9x20 ET 45 på nye Passat, går egentlig dette når det kommer til stykket..?

Anbefalte innlegg

Takk for svar. Greit å få input fra den med mest peiling på dekk og felg i klubben. :) Hvor stor forskjell er det egentlig på 235/30 og 225/35 når det kommer til faren for å skade felgen pga dårlige veier? Er redd for at den dårlige veistandarden her på Nordmøre lett tar knekken på en 20" felg.

Har kjørt på 235/35-19 i 3 sesonger, har ikke hatt noen problemer med det, hvor mye verre er det med 235/30-20 egentlig? Mvh Per S

 

Nånå, mange som har peil på hjul i klubben... 235/30 har 7,05 cm dekkside, 225/35 har 7,875 cm, dvs 0,8 cm mer dekk på siste. Da er jo felgen lengre unna bakken og er således bedre beskyttet. Men 235 dekket beskytter felgen bedre pga bredden. Men nå er ikke 235 nok til å beskytte en 9 toms felg, da må du opp til 255. Så felgkanten er utsatt med både 225 og 235. Så alt i alt er nok 225/35 best av de to. Men hvis du hadde sagt 245/30 så er nok det aller best fordi det er bredt og har ok dekkside, 7,35 cm. Felgkanten blir liggende på utsiden med både 235 og 225 dvs kanten får merker fra steinsprut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger merke til at både Geir og Kristian som har problemer med subbing har 4 motion, er det noe forskjell i forhold til fwd når det gjelder hvilke felger som går på? Er det lik plass i skjermene og samme offset originalt?

 

Får vurdere litt frem mot sesongstart hvilken dekkdimensjon man skal gå for.

 

Mvh

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoi

 

Hvordan er det med rulleomkrets. Er det sånt at en maks kan ha +-5%.

Min bil kom orginalt med 235/40/18. Er det dette som jeg må regne som orginalt og utgangspunktet for de +-5% eller er det det som står i vognkortet som orginalt som teller.

Der står det 16" tror jeg.

 

 

Glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er maks 5% avvik i forhold til originalt ja. Uten at jeg har sjekket det med SVV vil jeg tro det er dimensjonen som står som original i vognkortet som gjelder. Regner med at det står 195/60-16 i vognkortet ditt også?

 

Min kom også på 235/40-18, men det er ikke oppført i vognkort som alternativ dimensjon, det er derimot 205/55-16 og 205/50-17 av en eller annen grunn.

 

Mvh

Per

 

Hoi

 

Hvordan er det med rulleomkrets. Er det sånt at en maks kan ha +-5%.

Min bil kom orginalt med 235/40/18. Er det dette som jeg må regne som orginalt og utgangspunktet for de +-5% eller er det det som står i vognkortet som orginalt som teller.

Der står det 16" tror jeg.

 

 

Glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Ok så det er 5%+- som gjelder ja.

Da kan jeg ut i fra 205/55/16 som standard

 

Ha 235/30/20 ( +2,71%) eller 235/35/19 ( 2,41%)

 

 

Glenn

 

Det er maks 5% avvik i forhold til originalt ja. Uten at jeg har sjekket det med SVV vil jeg tro det er dimensjonen som står som original i vognkortet som gjelder. Regner med at det står 195/60-16 i vognkortet ditt også?

 

Min kom også på 235/40-18, men det er ikke oppført i vognkort som alternativ dimensjon, det er derimot 205/55-16 og 205/50-17 av en eller annen grunn.

 

Mvh

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan slenge inn erfaringa mi her også!

Kjører nå med 9x20 ET45, med 235/30-20 Rotalla dekk. Har også H&R 40mm fjærer.

 

Det subber null og niks foran. Men det subber i innerskjermen bak, treffer ikke selve hjulbuen.

 

8.5x19 ET43, med 235/35-19 Nokian Hakka R, det subber hverken foran eller bak, med 40mm senk;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halla.

 

Tenkte og ha 8,5 X 20 ET45 med 235/30-20 også kun en 20-25mm senk. Tror dere det vil gå greit bak.

Det er jo 15-20 mm høyere en din bil Pål

 

Med 8,5 " bred felg er det 6,4 mm mindre på vær side av felgen. Må jo hjelpe på litt det også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halla.

 

Tenkte og ha 8,5 X 20 ET45 med 235/30-20 også kun en 20-25mm senk. Tror dere det vil gå greit bak.

Det er jo 15-20 mm høyere en din bil Pål

 

Med 8,5 " bred felg er det 6,4 mm mindre på vær side av felgen. Må jo hjelpe på litt det også

 

Jeg hadde 8x20 ET45 med 235/30 og 40mm senk og det subba aldri. 8,5 felg er bittelitt lengre ut, men vil ikke gi subbing som 9 tom akkurat kan gi som vi hørte over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe takk for det.

 

Men da tar jeg og handler inn H&R 20mm senk og 8,5 X 20 felger.

Har ikke så lyst til å senke for mye p.g.a det adaptive understellet på bilen.

Føler at med 20 mm senk kan jeg enda kontrollere stivheten i bilen uten å endre så mye fra det originale oppsettet.

 

Glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe takk for det.

 

Men da tar jeg og handler inn H&R 20mm senk og 8,5 X 20 felger.

 

 

Glenn

 

Ser du har R-line. Har du org sportsunderstell? I så fall vill vel ikke 20mm senkefjærer senke mer enn ca 5mm?

 

Mvh

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er min erfaring så langt:

Kjører med 9x20" ET 45 på alle fire. Dekkene er Toyo Proxes T1 Sport 235/30/20. Understell er Originalt R-line sportsunderstell med senk på ca 20 mm +-.

