Anbefalte innlegg

Har en allroad 2001 med tiptronic og AKE diesel, gått ca 240.000. Kammer og registerbytte ved ca 180.000 Motoren har plutselig begynt å fuske ved 1400-1800rpm. Motoren går greit, trekker og akselrerer bra over hele registret tross fusking v 1500rpm. Fuskingen oppleves som å kjøre på ujevn veg. Fuskingen avtar sterkt etter ca 20 km kjøring, eller etter ca 10 km ved forvarming av motor med Webasto.

Har utført følgende "førstehjelp": 1:Fylt på en boks pro-tec diselrens på nesten tom tank, motoren ble litt sprekere men fusking fortsatte. 2: Renset LMM, skiftet luftfilter, prøvekjørt med LMM frakoplet, gikk MYE bedre med LMM tilkoplet. 3 Sjekket slanger og koblinger for skader og lekkasjer. 4: Inspisert kald side av turbo, ingen synlige skader på turbin eller mistenkelig slakk i aksling. Vakumklokke på turbo ok, arm beveger seg ved på/av med vakumslange. 4: Renset alle kontakter i motorrommet med CRC556. 5: Lest av feilkoder med VAG-Com, ingen registrerte( Test med motor i gang ikke utført). 6: Blokkert EGR midlertidig med blindlokk, fortsatt fusk (Koksing i innsug ikke undersøkt enda).

Er det noen som har en fjern ide om hva som forårsaker denne fuskingen? Hva bør en undersøke videre for å finne feilen, eventuelt be et dugelig verksted om å sjekke ut nærmere?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har et lignende problem selv. Har ikke hatt tid til å se eller gjøre noe med det ennå. Men merker det spesielt når jeg kjører i oppoverbakke med en konstant fart. Da føles det som en får noe smådytt hele tider/eller hk/moment som kommer og forsvinner. Men er verst når motoren og alt er godt og varmt.

 

Problemet var der også før jeg byttet olje og filter på triptronicen så er usikker på om jeg fylte for lite eller for mye olje. fulgte denne DIY'en: http://www.zervos.se/ATFbyte.htm

Har heller ingen feilmeldinger. Lurer på om det kanskje kan være noen luftbobler i diesel systemet som kan lage problemer, men tviler på det også.

En annen ting kan være hvis du også har triptronic kan være at kassa ligger akkurat på et turtall som den vurdere å skifte gir og slurer...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heller mot at det KAN være tenningstidspunktet/justering av dette, evnt slakk i reg.reim. Har ikke fått dette målt eller sjekket reima manuelt. Har ikke så mye erfaring med disse motorene, så jeg er takknemlig for innspill fra folk med lignende problem eller god innsikt i teknologien generelt.

Girkassen virker å være i bra skikk så langt, men det begynner kanskje å bli på tide med et oljeskift, den girer litt tregt når det er noen minus ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er converteren din som er problemet da? Har dette problemet på min mellom 1400-2000 omdr. Rister/vibrerer ganske heftig i drivlinja når det skjer,og spesielt når den er kald. Converteren er i slip-mode mellom 1400-2000 omdr. dvs den slurer mellom 20-100 omdr. før den låser over 2000 omdr. Studerte lenge på denne vibrasjonen på min. Har kjørt endel med vag-com på den nå og ser at det er bare når converteren er i slip-mode den vibrerer. Om jeg kjører den i manuell og belaster den godt i oppoverbakker rister det helt forferdelig når den er kald og blir gradvis bedre til varmere den blir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant teori at det kan være converteren som krangler. Har vurdert det selv at det kanskje kunne være noe med drivlinja siden motoren virker såpass sprek som den er. Har planlagt å sette bilen inn på et girkasse-verksted til uka for å skifte olje og filter på kassa, skal høre med dem hva de tror. Skal også kjøre noen mer grundige VAG-Com tester både på motor og kasse, og se om det finnes uregelmessigheter. Mangen takk for innspill!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Da ser det ut til at problemet med "fusk" langt på veg har løst seg. Fikk byttet filter og flushet tiptronic kassa i dag, og nå går alt så meget bedre! Den før omtalte nykkingen rundt 1500 rpm er nesten borte (jeg merker den bare fordi jeg er litt paranoid) og karene på Bil &Transmisjon mente alt ville rette seg når både jeg og girkassen tilpasset oss behandlingen. Bilen både drar og akselrerer bedre nå, samt at momentanforbruket har gått ned. Måtte det bare hold riktig lenge!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det komplett flushing av ALL olje i kassa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det komplett flushing av ALL olje i kassa?

 

Etter at olje er tappet av bunnpanne og filter skiftet kan man fylle panna med et par liter. Så kobler man av returen fra oljekjøler og starter opp slik at gammel olje fra kjøler retur kommer ut og det til slutt bare kommer luft. Da er det meste av gammel olje ute og det ligger for det meste ny olje igjen inni kasse og converter. Så skrur man igjen kobling og fyller bunnpanne iht vanlige rutiner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil anta at all olje som var mulig å få ut ble fjernet, det er i allefall det verkstedet sier de forsøker å oppnå med sine prosedyrer. I tillegg ble det fylt få noe lurium82 for å rense kanaler og ventiler o.a. Resultatet virker greit så langt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er (foreløpig) siste vers om motorfusk skrevet. Bilen fant det for godt å ånde ut på E6 på Kråkmofjellet i Nordland en sein søndagskveld. Det ble bergingsbil til verksted på Fauske, der det ble konstatert at dieselpumpa sannsynligvis hadde tatt kveld. Ny pumpe ble bestilt fra Dieselgrossisten, men da bilen ble demontert ble det oppdaget utslitt drivrem til pumpa, samt nærmest defekt strammehjul. Valgte å ta reg.rem bytte med tilhørende herligheter samtidig med utskifting av de defekte komponentene, samt ny tetning rundt veivaksel. Det hele ble montert sammen igjen med den eksisterende pumpa i, og bilen startet som et skudd. Motoren går nå så fint som jeg ikke har opplevd det siden jeg kjøpte bilen; finere gange enn noen annen 2,5 V6 jeg har hørt. Første prøvetur minnet meg på hvorfor jeg lenge har likt disse motorene så godt, tross alle sine (påståtte) svakheter!

Kort sagt var altså en tannløs drivrem til dieselpumpa årsaken til alle spekulasjoner og bekymringer. Da hadde man vært gjennom olje og filterskift på girkassa, skifte av drivknute som var mistenkt for å være slitt, rens av EGR og innsug, skifte av filtre og rens av drivstoffsystem, VagCom søking og alt hva en middels begavet hobbymekker kan klare med, uten å finne kilden til nykking/fusk. Trøsten får være at nå går bilen BRA!

Det som er litt rart, er at det ikke var mulig å finne noen uregelmessigheter med dieselpumpa med diagnoseverktøy??? Er det slik at selv om pumpa hopper over en tann den ene eller andre vegen, så vil elektronikken kompansere for dette etter en stunds gange, når en da har fått koplet opp diagnoseapparatet? Fuskingen brukte jo å gi seg når motoren ble kjørt varm. Eller er det bare tilfeldigvis slik at pumpa var rett timet akkurat de gangene jeg var innom verksted for å få kompetent personell til å kjøre diagnose?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.