#1 Skrevet Januar 22, 2013 Hei Fant ut at mansjetten fremme var revnet på allroaden. Tror ikke dette kunne skjedd for så veldig lenge siden, og jeg har heller ikke hørt noen ulyder. Men vil det allerede ha kommet inn nok møkk til at drivknuten vil bli ødelagt med tiden eller er det mulig å bergen den ved nøye rengjøring? Litt skuffende forresten. Bilen er på service hos Møller hver 15', og sist nå i vår? Fikk ingen kommentarer på at mansjetten var dårlig... Men kan disse revne uten forvarsel i form av sprekker o.l.? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 22, 2013 De kan revne uten forvarsel, og det kan og ha vært en ytre påkjenning selv om du ikke kjenner til det. Skal du gjøre jobben sjøl? Plukk ut, gjør rent, sett inn med medfølgende fett og monter ny mansjett. Anbefaler originalt, der har du alt du trenger, korrekt mengde fett og mansjett som normalt holder veldig lenge. Koster ikke så mange kronene heller. Viktigste er at du får rengjort drivleddet raskest mulig, før skitt og annen dritt får gjort for mye ugang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 22, 2013 Det koster ikke så mye å kjøpe mansjettsett, så det er bare å brette opp ermene og gå i gang. Mest sannsynlig får du reddet den. Det værste er om du får sand inn der, for det sliper ned kulene raskt, og da må du skifte hele leddet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 22, 2013 Da prøver jeg å rengjøre først! Har en orginalmansjett liggende, så da er det en grei jobb. Byttet nettopp også på a4en, og de jeg kjøpte på møller til denne var av et nytt materiale. Kjentes mer ut som en slags nylon/hardplast imotsetning til gumminmansjettene som har blitt solgt til nå. Har dem begynt med noe nytt som skal være mer holdbart? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 22, 2013 Ikke noe vesentlig endring nå såvidt jeg vet. er slike mansjetter på mine gamle T4 også (om vi forstår hverandre riktig), 95 modellen har vel originale enda av slik nylonplast eller noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 23, 2013 Fikk nylig sånn mansjett til Poloen min også, men det funker så det er ikke noe å tenke på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 23, 2013 Spørs hvor langt bilen er kjørt da... Det er jo litt jobb å demontere alt sammen, og det er jo akkurat samme jobben om du skifter drivleddet eller ikke... Hvis leddet er kjørt mer enn 150k hadde jeg ihvertfall byttet det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 24, 2013 Sant nok Håkon, men hvis han allerede har mansjetten fra før så koster det ham ikke mer enn tiden det tar å overhale knuten. Drivknuter er ikke akkurat gratis... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 24, 2013 Jeg hadde en mansjett som røk. Jeg oppdaget på grunn av ulyd. Fordi fettet forsvant. Men jeg tok sjansen. Skiftet bare mansjetten. Selvfølgelig med rengjøring og nytt fett. Det hold ut den tida jeg hadde bilen. Her er det ikke ulyd engang. Leddet har nok overlevd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 24, 2013 Da har jeg demontert og rengjort. Finner anelse til slitespor som kjennes med fingertuppene, men ingen skarpe kanter eller tegn til riving. Hva tror dere? [ATTACH=CONFIG]188811[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188812[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188813[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188814[/ATTACH] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 24, 2013 Og resten av bildene [ATTACH=CONFIG]188815[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188816[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]188817[/ATTACH] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 24, 2013 Klin inn med fett, skru det sammen, og kjør på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 25, 2013 Enig med sistemann. Kjør på, det holder nok noen titusen kilometer til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 25, 2013 Ingen fare der. Kjør på med nytt fett og klask det sammen Mansjett koster ikke mange kronene hos biltema\meca. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 25, 2013 Jeg har kjørt med delt mansjett på S2'en og bytta mansjett etterpå funker bra enda. Før eller siden så vil det gå tørt og bli ødelakt. Men tror ikke det er noe fare hvis du har tatt opp og det ser bra ut. Verre hvis stålet er blått 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 27, 2013 Jeg har hørt at når man gjør dette bør man merke kuler og ring slik at man får dette tilbake på samme plass som det satt fra før siden det ofte slites i forhold til hverandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 27, 2013 Jeg har aldri merket kulene, har heller aldri hatt noe problem etter overhaling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 27, 2013 Jeg har hørt at når man gjør dette bør man merke kuler og ring slik at man får dette tilbake på samme plass som det satt fra før siden det ofte slites i forhold til hverandre. Ideelt sett ja, så burde man det. Like ens med stempler, lagrer, ventiler og alt annet som slites i en motor. Men som Per L. skriver, tviler på at det er noe problem på en drivknute. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 27, 2013 Den hardplast greia røk etter et år på min polo. Måtte skifte igjen. Da ble gummi montert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...