evt clutsh

 

takk på forhånd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ærlig talt ikke enormt med skrukompetanse, eller inngående kjennskap til alt dette til 1.8T.

Men det jeg fant på Bilforumet og limte inn på forumet her, var et svar fra BorgWarner med hvilke maksimale effekter man kunne hente ut fra de forskjellige turboene i K03 varianter og noe K04. Et av poengene påpekt var at hadde man en nyere bil med 1.8T var potensialet i den originale K03 turboen på 220hk, og å bruke penger på en OEM K04 turbo (for å nå maks 240hk) var derfor ikke ansett som spesielt "god valuta".

 

Slik jeg tolker det burde det være mulig å kunne finne frem til en K03 variant fra sikkert noe nyere 1.8T du kan komme deg til 220hk med, dersom du virkelig ikke vil gjøre mye annet. MEN... tenk deg godt om. Hvis 220hk ikke er ditt endelige reisemål kan du jo finberegne litt omfanget av komponenter du behøver.

Ingen gir deg din fasit på 1-2-3, men setter du deg ned og leser denne tråden er du nok langt på vei for hva du behøver å vite.

 

edit: litt graving og jeg fant det. Fin lesing. http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/166078-1-8t-og-spm-ang-effekt-og-muligheter.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tjaaaa. de som gjenspeiler seg er jo manifold, turbo og eksos. ennå veit jeg ikke hvor mye jeg er ute etter og blir heller ikke særlig klok på den tråden..

 

KJØRER PÅ E85 NÅ OGSÅ MED CHIP.

 

altså

steg 1 ca 220 hk = ny turbo største kkk03, dyser samt 3" pipe noe jeg har og som vil bli brukt uansett.. NY MAPPING?? COOLER?

steg 2 ca 240 hk = ny turbo KKK04/GT28 eller hva det var, dyser, 3" pipe, mapping/benking, cooler,2,5 fra pipe til slutt,plugger, MANIFOLD??

 

åsså er det jo det med ståltype på grenrør, å mye jeg må tenke på de siden jeg ikke skal blodtrimme, VET JEG IKKE!!

 

men det som gikk igjenn var manifold om du skulle over 200gamp. rådene holder for midt forhold ser jeg..

 

så det jeg tenker nå er

 

3" pipe

turbo største kkk03

dyser

2,5 eksos

åpent luftfilter

E85

 

men hva med ???

manifold

kkk04/gt28

cooler

andre kammer

og ikke mist bremser :)

 

sklir så gale ut ta her, jeg som bare egentlig tenkte på ny turbo pga slittasje hehe...

 

men til slutt.. vil jo ha 240 fremfor 220 ;) men vil heller ikke blodtrimme, men vil at den skal være friskere og raskere en nå!

 

dvs et billigere alternativ men som gir greit resultat uten at det skal bli supermye hk og et helt prosjekt..

 

skal bli en gate- bil og ikke en bane eller løpsbil så må være noen lunde holdbar.

 

men klart, jeg vil ha det skikkelig så seff koster jeg på litt ekstra for å få det bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://forum.vacn.no/showthread.php?234728-Noen-alternativer-til-K04-0015

 

Litt info om k04-0015

 

Great bolt on performance upgrade, can be used with or without specific programming

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE

 

This brand new Borg Warner K04 Turbocharger offers more volume than the standard K03 and can sustain a higher boost pressure as well. This is a great replacement if your K03 has failed. It comes with all the necessary gaskets and hardware for installation.

 

This unit can be used without any special programming although specific K04 programming is recommended to extract all potential power from the unit.

 

*ECS Tuning Official Policy regarding Borg Warner KKK Turbocharger Warranty Claims*

 

To be eligible for warranty consideration, Borg Warner has stipulated that KKK turbochargers (or turbocharger kits) must be installed by a professional repair facility.

 

Warranty claims must be accompanied by a receipt from a professional repair facility showing the date and vehicle mileage when the turbocharger was originally installed.

