Har jeg fått registerras? A4 1.8t APU. Oppdatert: Motor byttet!

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Dagen i dag har vært spennende.

 

På vei til jobb, så mistet jeg motorkraft i ~80km/t i en oppoverbakke, ikke så bratt.

Jeg skjønte ingenting, lå i 5, gir.

Girte ned for å få høyere turtall da det først virket som den mistet turbotrykk eller noe og bare ikke klarte å dra bilen oppover.

Ga gass i 4. gir og hørte lyden BROOOOOM uten noe effekt, altså virket som den sugde luft, men fikk ikke noe tenning.

 

Stoppet i veiskulderen. Og når bilen var stoppet så forsøkte jeg å starte den igjen. Og det hørtes ut som starteren var gått.

Jeg hørte starteren gikk rundt, men ikke noe mer.. Jeg merket også at jeg var på ca 10-11volt (OEM voltmeter i dash). Og tenkte, her har dynamoreimen ryke..

Men den var på plass...

 

Jeg lurte på om starteren var gått, så satt den i 1.gir og vre om nøkkelen med clutchen ute. Starteren dro bilen fremover...

 

Så her står jeg å grubler på hva i alle dager...

 

 

Har sjekket litt nærmere. Og når jeg kjører starteren så går ikke register reimen rundt.

 

 

Har jeg vært så sinnsykt uheldig å fått ødelagt reg.reimen, og gitt ventilene skikkelig juling?

 

Virker som hele toppen bare har låst seg helt. Får ikke dradd den rundt..

 

Fakta:

1999,5 A4 1.8TQ APU motorkode.

Reg.reim byttet for 1.5 eller 2.5 år siden. Byttet på ̃140 000km (ja vet det er alt for seint, men var tidligere eier).

Nå har bilen gått ~193 000km. Så reimen skal i teorien ha ca. 67 000km igjen før neste intervall..

 

Kan det stemme!?

 

Skal få sjekket nærmere i kveld, men setter pris på tanker og meninger!

 

 

Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om starter går, og veiva går. men toppen står. så har den nok kamma aldeles over desverre :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kilen/bolten på veivhjulet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter kilehavari. Jeg ville ha skrudd ut pluggene og lyst nedi for å se etter skader på stempler. Det er fort gjort og gir en grei indikasjon. Deretter plukke av toppdeksel for å inspisere kammer/kambukker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei takk for raske svar.

 

Skal få ut pluggene osv. nå i kveld og prøve å få sjekket litt.

 

Hvordan kan jeg sjekke om det er original reimen som står på, altså om reg.reim bytte er en bløff?

Ble utført av verksted i England da tidligere eier hadde bilen der i 1-2 år. Så håpløst å reklamere på evt. reim eller bytte.

 

Men selger må kunne involveres dersom det viser seg at kontrakten ikke stemmer, og reimen ikke ble byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eneste måten du kan ha noen sak på her, er at kontrakta inneholder infoen om regreimskifte, ellers stiller du nok på bar bakke desverre.

 

regreim regnes som en slitedel. og kan ryke når som helst, uavhengig om den er bytta eller ei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står i kontrakten: For biler med register reim, er denne byttet? Ja - Hvis ja, når? 140000km.

 

Er du sikker på dette? Så å ha bil med reg.reim er litt sjanse, kan når som helst ryke? :S Er vel intervall der av en grunn. Og intervallet er på 120tkm. Jeg ser det ikke mulig at reimen skal bare ryke av slitasje etter rett over 50tkm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står i kontrakten: For biler med register reim, er denne byttet? Ja - Hvis ja, når? 140000km.

 

Er du sikker på dette? Så å ha bil med reg.reim er litt sjanse, kan når som helst ryke? :S Er vel intervall der av en grunn. Og intervallet er på 120tkm. Jeg ser det ikke mulig at reimen skal bare ryke av slitasje etter rett over 50tkm.

