Høyt forbruk, Passat 3BG 1.9TDI Automat

Anbefalte innlegg

Har en Passat 1.9TDI som bruker mye suppe.

Langkjøring 0.9.... å da prøver jeg å kjøre den så fint som mulig.

Dette er jo mere enn min mildere trimma 1.8T bruker.

Hva kan være årsaken?

Har byttet til nytt luftfilter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lmm, feil på dyse elektronikk, sliten kasse er noen ting som faller meg inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig temp-giver, lamdasonde, drivstoff-lekkasje, mekanisk tilstand på motor, innsprøytings-timing, diesel-pumpe, map-sensor, eksos/katalysator. Listen er lang, dette er ting som stod i Autohidden.

 

1. ting en må gjøre er å kjøre en diagnose. Ta dette og se om det dukker opp noe. Sjekk i lokallaget ditt (hvis du har et lokallag i nærheten) om noen har vcds og vil hjelpe deg. Eventuelt Møller.

 

Går motoren fint? Hvordan er eksosen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt diagnose. Er ikke noen sensorer som viser feil på.

Motoren går som en klokke, og eksosen er hvit (ikke mye).

Men Kjell sier slitt girkasse. Det kan stemme noe da den ligger og veksler mellom 4-5gir i 80km/h så snart det blir litt motstand.

Men har testet dette i ca 90km/h over et stykke. Da holder den seg i 5gir fint, men bruker mye.

Hva med innsug? Egr?

Med 220000 på tellern kan dette være nogså tett?

Og om jeg gløtter på slanger mellom turbo og ic, så er dette innsmurt i olje.

Kan det være mye olje der som må bort? Turbo ble byttet på 200000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med temperaturen på motor og termostaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med temperaturen på motor og termostaten?

 

Tempen sliter jeg med.

+5c får jeg 75c

-5c får jeg 70c

-20c får jeg 50c

 

Så blir å bytte termostat til en ny 87c

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift termostat å se. Husk at du skader motoren hver eneste gang du bruker den med defekt termostat da motoren aldri får 100% den driftstemp. den skal ha..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er termostat byttet. Tempen holder seg nå på 90c.

Forbruket gikk litt ned, men ligger enda på rundt 0.8 på langkjøring.

Og forbruket på tomgang gikk ned fra 1.3 l/h til 1.1 l/h

Bytte dyser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart den ligger å skifter gir. Er vnt staget på turbo riktig innstilt? Henger ikke på bremser?

Mener også forbruket på passaten vår ligger på 0,7l/h på tomgang. Blir det mindre hvis du slår av klima?

OT, men var det greit å bytte termostat, vanskelig å komme til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.