Anbefalte innlegg

Null varme lenger fra min Webasto på A6`en, bensis utgave.

Den "starter" slik den skal virker det som men det blir ikke fyr i kjelen. Skulle da tro det ble oppdaget av en varmesensor slik at den enten prøvde igjen eller stoppet, er vant med det fra mine båterfaringer.

Det som skjer her er at jeg hører vannpumpa starte og klima`n inni bilen fyrer, den går valgt tid og stopper men uten noe form for varme.

Når jeg kjører diagnose og skanner etter feilmeldinger er det ingenting.

Har kjørt gjennom selvtestene og da fyrer, vannpumpe, bensinpumpe, eksosvifte og syklusene for gløding etc gjennomføres uten feil.

Alle sikringer er ok!

Så alt ser ok ut, men null vamre..

 

Noen tips her, hva kan være galt som ikke varmeren selv eller elektronikken i bilen får med seg?

Hadde den ikke fått bensin, eller glødingen ikke funket burde den vel ha feilmeldt noe??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig det kan være flamme sensoren? om den er dø eller sotet vil den ikke starte da den ikke ser flamme og stopper da ned igjen.

glødespiralen muligens begynner og bli dårlig ?

om spenningen er lav inn til webasto vil den ikke fyre for at du skal ha nok strøm til og starte bilen.

 

hva heter den webastoen du har? er det BBW 46? i såfal har jeg rep manual til denne. og deler trenger du ikke kjøpe hos møller. hellanor forhandler dette til en brøkdel av prisen til møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har tenkt på flammesensor og gløding, men burde ikke da den kommet med feilmeldinger og burde den ikke stoppet igjen når det ikke ble fyr på greiene? Vannpumpa og klima kjører jo til tiden den er stilt på er ute.. Synes det er litt snodig. Hadde vært greit med en klar feil så jeg viste hva jeg skulle begynne med!!

Usikker på hva den heter da jeg ikke har lokalisert den helt, høres ut som den sitter på førersiden men ser den ikke ovenfra i allefall. Er en 3.2 bensiner så er litt lite plass på sidene også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være selve vannpumpen på webastoen, har vært botri at den har tatt kvelden, askslingen knekt eller at skovlene har knekt.

Da tror webastoen att alt er i orden, den fyrer og varmer på det vannet som er i den.

 

Så mitt tips, sjekk att det er sirkulasjon på kjølevesken når webastoen går eller kjenn om den er varm, eventuelt få noen til å kjøre diagnose med VCDS.

(den sitter kanskje bak skjermen forran høyre for hjul)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!!

 

Vannpumpa går og pumper og varmeren fyrer ikke i det hele tatt. Alt bare surrer og går til den stopper etter innstilt tid.

VCDS har jeg og har som nevnt i første post feilsøkt og kjørt selvtester osv uten noen feilmeldinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal gå an å resette den med VCDS :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekket om det kommer diesel til webastoen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det snåle her er jo at alt forløper som det skal/er programmert til.

Hadde flammevakt detektert at det ikke var flamme, ville annlegget stoppet. Men det gjør det ikke. Så da vil jeg annta at det er flamme tilstede, og da også Bensin!.

 

Så jeg ville kanskje holdt en knapp på det som kenneth nevner ang vann/sirkulasjons pumpe. Det virker mest logisk i og med at alt annet forløper som det skal og heller ingen feilmeldinger direkte på webasto'n.

 

Husker vi fikk feilmelding når vi sjekket i jula. Dette var på "Performance Malfunction in Cooling System". Feilkode 18613/P2181. Men etter og ha lest litt, er dette mest sannsynlig termostaten som begynner og bli dårlig.

 

Klippet fra Rosstech:

""""

18613/P2181/008577 - Performance Malfunction in Cooling System

 

Possible Solutions

Check Engine Coolant Temperature Sender (G62)

Check Coolant Thermostat

Check Engine Cooling System

Test:

Put the key on, fan speed on 1, and push the a/c switch. Are both fans kicking on? If not, you found the problem.

Put the key on and fan speed on 1 with temperature set to hot. Does heat come out readily from the vents?

No. Probably the water pump is gone.

Yes. Probably the thermostat is gone.

Special Notes

 

Check the stored Freeze Frame hidden with this fault code. Freeze Frame information will be found in the fault code description (if the module supports it) or in Generic OBD-II if the vehicle complies with those regulations.

Freeze Frame hidden stored at -40*C is generally an indication of a faulty ECT or wiring.

Freeze Frame hidden stored at +140*C is generally an indication of a faulty ECT or wiring.

Freeze Frame hidden stored with in the 68*C ~ 80*C range is an indication that the vehicle was close to, but not within, the cooling systems normal operation range. The Thermostat itself or Cooling system components may be at fault.

""""

 

Kikket på hidden fra Loggen, og tempen lå på 79 grader da feilmeldingen ble generert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har myst litt.

 

Doseringspumpen (Bensin/Diesel) til webastoen ser ut for og ligge under bilen på venstre side.

 

På vannsiden, ligger det en magnetventil i systemet som kun er for biler med tilleggsvarmer. Akkurat hvor er ikke lett og se... Men jeg regner med at dette er omkblings ventilen som sørger for at kupe varme blir prioritert før motor-blokk varme.

 

Har ikke lyktes enda og finne sirkulasjons pumpe tilhørende tilleggsvarmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men broder's, vet du om blokka blir varm?