 

An additional receipt from a professional repair facility must accompany the warranty claim indicating:

 

Date and mileage at which the turbocharger failed

 

Reasons for turbocharger failure

 

Proposed repairs intended to correct the cause of the failure (if any).

 

 

Borg Warner will, at its discretion and with proper documentation, replace a turbocharger that has failed due to defects in materials and/or original workmanship.

 

All associated labor charges for diagnosis and repair are the responsibility of the vehicle owner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BorgWagner k04-015 turbo ,full eksos, fmic og dyser så er du vel i 220-240hk regionen. kanskje slenge på en highflow manifold

 

-015? og fmic hva er det?

 

ser at et skikkelig manifold koster litt men klart et alternativ om det lønner seg.

dette må sikkert mappe opp igjenn for å bli bra? og har blitt ambefalt es-tuning.

 

jeg er i hovedsak ut etter litt mere gamp så tenker max 240 nå, vil ikke at det skal koste skjorta men vil ha de skikkelig! må bli en mellomting både når det gjelder krefter og økonomi..

 

en k04 koster vesentlig mere en en k03 fikk jeg fortalt av turboservice men prisen ga dem ikke opp.. tenkte automatisk at denne måtte væære sinnsykt dyr:P

 

så, hvilke dyser?? hva er fmic? og hva er betegnelsen på -015? er det forskjellige typer/størrelser innen kkk04

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fmic er front montert intercoller allså større cooler foran. viktig of få kjølt ned luft også når man trimmer.

K04-0015 er betegnelsen på turboen som passer til din bil. pris er vel i 10000-13000 området men du får kopier som er mye billigere.

en manifold får du til litt over tusenlappen

 

intercooler

http://mystore.qwt.no/turbofun_fmic_a4_b5b6/P_9765

 

kopi turbo

http://ksr.as/product_info.php?cPath=232_473&products_id=2471

 

manifold

http://ksr.as/product_info.php?cPath=232_314&products_id=639

 

dyser er det tuner som skal mappe som bestemmer noen bruker forskjellig dyser så det må du høre med tuner om

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare leser 1.8T tråden så blir du mye klokere;) jeg skum-leste den bilforumet tråden, å der står det mye svada.

For 240 hk trenger du :

K04

Dyser

Map/chip

 

Også bør du ha

Fmic (front mounted intercooler)

Ny forsterket resirk

Større downpipe, gjerne en simpel 3" "testpipe"

 

Også kan du kjøpe

High flow manifold

 

Hva mer har jeg glemt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik gjer me det:

 

-Modified injection system

-O.CT K04 Turbo

-Cat back system stainless steel

-Diverter valve

-Airfilter

-Modified ECU

 

Dette gir 240hk og 355nm med O.CT Software.

 

Dette gir mest bang for the bucks om en sikter rundt 240hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fmic er front montert intercoller allså større cooler foran. viktig of få kjølt ned luft også når man trimmer.

K04-0015 er betegnelsen på turboen som passer til din bil. pris er vel i 10000-13000 området men du får kopier som er mye billigere.

en manifold får du til litt over tusenlappen

 

intercooler

http://mystore.qwt.no/turbofun_fmic_a4_b5b6/P_9765

 

kopi turbo

http://ksr.as/product_info.php?cPath=232_473&products_id=2471

 

manifold

http://ksr.as/product_info.php?cPath=232_314&products_id=639

 

dyser er det tuner som skal mappe som bestemmer noen bruker forskjellig dyser så det må du høre med tuner om

okei, takk for svar :):)

okei nei jeg så på en nettside som spesialiserer seg på manifolder jeg og der kosta de vel fra 5-10k ettersom hvilken type og antal timer med jobb...

aha, ja har planer om cooler ja!

