#1 Skrevet Januar 16, 2013 Heisann! Sitter å funderer litt på haldexen på bilen min, en S3 99 mod. Er det noen som har en formening om hvordan firehjulstrekken vil oppføre seg om jeg bytter ut orginal bakdiff med haldexkoblingen på, med f.eks en s2 diff? Eller en diff med riktig utveksling såklart.. Noen som har gjort det, eller vet av noen som har prøvd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2013 Tror ikke det bare er å bytte fra en s2 til din da s2 bruker Thorsen diff (brukt på langstilt motor) og din har haldex (tverrstilt). Men det finnes såkalte tuningbokser som er beregnet mot haldex for å få denne til å oppføre seg mer som en Thorsen diff ville gjort (mere trekk på bakhjulene) Søk på haldex performance box så finner du mye 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2013 Finner du en med riktig utveksling, og gjør den store jobben med å installere det, det er langt ifra bolt-on, så blir det som å kjøre en bil med sveiset senterdiff. Lite egnet for daglig bruk og jage rundetider, men sikkert konge for herjing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 17, 2013 Tror ikke det bare er å bytte fra en s2 til din da s2 bruker Thorsen diff (brukt på langstilt motor) og din har haldex (tverrstilt). Men det finnes såkalte tuningbokser som er beregnet mot haldex for å få denne til å oppføre seg mer som en Thorsen diff ville gjort (mere trekk på bakhjulene) Søk på haldex performance box så finner du mye Det er jeg fult klar over, men er ikke ute etter oppgradering til haldex, kun i å fjerne den.. Finner du en med riktig utveksling, og gjør den store jobben med å installere det, det er langt ifra bolt-on, så blir det som å kjøre en bil med sveiset senterdiff. Lite egnet for daglig bruk og jage rundetider, men sikkert konge for herjing. Det var det svaret jeg håpet på å få! Om det blir så jeg gjennomfører dette, blir det med hensikt at bilen skal få mye hester, og herjes med på bane, og om det blir som å kjøre med låst senterdiff, kan det jo ikke sammenlignes med haldexen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2013 Tviler på at vinkeldrevet på girkassen hadde levd særlig lenge... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2013 Tviler på at vinkeldrevet på girkassen hadde levd særlig lenge... Det er vell mulighet til å forsterke/oppgradere dette? Muligens forferdelig dyrt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2013 Tror ikke det bare er å bytte fra en s2 til din da s2 bruker Thorsen diff (brukt på langstilt motor) og din har haldex (tverrstilt). Og ikke nok med det, men differensialen på en S2 sitter i girkassen, mens Haldex-enheten på S3/A3/Golf etc. sitter på bakakselen. Og, en Haldex er heller ingen differensial, det er en elektronisk styrt våt clutch. Dette er to vidt forskjellige systemer som ikke lar seg kombinere uten å skifte ut resten av drivverket i bilen, da inkludert å bygge om fra tverrstilt til langsstilt motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 17, 2013 Og ikke nok med det, men differensialen på en S2 sitter i girkassen, mens Haldex-enheten på S3/A3/Golf etc. sitter på bakakselen. Og, en Haldex er heller ingen differensial, det er en elektronisk styrt våt clutch. Dette er to vidt forskjellige systemer som ikke lar seg kombinere uten å skifte ut resten av drivverket i bilen, da inkludert å bygge om fra tverrstilt til langsstilt motor. Jeg spør ikke om forskjellen på de to systemene her, da jeg er vel kjent med begge systemene.. Hvorfor bygge om til rettstilt motor, da jeg uansett hadde kommet til å sveist senterdiff? Om dette prosjektet skulle blitt aktuelt, hadde det vært et pluss at det ikke hadde vært noe senterdiff med i drivlinja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...