Anbefalte innlegg

Jeg begyner å få ganske bra med slark i bakdiffen på 90'n. Morten Holla fortalte meg at det var mulig og overhale den og "stramme" den opp. Er det noen som har gjort dette som kan lage en liten "how to" på hvordan man går frem. Det er mulig det sier seg selv men jeg har ikke åpnet diffen så vet ikke hvordan den ser ut innvendig. Men jeg får klonkeluder i diffen når jeg går av og på gassen og jeg kan vri mellomakselen ganske mye med hånda. Er det bare og åpne og stramme ett eller annet inni der så den blir strammere eller er dette veldig hokus pokkus å få til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

x2!!

 

Jeg synes det hjalp en god del å lage opphenget/festet helt tight men har forsåvdt fortsatt det samme som du sier, klunk av og på gassen og mellomaksel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alu foringer og hard plast oppheng så det er HELT fast:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel kjøpt shim som du legger inn i diffen. Usikker på om du får tak i dette hos møller eller ikkje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på denne..akkurat samme klunk og slakk i min også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor slakken er. Ofte er det en kombinasjon av flere ting. Spennet mellom kronhjul og pinjong kan f.eks være for lite. Er det en åpen diff, så kan solhjul og planethjul være slitt. Enten at selve drevene har mistet gods, eller at drevet har slitt bort shimsene de er satt inn med. Skjer ofte hvis man har spunnet mye på ett hjul.

Har også opplevd at bolten som går gjennom solhjul/planethjul er så slitt, at den skaper klunking ved av og pådrag.

 

Har bilen derimot sperre i form av en lukket sperreenhet (Quaife e.l.) så er det sjelden problemet er der.

Lamelsperrer holder selg også bra, men blir gradvis slitt og trenger oppshimsing ved hard bruk.

Jeg holder en knapp på forspennet på pinjongen. For å justere dette trenger man på de fleste biler en ny knekkhylse og merkemaling. Dette er greit å sette bort til noen som kan det, da det er ganske nøye hvor hardt de skal ligge sammen. For hardt og du ødelegger lager, legering i pinjong og kronhjul, diffen går varm m.m.

 

Du ser hva som er slitt eller slarkete da du åpner lokket på diffen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo en org bakdiff med sperre. Så ikke noe quaife eller lignende her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvordan denne sperren er? Tipper den har lamelbrems og da har du solhjul og planethjul som fortsatt kan bli slitt. Legger ved bilde som beskriver litt

1450ff0a604c0f967229a0118c6e5a54.jpg

 

De som er merket som nr 9, er akslingene som kan bli slitt. Smådrevene der er solhjul og planethjul.

Nr 12 er kronhjul og pinjong. Har mest trua på at det har skjedd noe der. Evt et lager på pinjongen som er så slitt, at klaringen til kronhjulet er blir for stor. Det er latterlig lite som skal til for at det oppleves som mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Au da. Utfra den tegningen tror jeg ikke dette er noe jeg skal begi meg utpå selv. Tenkte kansje det bare var noe forspenning eller noe jeg kunne justere på jeg for å stramme dette opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bakdiff krever ikke stort mer kompetanse enn den man trenger for å åpne ett kinderegg, så rimelig enkle saker, men mulig tegninga kan se litt overveldende ut for enkelte :)

 

Kjør på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster vel ikke allverdens mye for en brukt bakdiff og som er i orden?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noe lamellsperre på disse. Det er klikk klakk mekanisk fastlåsing..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noe lamellsperre på disse. Det er klikk klakk mekanisk fastlåsing..

 

Riktig, er 100% mekanisk låsing:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som er merket med 5 og 6 er etter det jeg kan se shims som du kan legge inn flere av for å stramme opp diffen. Gjorde detta på sierra'n jeg hadde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noken som veit kor en kan få kjøpt slike shims??????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

møller selger shims. 58kr per stk. untitled.jpg

 

er det noken som kjenne tolleransane her, og kva er best?? Og kan det vere betre å shimse kronhjulet. Ser veldig enkelt ut da. Bytte ut nr7

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan se om jeg ikke kan få laga en enkel diy for justering av lash og backlash når jeg får ut fingern å demonterer pinjongen på den diffen jeg har. Eneste som er igjen av demonteringa. Men har vært mer prekære ting som har liggi i backloggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg lurte meg på ein ting. Viss de ser på bilde. den pos 2. sleeve. Er det splines??

Er det ein plass det kan bli ein del slark?

Veit det har vore tilfelle på ein del andre bilmerker.

Differential.png

 

- - - Updated - - -

 

Eg lurte meg på ein ting. Viss de ser på bilde. den pos 2. sleeve. Er det splines??

Er det ein plass det kan bli ein del slark?

Veit det har vore tilfelle på ein del andre bilmerker.

Differential.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.