 

syns ta der virka mystisk billig e da men... men de e vel kje nå mellomting no om dagen! enten kosta det skjorta for noe skikkelig eller så er det nesten gratis og funker i 24 timer.. e vil ha noe skikkelig vertfall.. hadd e kje hadd jobb og et liv så kunna e kjøpt sa delan der men e har kje ti te å bytte turbo etc hele tiden.. mulig intercooleren er grei.. mulig de andre er greit også men man veit aldri når de e så billig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare leser 1.8T tråden så blir du mye klokere;) jeg skum-leste den bilforumet tråden, å der står det mye svada.

For 240 hk trenger du :

K04

Dyser

Map/chip

 

Også bør du ha

Fmic (front mounted intercooler)

Ny forsterket resirk

Større downpipe, gjerne en simpel 3" "testpipe"

 

Også kan du kjøpe

High flow manifold

 

Hva mer har jeg glemt?

 

Slik gjer me det:

 

-Modified injection system

-O.CT K04 Turbo

-Cat back system stainless steel

-Diverter valve

-Airfilter

-Modified ECU

 

Dette gir 240hk og 355nm med O.CT Software.

 

Dette gir mest bang for the bucks om en sikter rundt 240hk.

 

takk for innspill=) skal svare bedre etterhvert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men uansett så bør jeg bytte clutsh og svinghjul først så må kjøpe inn dette først. så kom hjerne med tips til hvilken clutch og svinghjul. bør vel gå for noe som tåler en 300hk, da jeg enda ikke veit mitt endelig uttak..

 

-Modified injection system hva menes med dette??

-O.CT K04 Turbo turbo fra o.ct ??

-Cat back system stainless steel eksos ??

-Diverter valve hva er dette????

-Airfilter åpent luftfilter?

-Modified ECU chip?

 

men o.ct er vel ikk noe norsk firma? bør vel velge noe fra en leverandør i norge som også kan mappe og benke bilen så det blir skikkelig.. frex es-tuning??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men uansett så bør jeg bytte clutsh og svinghjul først så må kjøpe inn dette først. så kom hjerne med tips til hvilken clutch og svinghjul. bør vel gå for noe som tåler en 300hk, da jeg enda ikke veit mitt endelig uttak..

 

-Modified injection system hva menes med dette??

-O.CT K04 Turbo turbo fra o.ct ??

-Cat back system stainless steel eksos ??

-Diverter valve hva er dette????

-Airfilter åpent luftfilter?

-Modified ECU chip?

 

men o.ct er vel ikk noe norsk firma? bør vel velge noe fra en leverandør i norge som også kan mappe og benke bilen så det blir skikkelig.. frex es-tuning??

 

-de mener han dyser

- turbo fra oct ja

-catback eksos. Eksos fra katylasator og til endestusen

-resirk.ventil. den orginale kan svikte lett ved høy trykk.

-luftfilter ja enten åpent luftfilter er power innsats filter til orginal luftfilter boks. Åpent filter mer lyd og woosh wossh.

- chipping ja eller nye programvare til det oppsette du velger.

 

Nok av tunere hade vurdert andre alternativer også ikke bare ES.mange har ferdig chip til til k04-0015 oppsette bare du har resten. sende hjernen av gårde og få den tilbake ferdig programert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-de mener han dyser

- turbo fra oct ja

-catback eksos. Eksos fra katylasator og til endestusen

-resirk.ventil. den orginale kan svikte lett ved høy trykk.

-luftfilter ja enten åpent luftfilter er power innsats filter til orginal luftfilter boks. Åpent filter mer lyd og woosh wossh.

- chipping ja eller nye programvare til det oppsette du velger.

 

Nok av tunere hade vurdert andre alternativer også ikke bare ES.mange har ferdig chip til til k04-0015 oppsette bare du har resten. sende hjernen av gårde og få den tilbake ferdig programert.

