Batteri på Audi A6 4F. Skal det ikke holde mer enn 3 år??

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har merket at batteriet på A6'en min er dårlig. Den kutter ut webasto, leaving home lys, og får varsel om lite strøm etter 5 min med tenningen på. Batteriet er nok modent for utskiftning, men dette ble byttet 26/2-2010 av forrige eier. Nå 3 år og 40000 km senere er det altså gåent igjen.

Er dette reklamasjon mot møller? Han på Møller sa det holdt i rundt 5 år på A6, A8 og Q7, da de var storforbrukere. Ladespenningen er 14.4 V ca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har blitt fortalt tidligere av Sønnak represetant at om Batteriet lever i 5år skal ein vere fornøyd.

Kan vare lenger ved gått vedlikehold. men og kortere den andre veien. Av egen vag erfaringer varte T5 batteri 2-3år Craftern batteriet varte vel 1-2år

Er og ein del forsjell på gode og dårlige batteri.

 

 

Og normalt sett er det bare 1år garanti på batteri

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det hørtes lite ut, men vet jo at A6'n bruker mye strøm. Så vidt jeg vet var det originalbatteriet som satt i min da jeg solgte min. Da var den 7 år / 103' km. Ikke gjort noe med batteriet ift. lading e.l. de 2 1/2 årene jeg hadde den. Monterte riktignok vanlig blokkvarmer som har vært brukt vinterstid, men før det var det ikke det på den. Nå drar jo webasto veldig mye strøm, men er det ikke eget batteri til dette på din?

 

Jeg sjekket jevnlig nivået på min i kjørecomputeren og stod bestandig på 100% (hvor nøyaktig nå dette er..).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye småkjøring dreper de fort...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar alle. Får vel svelge den kosten. Webastoen trekker mye ja. Møller sier den batteri indikatoren er ubrukelig. Den viste for øvrig 5%, pleier å vise 100%

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilene i dag trekker generelt en god del mere strøm enn litt eldre biler. Alt fra webasto'er til diverse lys som leaving/comming home etc. En fordel kan nok være og endre tidene hvor lenge lys i comming/leaving home funksjon skal være på, evt de-aktivere i de kalde periodene hvor batterier settes på ekstra prøver!

 

Lengre gløde-tid sammen med korte kjøre turer tar nok ekstra på i kulde periodene! Om jeg ikke er helt på jordet, så trekker en glødeplugg ca 10-15 amp ved kald-start. så en 4 syl motor vil da ha et strøm strekk på 40-60 amp de sekunder det glødes. pluss at starter trekker noen 100 amp i start sekvens. Så ved en relativt kort kjøre tur, vil en ikke klare og lade opp igjen det som er brukt. Og batteriet vil gradvis tappes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, "nye" biler trekker mye mer enn eldre. Får justere ned lys tiden, står på 40 sek nå.

Har vært hos Bergen Batteriservice og fått montert nytt batteri. Det gamle ble målt til å ha en startstrøm på 240Ah, mot 800 som det skal være. Nytt batteri inkl programering kom på oppunder 2000,- ferdig montert. For 3 år siden betalte forrige eier 2490,- for samme jobben hos møller. Antar de er litt dyrere nå og gjerne en dag eller tre med ventetid før de har tid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikk innom noen som kan teste batteriet ditt.

 

Har du forsøkt å lade det helt opp med en skilleig elektronisk lader?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikk innom noen som kan teste batteriet ditt.

 

Har du forsøkt å lade det helt opp med en skilleig elektronisk lader?

 

Ja, som nevnt over her ble det testet idag til å ha en startstrøm på 240 ah, mot 800 som det skal ha.

 

Det sto nesten tre dager på lading med en Ctek xs3600. Det er kun 3,6 Ah, så var nok ikke kraftig nok.

 

Batteriet er byttet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du lader noen ganger i løpet av vinteren, så pleier batteriene å vare litt lengre.

Men dersom du kjører batteriet skikkelig ut vinterstid, så hender det du aldri får liv i de igjen. :-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, fikk beskjed nå om å lade det er par ganger i løpet av vinterhalvåret, minst :)

 

Den laderen jeg har duger til vedlikeholdslading i allefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har satt til minimum tid på min, er vel 10 sek. Holder stort sett fint det :)

 

 

Ja, "nye" biler trekker mye mer enn eldre. Får justere ned lys tiden, står på 40 sek nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er poenget med coming home/leaving home, parkerer ikke folk i garasjen? Og om man parkerer ute, så ser du vel hvor du skal gå uansett. Ikke ofte man følger lysretningen etter man har parkert .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar alle. Får vel svelge den kosten. Webastoen trekker mye ja. Møller sier den batteri indikatoren er ubrukelig. Den viste for øvrig 5%, pleier å vise 100%

 

Ok, men så rart at du bare har 1 batteri når du har webasto? T.o.m. Passat'er har jo eget batteri til webasto.. Kjenner til de som kun har 1 batteri og webasto, der forsvinner strømmen rimelig fort med litt småkjøring og webastobruk vinterstid ja. Kjenner både en som hadde ny Mazda 6 og en med ny Ford Focus som hadde det problemet... Godt du har fått ordnet det nå da. Blir ofte mye småkjøring her, mer langkjøring sommerstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er poenget med coming home/leaving home, parkerer ikke folk i garasjen? Og om man parkerer ute, så ser du vel hvor du skal gå uansett. Ikke ofte man følger lysretningen etter man har parkert .

 

Ja, sjelden man strengt tatt har behov for det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde gjerne vært 2 batteri, men er orginal montert webasto, og norsk solgt bil, kanskje dynamoen er større?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.