Viser feil temp i instrumentet? (viser 100++ grader) A4 B5 1.9tdiQ AFN

Anbefalte innlegg

Hei. Skulle på jobb i dag tidlig, og det er en del bakker opp dit. Lå bak en som lusekjørte, på 4. gir og lavt turtall(1500ish). Da vi kom til toppen av bakken så jeg tilfeldigvis at vanntempen stå på 100* så jeg stoppet med en gang og åpnet panseret, men det var ikke noe spessielt trykk i ekspansjonstanken(noe var det jo, som det alltid er med varm motor). Senere i dag skjedde det samme igjen, nå med mindre belastning.. Fortsatt ikke noe voldsomt trykk i ekspansjonstanken. Fant så frem i AC panelet til fane 51, som viste 90* stabilt hele tiden.

 

Jeg byttet G62 sensoren på vannrøret for noen dager siden, da jeg fikk feilkode på den gamle, så lurer på om den nye kan være deffekt? eller om bilen faktisk er på nippet til å koke? Er litt ubehagelig å kjøre rundt mens den viser en temp som tilsier at motoren koker..

 

Mvh Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at et trykksatt kjølesystem flytter kokepunktet, trinn 2 på kjøleviften min slår først ut ved 112 grader så hvis ikke dette er noe som har skjedd nylig så hadde jeg ikke tenkt noe særlig over det.

Har det skjedd nylig kan du jo også se etter om du har flere kjølevifter om en kan ha streika.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjedde for første gang i dag ja. Begge viftene går. Motoren går akkurat som den pleier og merker ikke noe på bilen annet enn at nåla bikker 100*c. Det som er rart er at tempen lest av i klimapanelet stopper på 90* og blir der, mens den i instrumentpanelet viser mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ingen spesialist på 1.8 motorene men 2.2 motorene lider også av kjøletempsensorer som dør, det som skjer hos oss er at den enten varierer på måfå, aldri kommer til live eller aldri går over 80 grader selv om reell temperatur er høyere. Kanskje du også har blitt lurt av def.sensor som har vist lavere enn aktuell temperatur og at 100+ er normalt?

 

Vent ihvertfall med noen konklusjon til noen andre med spisskompetanse kan si noe om hva som er riktig og galt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være begynnelsen på slutten av vannpumpa di? Dette skjedde hos meg til skovelen løsna og bilen begynte å koke. Dette var en 2000 A6 1.8TQ APU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en 1.9tdi AFN. Det ble byttet reg.reim og vannpumpe for 2 mnd/3000 km siden på verksted, så tviler på at det er feilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill. Tviler på at det er vannpumpa, da tempen gjerne kan dette ned igjen. Det jeg lurer på er hvorfor tempen jeg leser i klima displayet blir på 90 grader mens i instrumentet øker.. Antar tempen i klima displayet er fra varmeregistret og i instrumentet er på G62 sensoren? Varmeregisteret burde jo ikke være kaldere enn vannet som går i radiatoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor i VCDS jeg kan lese ut tempen? både den jeg får i klima displayet og den i instrumentet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.