 

Som Dan sier så er det desverre sant. Reg.reimen er en slitedel og kan ryke når som helst. Det er mye som kan spille inn på slitasje og være med å ødelegge reima. Og så kan man jo være uheldig også. Fordi det er intervall på reima på 120tkm så betyr ikke det at den garantert holder så lenge siden det er en del i bevegelse. Det er vell mer antatt at den skal vare minst 120tkm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff. Føler med deg.

Akkurat det du skriver hendte meg.

Endte med rast topp og bruddstykke av veiva.

Når jeg fikk bilen på bukkene og demonterte fronten kom drevet og multihjulet som er montert på veiva rammlende ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan tenkes at er rimeligst her i dette tilfellet?

Få tak i en brukt motor eller få flekket av toppen og overhalt denne? Evt. få tak i ny topp?

 

Nå har motoren gått 193tkm så blir det motorbytte så vil jeg absolutt prøve å få tak i en som har gått noe mindre.

 

Noen tips? Noen som kanskje har en slik motor eller topp liggende?

Hva kan forventes av kostnad for deler på dette? Arbeid tar jeg selv/venner som hjelper til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde først begynt med å faktisk funnet ut hva som er problemet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp :)

 

Er nå på utkikk etter et sted jeg kan stå å holde på litt. Noen som vet om noe i Bergen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde først begynt med å faktisk funnet ut hva som er problemet. :)

 

Støtter den. Min bror fikk kilehavari på sin AEB, og der berget både toppen og stemplene. Var riktignok dype spor i stemplene etter å ha vært i kontakt med ventilene. Ventilene var rette og fine, kambukkene var hele. Fikk sveist og slipt til kilesporet og satt på nytt drev, montert ny senterbolt med litt loctite. Har gått i flere år nå, og funker utmerket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går kveld tok jeg av front og topplokk. Fant ut hva som var årsaken.

 

Strammeren har gitt seg. Selve staget har knukket helt av nederst der det går inn i hydralikk greien..

Jeg hadde en liten flappre lyd jeg ikke har funnet ut av hva var for noe, så kan tenkes det har vært strammeren som har stått og hoppet litt..

 

Stempel har tatt ventiler i sylinder 1 og 4.

 

MEN!

Reimen er original, altså med audi-ringer og hele greien.

Det kan derfor tenkes at den ikke er byttet på et lite verksted i england som nesten garantert ville brukt en uoriginal reim, som dog. har tilsvarende kvalitet til billigere penge.

Er vel kun audi forhandlere som får reim med audi-ringer på? Og er vel ikke vanlig at verksted tar turen til audi forhandler for å kjøpe reim?

 

Gromstad Auto i Arendal som tidligere eier har benyttet opp til ~165 000km har heller ikke noe historikk på bytte av reg.reim.

Og han jeg traff i telefonen der sjekket også et system for tyskland han sa at det ofte blir registrert dersom noen andre verksteder i utlandet kjøper reg.reim til bilen, der var det heller ingenting.

 

Uansett så har det etter nærmere inspeksjon av en fagmann blitt konkludert med at denne reimen er så utrolig slitt, og begynt å revne osv. er så slitt at den er helt utslitt, har nok strekt seg en del også..

 

Så jeg har nå skriv fra autorisert verksted at grunnet slitasje så kan dem ikke se det mulig at denne reimen kun har gått ca. 50 000km. Den har mye mer slitasje en det som er vanlig etter den har gått fulle intervallet og bør byttes.

 

Så slik vi har kommet frem til det så er ikke reimen blitt byttet i det hele tatt. Og er da ganske utrolig at etter 193 000km så har enda ikke reimen ryke, men det var like før. Den har raknet rundt alle tennene.

 

Tar nå dette videre med selger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sto det i salgskontrakten at den var byttet på 140 000km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Det gjør dette, og har derfor ikke lagt de største tankene i å bytte reimen. Har tenkt at denne har en 60-70 000km igjen av levetiden sin.

