Revnet mansjett -> automatisk ødelagt drivknute?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fant ut at mansjetten fremme var revnet på allroaden. Tror ikke dette kunne skjedd for så veldig lenge siden, og jeg har heller ikke hørt noen ulyder. Men vil det allerede ha kommet inn nok møkk til at drivknuten vil bli ødelagt med tiden eller er det mulig å bergen den ved nøye rengjøring?

 

Litt skuffende forresten. Bilen er på service hos Møller hver 15', og sist nå i vår? Fikk ingen kommentarer på at mansjetten var dårlig... Men kan disse revne uten forvarsel i form av sprekker o.l.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan revne uten forvarsel, og det kan og ha vært en ytre påkjenning selv om du ikke kjenner til det.

 

Skal du gjøre jobben sjøl?

Plukk ut, gjør rent, sett inn med medfølgende fett og monter ny mansjett. Anbefaler originalt, der har du alt du trenger, korrekt mengde fett og mansjett som normalt holder veldig lenge. Koster ikke så mange kronene heller.

 

Viktigste er at du får rengjort drivleddet raskest mulig, før skitt og annen dritt får gjort for mye ugang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det koster ikke så mye å kjøpe mansjettsett, så det er bare å brette opp ermene og gå i gang. Mest sannsynlig får du reddet den. Det værste er om du får sand inn der, for det sliper ned kulene raskt, og da må du skifte hele leddet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da prøver jeg å rengjøre først! Har en orginalmansjett liggende, så da er det en grei jobb. Byttet nettopp også på a4en, og de jeg kjøpte på møller til denne var av et nytt materiale. Kjentes mer ut som en slags nylon/hardplast imotsetning til gumminmansjettene som har blitt solgt til nå. Har dem begynt med noe nytt som skal være mer holdbart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe vesentlig endring nå såvidt jeg vet. er slike mansjetter på mine gamle T4 også (om vi forstår hverandre riktig), 95 modellen har vel originale enda av slik nylonplast eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk nylig sånn mansjett til Poloen min også, men det funker så det er ikke noe å tenke på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hvor langt bilen er kjørt da... Det er jo litt jobb å demontere alt sammen, og det er jo akkurat samme jobben om du skifter drivleddet eller ikke...

Hvis leddet er kjørt mer enn 150k hadde jeg ihvertfall byttet det... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant nok Håkon, men hvis han allerede har mansjetten fra før så koster det ham ikke mer enn tiden det tar å overhale knuten. Drivknuter er ikke akkurat gratis...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en mansjett som røk. Jeg oppdaget på grunn av ulyd. Fordi fettet forsvant. Men jeg tok sjansen. Skiftet bare mansjetten. Selvfølgelig med rengjøring og nytt fett. Det hold ut den tida jeg hadde bilen.

 

Her er det ikke ulyd engang. Leddet har nok overlevd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg demontert og rengjort. Finner anelse til slitespor som kjennes med fingertuppene, men ingen skarpe kanter eller tegn til riving. Hva tror dere?

 

[ATTACH=CONFIG]188811[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188812[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188813[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188814[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og resten av bildene

 

[ATTACH=CONFIG]188815[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188816[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188817[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klin inn med fett, skru det sammen, og kjør på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med sistemann. Kjør på, det holder nok noen titusen kilometer til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen fare der. Kjør på med nytt fett og klask det sammen :) Mansjett koster ikke mange kronene hos biltema\meca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt med delt mansjett på S2'en og bytta mansjett etterpå funker bra enda. Før eller siden så vil det gå tørt og bli ødelakt. Men tror ikke det er noe fare hvis du har tatt opp og det ser bra ut. Verre hvis stålet er blått :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at når man gjør dette bør man merke kuler og ring slik at man får dette tilbake på samme plass som det satt fra før siden det ofte slites i forhold til hverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri merket kulene, har heller aldri hatt noe problem etter overhaling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at når man gjør dette bør man merke kuler og ring slik at man får dette tilbake på samme plass som det satt fra før siden det ofte slites i forhold til hverandre.

 

Ideelt sett ja, så burde man det. Like ens med stempler, lagrer, ventiler og alt annet som slites i en motor. Men som Per L. skriver, tviler på at det er noe problem på en drivknute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den hardplast greia røk etter et år på min polo. Måtte skifte igjen. Da ble gummi montert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.