1,9 TDI: ujevn tomgang og mye eksos

Anbefalte innlegg

A6n går til tider veldig ujenvt på tomgang, samtidig som den spyr ut ganske mye sur eksos (hvit).

Den også stoppet etpar ganger, første gangen tok det et kvarter før den ville starte igjen, andre gangen startet den med en gang.

Har kjørt med nesten tom tank i kald vær (ned mot -22) i det siste, mistenkte derfor is i dieselfilter, så har byttet dette samt fylt opp tanken og hatt i en skvett Alron. Dette hjalp ingenting. Skal nevnes at motoren ellers går helt som normalt og starter lett (nye glødeplugger).

Dette er altså en 130HK PD, AWX.

 

Noen tips?! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har peiling her altså? Kan legge til at motoren innimellom må kjøres lenge på starteren før den fyrer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det vere noe med dysene jeg har hvit eksos og lukter surt? men den sluter etter noen minuter å ryke når motoren har gått noen min, hade på omega rens på min hjalp litt, men fikk høre av møller att kan vere feil på dyser også glødeplugg, kan ha en årsak om dem hva litt dårlig? ta en diaknose skal gå ann å se det der? hveit ikkje om dette hjalp deg noe. kanskje noen har et bedre svar? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutter ikke å ryke etter litt tid her, kjørte en tur på 6-7 mil her om dagen, og de som lå bak meg la seg bevisst et par hundre meter bak meg for å slippe lukta. Har nye glødeplugger, så det er nok ikke feilen. Muligens dyser.. skal få tatt en diagnose hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja ta en litten diagnose se om det kommer opp noe der, og du kan prøve å bytte dieslfilter kan kanskje hjelpe på med ujevnheta på tomgang da? kan nok verre dyser da som er feil hvordan en stiller dem, er jeg ikke sikker på hvordan det gjøres da? kanskje noen her inne som kan gjøre det om det går da? men det ryker jo litt ekstra no på vintern du kan prøve og sette den inn der det er litt varme å se om det stopper etter en litten stund? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet dieselfilter, det hjalp ikke. Har fått meg time på verksted siden det blir verre og verre (nå er det mildvær).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uff ikke bra du får skrive inn hva som er feil med den kan vere intressant å få vite hva som hva galt med den da? den har fått svineinfluensa under den kalde vinteren? : bh : du får lykke til da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt vagcom og fikk følgende feilkode:

 

Control Module Part Number: 038 906 019 CF

Component and/or Version: 1,9l R4 EDC G000SG 1414

Software Coding: 00002

Work Shop Code: WSC 02325

Additional Info: WAUZZZ4B02N102186 AUZ7Z0B2036128

1 Fault Found:

16686 - Cylinder 2 Misfire Detected

P0302 - 35-10 - - - Intermittent

 

 

Regner med jeg kan tolke dette som dysefeil på sylinder 2?!

 

Fant og dette på group 013/measuring blocks. Ser hvertfall at det er noe rart på sylinder 2, uten at jeg akkurat vet hva det betyr.

 

vagcom.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke ukjent med feil på pumpedyser, er jo derfor garantien er utvida til 7 år på de også.

Hadde nok vurdert å kryssbytta 2 dyser, derav 2'ern for å sett om feil flytter seg. I så fall er jo saken klar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man bytte dysespissene her, eller må hele pumpedysa byttes (og lommeboka slankes..) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her trenger jeg seriøst hjelp. Fikk altså feil verdier på dyse 2 i Vagcom. Forsøkte først dyserens, det hjalp enorm mye! Så, med ny tank diesel uten dyserens ble ting gradvis verre, og like ille som før dyserensen. Massevis av skikkelig sur eksos, enormt urolig gange og tidvise stopp. Etter stopp startet den igjen etter 2-3 minutter med kjøring på starteren. Så: byttet ut dysa som hadde feil verdier (riktignok med en brukt), ingen endring i sykdomstegnene whatsoever!!?... Kjører på med ny flaske dyserens, og ting blir mye bedre igjen. Ingen unormal eksos, og går nesten fint. Symptomene nå er ujevn/rykkete gange mellom 1500-2000 rpm. Over 2000 rpm går den helt rent. Starter lett. Til tider LITT ujevn gange på tomgang hvis jeg hører etter.

 

Hva i all verden kan dette være? Usikker på hvor mange timer jeg gidder å betale et verksted for feilsøking.

For ordens skyld:

- driftstempereatur har ingen betydning.

- utetemperatur har ingen betydning

- dieselfilter er nytt

- glødeplugger er nye

- motor gått snart 280.

- chippet siste 1,5 år/40.000km.

 

Tilleggsopplysning: et verksted byttet toppakning for meg sist sommer, og fylte på olje som jeg er usikker på om er godkjent for PD-motorer. Kan dette ha tatt knekken på noe? (dyser, kam..?)

