Felgbredde og ET til golf Mk4 4-motion

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal ha meg nye sommerfelger til golfen og har egentlig bestemt meg for 18" felger, men er litt usikker på hva som er praktisk/stilig når det kommer til felgbredde, samt hva jeg burde ligge på av ET?

Og er det ok å bruke 5-112 felger med spacer/overgang til 5-100?

 

Takker på forhånd

 

Mvh

Nichlas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Skal ha meg nye sommerfelger til golfen og har egentlig bestemt meg for 18" felger, men er litt usikker på hva som er praktisk/stilig når det kommer til felgbredde, samt hva jeg burde ligge på av ET? Og er det ok å bruke 5-112 felger med spacer/overgang til 5-100?

Takker på forhånd. Mvh Nichlas

 

8 eller 8,5x19 ET35, 225/35 19. 18 tom i tilsvarende bredder også ok, men ville gått for 19 hvis du er over middels interessert. Kan bruke adapter fra 5x112 felg, men det er minst 15mm, dvs senker ET tilsvarende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spørs nå litt hvor mye senk du skal ha og hvor mye du bryr deg om kjøreegenskaper. Jeg har hatt 15", 16", 17", 18" og 19" på Golf 4 4Motion og synes 19" funka dårlig. 18" er på grensa og 17" synes jeg er optimalt. Når det gjelder utseende så er det selvsagt finere med 19" ;)

 

 

8,5x19" ET35 med 215/35 dekk, 25mm spacer bak:

 

P5190011.jpg

 

19-.jpg

 

 

8x18" ET35 med 235/40-18 dekk:

 

424773_4521032791532_192806703_n.jpg

 

 

7,5x17" ET35 med 225/45-17 dekk:

 

443.jpg

 

hadde også noen lette 7,5"x17" OZ Ultraleggera men fant ikke bilde i farten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde gitt for lite tanke, kjøreegenskapene vil jeg påstå har en del å si.

Bilen brukes til og fra jobb, samt på lengre turer fra Bergen til Stavanger/Oslo/Telemark så da ble fort 19" uaktuelt igjen.

Vurderer å gå for et kompromiss mellom utseende og kjøreegenskaper med 18"

Da blir det bare å bestemme seg for om man skal ha oz superturismo gt/lm eller rotiform BLQ :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt valg og god felg smak! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dukker jo opp et nytt spørsmål her når jeg tukler med disse felg/dekk kalkulatorene.

dekkbredde, utfra hva jeg liker av dekkstrekk og foreløpig research er jeg i 225-245 området, men hva klarer man faktisk å få plass til?

Har ikke valset kanter eller noe slikt (ser en del av disse min vw trådene nevner dette, men aner ikke hva det er)

235-245 gir jo likest mulig rulleomkrets, 225 gir et avvik på 2,6% kortere rulleomkrets.

Ser du Petter har testet litt av hvert, hvordan er dine erfaringer med forskjellige bredder?

Bilen får vel senk mellom 20-40mm et sted til sommeren, som jo også spiller inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dukker jo opp et nytt spørsmål her når jeg tukler med disse felg/dekk kalkulatorene.

dekkbredde, utfra hva jeg liker av dekkstrekk og foreløpig research er jeg i 225-245 området, men hva klarer man faktisk å få plass til?

Har ikke valset kanter eller noe slikt (ser en del av disse min vw trådene nevner dette, men aner ikke hva det er)

235-245 gir jo likest mulig rulleomkrets, 225 gir et avvik på 2,6% kortere rulleomkrets.

Ser du Petter har testet litt av hvert, hvordan er dine erfaringer med forskjellige bredder?

Bilen får vel senk mellom 20-40mm et sted til sommeren, som jo også spiller inn.

 

Golf 4 er levert på 195/65 15, 205/55 16 eller 225/45 17. Da er det 225/40 18 og 225/35 19 som er mest riktig, ikke 245.

 

Fant noen gamle bilder av en Passat 3B jeg hadde med 9,5x18 med 225/40 18. Jeg syntes den bilen var råkul med skikkelig lavprofil, men når jeg ser bildene nå 14 år etter så synes jeg det ser nesten tragisk ut, altfor mye dekkside. Er du litt over middels interessert, så ville jeg gått for 19 tom. Forskjellen i komfort med 18 og 19 tom er svært liten, da har fjærer og dempere mye mer å si. Skal man ha vesentlig mer komfort må man ned på 17 eller 16 tom og da kan man like gjerne droppe å kjøpe hjul eller gjøre noe annet med bilen forøvrig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

235/40-18 er det breieste jeg har kjørt med på 8x18" ET35 felg, 50mm H&R senk (som egentlig bare senker rundt 30mm, 50mm i forhold til forsterket understell) og stivere støtdempere, eneste subbing jeg har fått til med dette er på banekjøring, ikke valset skjermer. 225/40-18 blir mest korrekt i forhold til rulleomkrets men 235/40-18 er godt innenfor lovlig endring og speedometer viser mer riktig ;)

 

Nå skal det jo sies at jeg bryr meg mer om kjøreegenskaper enn utseende og derfor styrer laaaangt unna superduper dekkstrekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv kjørt 215/40-18 på 8X18 og syns det fungerte helt supert, og det blir ikke strekk heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestilt felger for en stund siden.

Det ble til slutt 3sdm 0.06, bestilte de vel direkte fra produsent to dager etter at de ble vist frem da jeg likte de kjempegodt. Blir vel en av de her på forumet, men men. Har vel mer eller mindre bestemt meg for 225/40 eller 235/40.

 

Men det jeg nå lurer på, skal bestille bolter, for regner med at dette ikke følger med og de jeg har nå er ikke akkurat verdige utseende til de nye felgene.

Er det da slik at jeg kan bestille en fast lengde, eller vil lengden på hjulbolten variere fra felg til felg? Da selvfølgelig forutsatt at det ikke er snakk om spacere noe sted.

Har nemlig to ulike lengder nå til sommer og vintefelger, begge settene tilhører originale vw-felger. Har aldri tenkt over dette før nå, har alltid bare automatisk også bytta bolter da det var slik det ble gjort når jeg ikke eide bilen (tidligere mine foreldre sin) men nå som jeg skal til med felger og ellers bedre stell av bilen måtte jeg sjekke opp dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.