Står i kontrakten:

For biler med register reim, er denne byttet? Ja

Hvis ja, når? 140000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden du kjøpte bilen da? Dette er jo grunnen til at man har salgskontrakt...

Hvis reg.reima har vært bytta på verksted må jo eier kunne gjøre rede for hvor og når dette var... Eventuelt er det bare å be ham punge ut: pisk :

 

Dette er et tilfelle der du typisk kan se bort i fra "Solgt som den er"; se kjøpsloven §19. Du har full reklamasjonsrett hvis selgeren har feilinformert deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte den i sommer.

 

Jepp. Har snakket med tidligere eier og han var bare drit kul og kjempe grei og sa at jeg skulle ikke uroe meg pga. dette.

 

Dem er sikker på at den er byttet, men finner ikke noe kvittering på dette og kan ikke huske om det ble gjort i norge eller england.

 

 

Men han la seg helt flat og sa at hvis det var noe tull der eller den ikke har blitt byttet, så skal dem selvfølgelig ta det på sin kappe.

 

Så har blitt enige om at dersom dem ikke kan påvise at reg.reim er byttet innen veldig kort tid, så skal jeg skru av toppen, dem betaler for overhaling også hiver jeg det på igjen.

Dem betaler for bytte av reg.reim, på verksted, med reklamasjonsrett.. skal ikke ha noe av dette igjen...... på en god stund hvertfall :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ny motor på bilen her nå. Var et skikkelig ras.. og ting og tang ser egentlig ikke så veldig bra ut nede i motoren..

 

Den har nok ikke hatt det så bra..

 

Har ikke tatt noen bilder av ventilene enda, men slik det så ut etter en rask titt så var minst 15 ventiler skjev.

Registerreimen er så dårlig at en klarer å plukke tennene av med fingrene. Strammeren er heeeelt dau..

 

2013-01-27%2019.43.47.jpg?dl=1

 

2013-01-27%2019.44.44.jpg?dl=1

 

2013-01-27%2019.44.18.jpg?dl=1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt Andreas, får du dekket noe da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, er ikke så kult.

 

Men ja, heldigvis.. Får dekket alt. Tidligere eier skaffer motor as we speak.

Får ny oppdatering fra han i morgen.

 

Er kjipt, hadde register havari på celicaen jeg kjøpe av deg i mai i fjor. Så 2 register ras på under 12 mnd :S

Celicaen hoppet en tann eller to på kjedet, og tok alle eksosventilene. Men var kun overhaling av topp så var den good to go igjen, heldigvis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må begynne å ta det med ro:) håper det ordner seg kjapt igjen, kjipt å stå uten bil når godværet kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, er nok bare en gooood blanding av uflaks fra alle kanter.

 

Men ny update:

Tidligere eier har ny motor på G!

 

Får info om kmstand osv. på den i morgen.

 

Skal være lik motor i strøken stand. Så får vi se om jeg mener det samme.

Blir det denne, så ankommer den Bergen på søndag og skal da få bilen i gang igjen i løpet av neste uke.

 

 

Er det noen som vet om man trenger å gjøre noe mer en å bare bytte motor?

Tenker da på noe med biltilsynet, hva dokumentasjon trenger man? Må en vise kvittering for montering av motor?

 

Alt dette må på stell da bilen skal inn på biltilsynet og godkjennes med et lite effektløft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra dette ordner seg :) Bilhistorikken din er drøyt dyr, ikke ofte jeg snakker med noen som har brukt mer cash på rep. enn meg, og jeg eide en 2.5 TDI V6 i tre år :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter enda på motor! Drive å busse frem og tilbake fra jobb hver dag er ikke kult... : bh :

 

Par bilder til:

 

Litt suspekt at det har kommet smile-fjes på alle stemplene..?

2013-02-03 14.11.42.jpg

 

Har gått ganske dypt.

2013-02-03 14.12.02.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.