 

Hilsen veldig frustrert A6-eier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

olja har en del å si på disse motorene da veit det kan gå utover turbo og litt jeg bruker castrol olje er vel den som er best egnet til vw audi da? er vel noen som bruker andre slags olje men catrol er vel best å bruke på motoren, hva med luftmegdemåleren har du fått kjekket den da? om dysa er blitt bytta og alt er gjort riktig forseg så er det littt rart att den ikke har blitt friskmeldt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og det kan verre greit å få kjekket chipen på bilen om den er som den skal og da? kan verre en årsak til att den ikke går heilt reint da om den ikke er hilt som den skal?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sjekket luftmengdemåler, men den gir ingen feilkoder hvertfall. Det er Mobil 1 507.00 olje på motoren nå, men den gikk 15k med ukjent skvip før dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

brøv og bytt filter og ny olje og se om den kan bli bedre da? kan verre litt dårlig filter olje og? hva slags chip har du på dden da er seriell programering da kan du få lett lese av den om den er bra med noen som driver med chiptuning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk ledningsnettet i toppen du, ikke uvanlig med dårlig kontakt eller brudd i dette. Start med å sjekke at det er god kontakt mellom dyser og stikk. Om du ohm er ledningsnettet og dysene vil du kunne se variasjoner om det er problemer her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk ledningsnettet i toppen du, ikke uvanlig med dårlig kontakt eller brudd i dette. Start med å sjekke at det er god kontakt mellom dyser og stikk. Om du ohm er ledningsnettet og dysene vil du kunne se variasjoner om det er problemer her.

 

Takk for tips, skal sjekke ut dette. Men tviler vel på at det kan være dårlig kontakt, siden dyserens faktisk fungerer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har jo målt i vag com at dyse på cylinder 2 er dårlig. Bytt den, eller kjør på med dyserens og se om verdiene på dyse 2 bedres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har jo målt i vag com at dyse på cylinder 2 er dårlig. Bytt den, eller kjør på med dyserens og se om verdiene på dyse 2 bedres.

 

Det er nettopp det jeg har gjort, som du ser i posten fra i går :) Verdiene ble ikke endret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettop hatt en runde med min etter motorbytte. rotete tomgang og misfire på sylinder 1. hadde opp og bøyde litt på pinnene i dysene for bedre kontakt, skrudde sammen og fyret opp, og motoren gikk dønn rolig varm som kald.

 

Så jo jeg har fortsatt litt trua på ledningsnettet ditt. Om det er ustabil kontakt der og for høy motstand vil ecu slite med å gi rett korrigering til tomgangsstabiliseringen og verdiene vil krype til maks litt etter litt.

 

Hvordan ser måleblokk 23 ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettop hatt en runde med min etter motorbytte. rotete tomgang og misfire på sylinder 1. hadde opp og bøyde litt på pinnene i dysene for bedre kontakt, skrudde sammen og fyret opp, og motoren gikk dønn rolig varm som kald.

 

Så jo jeg har fortsatt litt trua på ledningsnettet ditt. Om det er ustabil kontakt der og for høy motstand vil ecu slite med å gi rett korrigering til tomgangsstabiliseringen og verdiene vil krype til maks litt etter litt.

 

Hvordan ser måleblokk 23 ut?

 

Takk for tips! Skal sjekke ut måleblokk 23 når jeg får tilgang til pc med vagcom. (23 funker kanskje ikke i shareware-versjonen?!).

Har ellers tenkt på tandempumpe, siden jeg har lest ett eller annet sted at feil på denne også kan merkes som hard bremsepedal (jeg har det til til tider). .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som vises i shareware vêr og ikke vet jeg igrunn ikke.

 

Har vært endel tull med tandempumper og ja. Har byttet den 2 ganger selv pga dårlig vakuum og ustabilt dieseltrykk. Om pumpa er defekt gir oftest den for lite trykk på turtall og lav toppeffekt. Hvit røyk rimer ikke helt

 

Har du sjekket dieselfilteret ditt forresten? Hvilken farge er det på dieselen oppi der? Har vært noen tilfeller hvor tandempumpa har blandet olje i dieselen. Det kan vel og gi hvit røyk og sur eksos

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker ikke som det er noe galt med effekten, men skal sjekke ut tandempumpa uansett. Dieselfilter byttet jeg for litt siden, la ikke merke til noe olje da hvertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hatt tid til å forske så mye på dette enda, men kjørte vagcom i dag. Feilkode på "misfire" er borte, men motoren går fortsatt ujevnt/rykkete mellom ca 1500-2000 rpm.

Her er screenshot fra måleblokk 23 på henholdsvis tomgang og 2500rpm.

23_meas2500omdr_25022013.png

 

Hva er det denne blokken viser/måler?

23_meas_25022013.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.