Spørsmål angående Haldex på Skoda Octavia 2010 mod - Bilen sto fast i innkjørselen!?

Anbefalte innlegg

Min svigermor klarte å stå fast med Octavia'n deres i innkjørselen min her om dagen..

 

Det er en 2010 4x4 2.0TDI manuell, bilen sto parkert skrått i en liten nedoverbakke/dump slik at høyre forhjul ble løftet og høyre bakhjul ble dyttet godt opp i hjulbuen, venstre forhjul sto litt ute på "plenen" og hadde en isklump både forran og bak hjulet. Det var isunderlag. Det som skjedde da var at når hun prøvde å rygge ut så sto bilen dønn stille med da det oppløfta høyre framhjulet spinnende. alle andre hjul sto stille. Så gikk jeg ut for å prøve.. jeg prøvde revers, venstrebremsa og gassa på uten at bilen rikka seg. Fikk "jukka" litt med bilen når jeg prøvde skikkelig, men bilen fikk ikke tak.

 

Hadde dette vært Torsen differensial uten ESP/EDL så hadde jeg skjønt det, men dette er jo Haldex med EDL(differensial brems), hvorfor klarte den ikke å sende krefter til bakhjula? Er det noe galt, eller det kun p.g.a den begrensningen/faktum at så lenge det er åpen diff forran så klarte ikke diff. bremsen i dette tilfellet å sende nok krefter gjennom differensialen til det andre hjulet, eller bakover?

 

 

Hadde det vært meg som satt fast i denne situasjonen med min fancy Audi Quattro så tror jeg at jeg hadde blitt veldig flau.... hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant problemstilling!

 

Kjem til å følge med på denne!

 

Mvh Jan Arild Nervik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener og huske at jeg har lest en diskusjon om akkurat dette her inne på en eller annen tråd...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på den har EDL?

 

At den ikke trekker bak er vel en følge av at ikke begge går rundt foran. Da vris vel bare diffen og Haldexen har ikke noe å sende bakover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske sikker på at alle biler med ESP har EDL. Fant også en brukermanual for Skoda på nett og den omhandler EDL i tillegg til ESP og TCS. (Traction control).

 

Det må jo ha noe med at det er åpen differensial på bilen, men allikevel så trodde jeg det skulle fungere bedre enn dette.. nesten så jeg får lyst til å prøve det samme med en Torsen Quattro :)

 

Husker forresten på mim gamle 1991 passat syncro at sålenge kun det ene framhjulet spant så kobla ikke bakhjula inn, dette var utrolig irriterende husker jeg.. Dette var dog den reint mekaniske viskosekoblingen og ikke noe form for differensialbrems eller noe sånt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle tro den koblet inn, da Haldex vel har elektronisk tilslag av bakaskling dersom det registreres mer enn 30 graders rotasjonsforskjell foran/bak.

(Med forbehold om at jeg husker feil...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke klok på EDL og hvilke biler som har det jeg... Men min erfaring er at man hører det lett om man har det.

 

Min 95 S6 hadde det helt klart. Knatret godt og man fikk den alltid løs på alle 4 hvis ikke farta var over det som EDL tillot (45km/t?)

Kompiser med samme bil hørte ikke denne lyden og vi fikk disse bilene til å spinne på bare 2 hjul (1 foran og 1 bak).

 

Min 99 S4 (pre-face uten ESP) hørte jeg aldri noe lyd i, og den oppførte seg ikke som den hadde det. Slapp ofte bare på innerhjulene. Slo opp utstyrskoden på bilen, og der var det påstått ABS/EDL.

 

Vår 99 Golf IV 1,6 uten ESP har også EDL foran. 2wd er utrolig mye bedre enn 1wd faktisk!

 

På min nåværende 2003 C5 hører jeg den også tydelig. Da dette egentlig bare er software i ABS-enheten, så er det litt merkelig om ikke "alle" har det etter et visst årstall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette tror jeg må forklares med parkert bil og kulde, en dårlig kombinasjon for Haldex-løsningen.

 

Jeg opplevde det samme på min Passat 2.0 TDi 4-motion, første vinter jeg hadde bilen rygget jeg hengeren godt inn i snøen for å dra den ut igjen på morgenen, men morgenen etter var det kaldt, foran spant det og bakhjula bare lugget. Forhandleren fikk bilen til sjekk umiddelbart men fant ingen feil, de forklarte det hele med at Haldex-enheten trenger noenlunde driftstemperstur for å virke dvs slå inn bakakselen når det trengs. Det høres logisk ut, det er jo olje som skal bevege en clutch. Nå unngår jeg å parkere slik at jeg trenger firehjulstrekk for å komme i gang, og har ikke hatt problemer med bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke klok på EDL og hvilke biler som har det jeg... Men min erfaring er at man hører det lett om man har det.