 

Er forresten mest sannsynlig Eberspracher du har:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey,

 

Nei, er rimelig sikker på at den ikke fyrer i det hele tatt siden eksosvifta ikke fyrer og man hører ikke det "brenner" slik den gjorde etter oppstart tidligere. Det er bare vannpumpa som starter og klima`n inne kjerra. Men som sagt så fyrer eksosvifte, bensinpumpe osv osv via selvtestene i VCDS..

Og det er veeeeldig rart at den surrer og går tiden ut uten å stoppe eller melde feil.

 

Og stemmer den feilmeldingen du fant igjen fra romjula, termostat er kaputt nå så den oppnår ikke driftstemp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da er det jo ikke fyr på bruket. Ganske sikkert det! At det ikke blir feilmelding er jo mere snålt. Men ville kanskje sett om jeg fant fram til glødepluggen i første omgang da.

 

Utfra etka, kan det se ut som eber'n ligger på fører siden. Men vises ikke direkte på bilde. finner ikke noe spesifikk på ekstra varmer annet enn selve hovedenheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting jeg tenker på.

Forutsatt at drivstoff pumpen virker (pumper drivstoff), så burde det være en ganske stor mengde drivstoff oppsamlet i brennkammeret.. Har jo kjørt annlegget ganske mange ganger!

 

Og til slutt vil jeg tro det ville rent ut eksosen for varmeren! har du sjekket noe her?

 

Denne søte lille pumpen, er ikke som en vanlig pumpe. Den "tikker" svakt, og høres ikke lett. Det er en stempel pumpe.

Husker når jeg styrte med dette på S4'n, var det denne pumpa som var gåen. Det virket som den funket, laget svak tikkelyd og det hele. Men den pumpet ikke noe. Er sannsynligvis en membran eller noe, og er denne gåen så blir det nok lite suppe.

 

Så ta og legg handa på pumpa og kjenn etter. Men du må gjøre det når annlegget startes. Husker og at pumpen tikket i 10-15 sek ved start, og så ble det stille. Mener jeg fant ut det var programmert slik at den kuttet om det ikke var noe forbruk. Kanskje det går på mot-trykk eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, får sjekke om det kommer suppe frem som første pri..

Men er usikker på om det er "nikkepumpe" på denne, er jo det som er normalt men!! Grunnen til det er at via VCDS kan jeg kjøre selvtest på pumpa, og da hørres det ut som en vanlig pumpe starter og går i 5 sek før den stopper.. Det er ingen tikking!

Men men, får komme meg under bilen en dag!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjaa.... Etter siste update ga jeg opp litt i vinterkulden.. Prøvde plutselig en dag og fyre varmeren og jammen satt den i gang!! Jeg ble jo bare overlykkelig:-) Funket helt 100% i et par uker og jeg brukte den flere ganger om dagen. Men så var det slutt igjen og tilbake til utgangspunktet i tråden. Nå starter bare vannpumpa og klima`n i bilen igjen.

Har sjekket litt med VCDS igjen og gått gjennom alt mulig. Når jeg er inne å ser på Measuring Blocks på gruppe 002 og 003 er det to temp sensorer der den ene gjenspeiler kjølevannstempen riktig, men det er også en temp sensor som melder konstant 110 grader ser det ut som. Det står ikke noe navn eller noe så aner ikke hvilken sensor dette er.. Men det er kaldt ute og inni bilen og motoren hadde 77 grader, så ingenting som skal være 110 i allefall. Dette kan jo tyde på at den ikke gidder å fyre om den måler en slik temp en plass?? Noen som har peiling hva dette er for en temp sensor?

 

I samme greie så har jeg også to sensorer som melder feil på selve klima`n. Er jo sannsynlig at en av disse kan være kilden, men jeg finner ikke igjen 110 graderen når jeg går gjennom alle Measuring Blocks gruppene på klima enheten. Kommer en hel haug med tempsensorer med forskjellige verdier, men ikke noe 110 grader, så da ble jeg litt usikker på om det er en kobling her. Men ikke sikkert at noen av disse sensorene er temp sensor heller da:

 

01592 - Air Quality Sensor (G238)

010 - Open or Short to Plus

 

00256 - A/C Pressure/Temperature Sensor (G395)

004 - No Signal/Communication

 

Fremdeles ingen feilmeldinger på Webasto modulen..

Noen lure tanker??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på her.

Jeg får ikke liv i webastoen i konas 2000mod a6,trykker på fjernkontroll og det kommer opp et tegn i dashbordet men hører ikke at noe annet skjer(pumpe starter osv).

Er det noen måte og tvangskjøre denne?

Har kun instruksjonsbok på tysk å det er ikke jeg god i;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Min funker fint den nå, uten at jeg har gjort en skitt:-)

Fyrer både på morran og ettermiddag hver dag!!

Hva som var galt vet jeg ikke, håper bare den holder seg gående siden feilen var så vanskelig å finne!!

Jeg fant ingen måte å tvangskjøre på, men skal det gå ann må det nok gjøres fra vag-com vil jeg tro.

Der kan man i hvertfall kjøre en del forskellige ting som gløding, drivstoff pumpe, vifte til forbrenningsluft osv for å se at dette funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når bilen står stille,er det bare å trykke på fjernkontrollen da så skal den starte? Eller må man passe på at det står på noe spessielt på kjørecomputeren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fjernkontroll skal den bare fyre sålenge det ikke er varsel for lite bensin eller for lav batteri spenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Laddet batteriet,tanken er full men når jeg trykker på fjernkontroll skjer det ingen verdens tilng,kun et lite signal som kommer opp i dasjbordet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ta diagnose.

Kan være at varmeren har låst seg og må låses opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.