 

okei=) ja det er det nok=) har snakket med en her i distriktet som har chippet bilen min tidligere og stoler på han, han ambefalte es.tuning men sikkert andre gode også.. vil iallefall ha de skikkelig så blir uansett sendt ivei på mapping og benking til slutt for å få det 100%

 

har 3" pipe så kommer ikke til å bruke kat.. har også widebandlambda og bost fra prosport som jeg skal montere.. samt har jeg allerede montert resirk i alu som jeg handla på biltema. om en annen type ambefales tar jeg gjerne imot forslag..

 

aha skjønner... men hva med cooler og manifold? er ikke dette nødvendig til 240hk? monterer gjerne større cooler og manifold om en bør gjøre det mtp kjøling og mottrykk. har også planer om å lage en vegg mellom motor og evt åpent luftfilter, skikkelig med gummilist oppå.

 

kommer nok til å bli et lite prosjekt dette for vil ikke haste og gjøre noe halveis.. må også bytte clutsh og svinghjul så det blir uansett gjørt først..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beste oppgraderinga jeg gjorde på cupraen var og bytte til FMIC. senket innsugs temp fra 50-60grader++ til 25 grader ++. dett var med chip eksos på k03 snelle.men jeg hadde REVO hvor man kan justere of fin tune mappen din selv. var oppe i 1.6bar på maks men kunne velge mellom orginal map, preformance map og lowboost highboost mode.Biltema resirk skal holde flere jeg har lest opp her i klubben bruker den s2er og annet. jeg hadde bytta manifold når jeg først skal ha turboen ut bedre spool på turboen og litt mer hester.Sett test på rulle der en fikk 10hk mer med 3 tom downppe uten cat og montert highflow manifold på k03 turbo. Ingen endring på mappen bare ny test i benken.Begge testene ble gjort i samme benk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beste oppgraderinga jeg gjorde på cupraen var og bytte til FMIC. senket innsugs temp fra 50-60grader++ til 25 grader ++. dett var med chip eksos på k03 snelle.men jeg hadde REVO hvor man kan justere of fin tune mappen din selv. var oppe i 1.6bar på maks men kunne velge mellom orginal map, preformance map og lowboost highboost mode.Biltema resirk skal holde flere jeg har lest opp her i klubben bruker den s2er og annet. jeg hadde bytta manifold når jeg først skal ha turboen ut bedre spool på turboen og litt mer hester.Sett test på rulle der en fikk 10hk mer med 3 tom downppe uten cat og montert highflow manifold på k03 turbo. Ingen endring på mappen bare ny test i benken.Begge testene ble gjort i samme benk

 

takk for svar.. ska se litt mere på de etterhvert..

nå ryker de noe jævlig spess når bilen er kald. da er det en blå sky bak meg som om det var krigsområde.. etterhvert som temparaturen kommer på 90 så ryker det baresåvidt ser jeg i bakruta.. men fra kald til varm motor er det helt ekstremt..

somsagt har turboen 3-4mm slakke inn og ut og må byttes som dere sikkert har skjønt i denne tråden..

 

regner med det kun er turbo som gjør at det ryker sånn for motoeren går kjempefint uten en eneste fjusk.. den drar veldig bra til at turboen er slik den er å..men håper jeg får begynt med dette snart så jeg slipper å kjøre med den røyken bak meg..

 

har jo den susinga å når e gir på men kan ikke skjønne det er noe annet en turboen.. finner ingen lekkasje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men kan jeg bytte til egnet turbo nå da uten å måtte gjøre alt det andre akkuratt nå?? for vil ha skiftet turboen fortest mulig pga røyken og oljeforbruk. dessuten er det sikkert ikke bra for motor heller..

 

til 240 hk må jeg vel ha en kkk04? hvordan er det å montere kun den uten noe annet? sålenge motoren og alt funker uten at det ryker eller lager skade så er det greit for meg om ikke effekten økes noe særlig enda..

 

vil bare få skiftet den fordømte turboen fortest mulig, og selve trimmingen har jeg ikke tid og økonomi til å ta akkuratt nå..

 

kan til nøds skifte turbo og manifold om ikke manifolden kommer på altfor mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.