 

Min 95 S6 hadde det helt klart. Knatret godt og man fikk den alltid løs på alle 4 hvis ikke farta var over det som EDL tillot (45km/t?)

Kompiser med samme bil hørte ikke denne lyden og vi fikk disse bilene til å spinne på bare 2 hjul (1 foran og 1 bak).

 

Min 99 S4 (pre-face uten ESP) hørte jeg aldri noe lyd i, og den oppførte seg ikke som den hadde det. Slapp ofte bare på innerhjulene. Slo opp utstyrskoden på bilen, og der var det påstått ABS/EDL.

 

Vår 99 Golf IV 1,6 uten ESP har også EDL foran. 2wd er utrolig mye bedre enn 1wd faktisk!

 

På min nåværende 2003 C5 hører jeg den også tydelig. Da dette egentlig bare er software i ABS-enheten, så er det litt merkelig om ikke "alle" har det etter et visst årstall.

 

Stemmer det, på en kompis sin S6 2,2t så hørte man EDL'n jobba, men på gamle RS4'n min hørte jeg ingenting, så bare at bremsene ble gode og varme ved litt herjing i snøen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette tror jeg må forklares med parkert bil og kulde, en dårlig kombinasjon for Haldex-løsningen.

 

Jeg opplevde det samme på min Passat 2.0 TDi 4-motion, første vinter jeg hadde bilen rygget jeg hengeren godt inn i snøen for å dra den ut igjen på morgenen, men morgenen etter var det kaldt, foran spant det og bakhjula bare lugget. Forhandleren fikk bilen til sjekk umiddelbart men fant ingen feil, de forklarte det hele med at Haldex-enheten trenger noenlunde driftstemperstur for å virke dvs slå inn bakakselen når det trengs. Det høres logisk ut, det er jo olje som skal bevege en clutch. Nå unngår jeg å parkere slik at jeg trenger firehjulstrekk for å komme i gang, og har ikke hatt problemer med bilen.

 

Veldig interessant! Takk for informasjon, her begynner det å ligne noe på en forklaring til problemet.. :) Bilen var jo kald, og det var vel rundt 10 blå ute. Det er dog ingen god reklame for Haldex men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd noe lignende rett før jul med S3'en! Skjedde når jeg skulle rygge opp av innkjørselen min på rimelig blank is, da spant jeg bare på forhjul(ene), kom meg til slutt av gårde. Når jeg satte den i første gir og kjørte videre så var alle 4 hjul med.

 

Funker haldex i revers begynner jeg å lure på??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant! Takk for informasjon, her begynner det å ligne noe på en forklaring til problemet.. :) Bilen var jo kald, og det var vel rundt 10 blå ute. Det er dog ingen god reklame for Haldex men...

 

Side 30: http://www.billswebspace.com/HALDEX.pdf

 

Dette er jo rimelig, da kald olje betyr at platene slipper, og man legger da ikke på så mye trykk for å unngå slitasje. Samtidig får man opp temperaturen på olja.

 

Vet jo at convertere i automatkassene våre nekter å låse clutchen før olja er nådd 50C.

 

Men det jeg lurer veldig på, er om drivakselen går rundt når bilen bare spinner på ene hjulet foran. Noen som vet hvordan dette er koblet i girkassa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med haldex biler har låst senterdiff! Så ja, det gjør den nok. Hadde de hatt åpen senterdiff, ville vi hatt 0hjulstrekk når haldexclutchen var åpen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDL = English Defence League? :P

 

Er det ikke bare antispinn ved hjelp av ABS på disse bilene (FWD)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med haldex biler har låst senterdiff! Så ja, det gjør den nok. Hadde de hatt åpen senterdiff, ville vi hatt 0hjulstrekk når haldexclutchen var åpen ;)

 

Er det ikke Haldex'en som ER senterdiffen her? Når Haldex'en er åpen så har du framhjulstrekk..

 

Uansett så sitter Haldex enheten på bakdiffen, så det betyr at mellomakselen går rundt hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDL = English Defence League? :P

 

Er det ikke bare antispinn ved hjelp av ABS på disse bilene (FWD)?

 

Antispinn = TCS/ASR/ og sikkert masse andre fancy navn. men antispinn struper motoreffekten. EDL gjør ikke det, men bremser ned det hjulet som går fortest rundt og fungerer da som en differensialbrems. EDL = Electronic Differential Lock.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antispinn = TCS/ASR/ og sikkert masse andre fancy navn. men antispinn struper motoreffekten. EDL gjør ikke det, men bremser ned det hjulet som går fortest rundt og fungerer da som en differensialbrems. EDL = Electronic Differential Lock.

 

Ok, med andre ord en del av ABS-systemet, og ingen diffbrems i kassa/diffen :) Var bare litt usikker på hva dere la i begrepet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.