Anbefalte innlegg

Hallo, Jeg har et lite problem med Min Audi 1.6, det virker som den lever litt sitt egent liv. det er en 2000 mod gått 230 å problemet startet i bunn å grunn med at når eg slapp gassen i fri så falt turtallet til mellom 700 og 900 for det gikk litt oppigjen, opplevde ikke at bilen kubbet under dette stadiget så gikk det videre til at den begynnte å røyke veldig, snakk om at jeg kunne ikke se ut bakruten for det var så mye røyk. Bilen sluttet å gå på 1 sylinder og jeg oppdaget olje på siden med eksosmanifoilen. Tok av toppen, og overhalte toppen skiftet topppakkning å satt det sammen igjen. problemer er det fortsatt, den røyker Myeeee mindre no en den gjorde før men røyker fortsatt litt, så fjusker den av og til på mellom 2000 - 2300 RPM og etter en stund sotet den ned tennpluggen på sylinder 1, bruker også mye olje.

 

Merker at når jeg startet bilen rett etter overhaling av toppen gikk den fint. Den fikk gå seg varm å det virket som problemet var vekke, var ute å kjørte med den å da startet det, kommer mer røyk på varm motor en kald motor.

 

 

 

Noen som har en ide ?

 

Mvh Robin M

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som har en ide ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen er vell kanskje ørlite skeiv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du lest av feilkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dårlige stempelringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat hatt samme problemet på to biler, prøvde først alt jeg kunne med toppen på den første bilen uten resultater.. Det jeg fann ut var at skraperingene på stempelene hadde brent seg fast sånn at dem ikke skraper oljen ned igjen i bunnpanna, men går isteden opp i toppen (derfor det funker med en gang, men blir samme driten igjen etter du har kjørt litt)..

 

Motorkoden på begge motorene var AHL og 1.6L. Km stand var 200k og 280k, med akkurat samme problemet.

 

Så jeg tror du må bygge opp igjen bunndelen på motoren din :) ingen som tenkte tanken engang når jeg prøvde å finne ut av det, så jeg måtte bare demontere og finne det ut skjøl :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men vis stempelringene er dårlig vil det gå utover komprisjonen da ?

Og er det ikke rart at den går fra en sylinder over til 2 sylinder ? Begynnte jo først på syk 1 så deretter syl 4 som går samtidig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å kompresjonen er også samt å si perfekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men vis stempelringene er dårlig vil det gå utover komprisjonen da ?

Og er det ikke rart at den går fra en sylinder over til 2 sylinder ? Begynnte jo først på syk 1 så deretter syl 4 som går samtidig.

 

Stempelringene er ikke gåen, bare den nederste, som ikke har noe med kompresjon å gjør - eneste jobben den har er å skrape med seg oljen fra underspylingen ned igjen..

 

Er ikke sikkert dem er like gale på alle 4 med deg da, men er vertfall dette jeg har erfart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å kompresjonen er også samt å si perfekt.

 

Det var den med meg og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E det en måte dette kan testes på da ?

slik at eg ikke bytter skrapering forjeves ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E det en måte dette kan testes på da ?

slik at eg ikke bytter skrapering forjeves ?

 

Du kan jo ta ut et stempel og se? Er ingen enkel måte å finne ut av dette på uten å demontere..

 

Når du holder stempelet å hånden så ser du fort om skraperingen har brent seg fast eller ikke, denne skal jo stå å presse ut - noe den ikke gjør om den er fast..

 

Har bilen din kokt på noe tidspunkt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt eg vet eller i mitt eie har ikke bilen kokt nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt eg vet eller i mitt eie har ikke bilen kokt nei.

 

Ok, var vertfall sånn det begynte med meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker ofte det at når motoren er kald er det ikke røyk, merker jeg ikke noe til det :P

men når motoren begynner å bli varm, gjerne paserer 70 grader røyker den. Da røyker den mer å mer jo varmere motoren er.

høres dette rart ut eller virker dette normalt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke rart at den da ikke røyker på kald motor ? for når motoren er kald så kommer det jo ikke røyk?

 

Kan ikke svare deg sikkert på dette, men oljen er ganske tjukk når motorwn er kald og blir tynnere når den blir varm.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt 2 sånne passater, ingen tvil for min del, toppen er feil ende å begyne akkurat på kun 1.6 en... der er det alltid stempel ringer.... har en 1.6 golf motor , gti, du kan få nesten gratis :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt 2 sånne passater, ingen tvil for min del, toppen er feil ende å begyne akkurat på kun 1.6 en... der er det alltid stempel ringer.... har en 1.6 golf motor , gti, du kan få nesten gratis :)

 

Var stempelringene utslitt med deg? Har tatt to biler nå med perfekt komp, dog med fastbrente skraperinger (nederste av ringene). Men byttet selvfølgelig alt når jeg først holdt på i god driv! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dette på min A4 1,6. Ble litt bedre når den fikk orginalt luftfilter på plass igjen. Ble enda bedre når veivhusventilasjonen ble byttet. Pluss noen andre slanger i bakkant av motoren. Ble aldri helt bra, men kanskje LMM var dårlig også.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var stempelene ute å kan se ut som skraperingene er gåen ja :P

Men reagerte på at det kom olje ut av insugsmanifoilen når jeg tok denne av. Ska det dette ? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var stempelene ute å kan se ut som skraperingene er gåen ja :P

Men reagerte på at det kom olje ut av insugsmanifoilen når jeg tok denne av. Ska det dette ? :D

 

Der ser du :) oljen kommer jo overalt i toppen, så det er bare å gjør ordentlig reint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

off, eg håpte du hadde feil så eg slapp å ta ut stemplene, meeen siden alle var så sikker måtte jeg heller sjekke det...

Tok jo å overhalte toppen i god tro om at det var topp der problemet la :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

off, eg håpte du hadde feil så eg slapp å ta ut stemplene, meeen siden alle var så sikker måtte jeg heller sjekke det...

Tok jo å overhalte toppen i god tro om at det var topp der problemet la :D

 

Gjor det samme skjøl på den første bilen med det problemet, men på den andre byttet jeg bare skraperingene med en gang. God som gull! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.