Felgene ligger nå ganske i kant med skjermene bak.

Det blir endel strekk på dekkene men fordelen er at de ikke tar i skjermkanten bak. Dette er noe smalere dekk enn mange andre fabrikanter.

Ikke opplevd noe subbing hverken foran eller bak frem til nå uansett underlag og dumper.

 

Bilen blir senket med H&R 40 mm senkefjærer neste uke, så da skal jeg oppdatere med mine erfaringer etter kjøring med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har R-line. Har du org sportsunderstell? I så fall vill vel ikke 20mm senkefjærer senke mer enn ca 5mm?

 

Mvh

Per

 

Hei.

 

Ja jeg har R-Line men jeg har adaptivt understell så da er den vel ikke senket noe orginalt. Tenkte og sette på fjærer for å senke 20-25 mm.

Eller er det orginal senk så lenge en har R-line?

 

Glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet om det er original senk (15mm) på R-Line bil med adaptivt understell.

 

Glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har adaptiv understell og har satt på KW sitt DDC. Har de gamle fjærene liggende i kjelleren så kan måle de.

Hvis noen med R-line uten DCC som har satt på justerbart eller byttet fjærer så kan vi jo se om d er noe forskjell :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har adaptiv understell og har satt på KW sitt DDC. Har de gamle fjærene liggende i kjelleren så kan måle de.

 

Ja det hadde vært kjempe fint. For vist jeg har 15mm senk så må jeg bytte de ut med 30mm sånt at jeg kommer litt lenger ned.

Takk for svar..

 

Glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

34 cm foran og 36 cm bak var fjærene mine

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine er 30 og 33,5cm. Har 2wd med R-line sportsunderstell.

 

Mvh

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men som jeg leser ut fra den ene med adaptivt understell og R-Line og en uten adaptivt understell men R-Line sportsunderstell så er sistenevnte senket i sammenligning til den med adaptivt understell.

 

Da har ikke jeg orginal senk. Så da blirdet nok H&R sitt 20-25 mm senk fjærer.

 

Glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ser at jeg sliter med å finne 235-30-20 som har loadindex på 90. Alle som jeg har funnet er kun 88Y.

Har det så mye å si. Har også tenkt å få det inn i vognkortet at bilen kan ha disse felgene på. Men da henger de seg vel opp i loadindexen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ser at jeg sliter med å finne 235-30-20 som har loadindex på 90. Alle som jeg har funnet er kun 88Y.

Har det så mye å si. Har også tenkt å få det inn i vognkortet at bilen kan ha disse felgene på. Men da henger de seg vel opp i loadindexen.

 

Hvor mye de henger seg opp i loadindexen er jeg usikker på, men er redd du kan få problemer. Du kan evt ringe en trafikkstasjon å spørre.

 

Kan det være et alternativ å bruke 225/35-20? De har LI på 90.

 

Hvis du har 195/60-16 som orginaldimensjon i vognkortet går rulleomkretsøkningen akkurat innenfor de lovlige 5%. Som nevnt tidligere i tråden blir det et høyere dekk, ca 2,5 cm høyere enn 235/30-20, men kanskje kan det være verdt å vurdere. De tar litt mere plass i skjermene, og bilen vil få ca 1,25 cm ekstra med bakkeklaring.

 

 

 

Mvh

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm

 

Er så i tvil her.

 

Har lyst på 235, men lurer på om 245 vil passe for synes 225 er kanskje litt for lite.

Da blir det 8,5 med 245/30/20.

Eller vil det bli for bredt.

Tror dekk/felg vil ta seg fint ut med 245 på 8,5 felg, tenker på lite strekk osv.

 

Dekket jeg tenker på er Vredenstein.

Dette dekket.

 

Vredenstein.jpg

 

Men ja er redd for subbing. Men tror jeg kjøper dette oppsettet også ser jeg. Vist jeg kan senke så kan jeg senke så mye det går.

 

Er det noen som har erfaring med dette dekket

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått på sommerhjulene. 8,5x20 med ET45. (Både jeg og selger trodde det skulle være ET48).

 

Bilen er senket med 40mm H&R fjærer. Kjører med Falken FK453 i 235/30-20. Null subbing foran, men med last i bilen subber det litt i innerskjermene bak. Tenkte kanskje å prøve å varme opp kanten på innerskjermen som går innover i hjulbuen og bøye den litt unna. Aner ikke om det funker, men kanskje verdt et forsøk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt merkelig dette. Alle har motsat problemer en meg. Min har aldri subber bak , men fremme er et mareritt.

 

Ca senk nå er 65mm.

 

Mulig subbing bak kun er problem på forhjulsdrift?

Jeg har 4 motion.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt merkelig dette. Alle har motsat problemer en meg. Min har aldri subber bak , men fremme er et mareritt.

 

Ca senk nå er 65mm.

 

Mulig subbing bak kun er problem på forhjulsdrift?

Jeg har 4 motion.

 

Firehjulskontroll/vinkel på camber, reell dekkbredde ift merke og senk er vel 3 usikkerheter som gjør at det ene ikke subber, mens det andre gjør det. VW Passat 3C leveres på 8x18 ET44 med 235/40 18, da er det egentlig veldig rart at 235/30 20 med ET45 subber, det ligger jo nesten eksakt på samme sted i hjulbuen, bortsett fra at 8,5 toms felgen bygger 5,35mm lengre ut, tydeligvis nok. Hadde selv 8x20 med 235/30 og det subba aldri, så felgbredden må være årsaken. Også er ikke Falken FK452 det smaleste dekket i gata heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjører jeg med h&r Justerbart og 8,5x19 et 45 med 235/35-19 nokian hakka z dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.