Irriterende motorproblem på Passat 3C 4 motion

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2008modell Passat 3C 2.0TDi med 4 motion og manuellgir.

Jeg kjøpte den hos Sulland Bodø i september 2011, og har siden da hatt et merkelig problem med den.

Av og til når jeg er ute på kjøretur så blir plutselig bilen veldig følsom på gassen. Litt nervøs på en måte. det føles nesten som at gasspedalen er en "av og på"-bryter... Vanskelig å forklare, men jeg skal prøve.

Hvis jeg kjører i 90km/t på flatmark, og så presser såvidt på gassen, så drar bilen på noe voldsomt. det er nok at jeg trykker gassen 2 mm inn. Slipper jeg gassen tilsvarende ut, er det akkurat som at bilen kutter.

Etter bilens oppførsel så skulle man tro at jeg trampet gassen helt i bunn, og så slapp den helt.

Når dette oppstår så hører jeg en "brumming" bak, akkurat som at det skulle være frieksos i bakpotta eller noe sånt.

Det er ikke noe fast mønster på når denne feilen kommer og går. Den kan komme etter en mils kjøring, men den kan også komme etter 10 mils kjøring. Det kan gå alt fra 5 minutter til en halv time fra problemet oppstår og til alt er i orden igjen.

Å bruke cruisecontrollen når problemet er der er ubehagelig, for da "jager" bilen hele tiden.

Ellers fungerer alt fint.

Jeg har snakket med Sulland Bodø om problemet, og både dem og jeg syntes det hørtes ut som at det kunne være gasspedalbryteren som var problemet.

Etter en sjekk på delelagerets hiddensystem fant de ut at det aldri var solgt en slik del, verken i Norge eller Sverige, og de konkluderte da med at det sansynligvis var noe annet som var feil. Det er ingen feilkodelamper som lyser når dette oppstår forresten.

Håper det er noen andre der ute som har vært borti samme problemet, og som vet hva som må gjøres for å fikse det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende feil på min 2007 mod A4 1,9 tid.

Det ble konkludert med at den oppførte seg slikt når den brant rent partikkelfilteret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har tenkt litt på om det var noe der. Fikk du den brummingen bak og ? Jeg hadde en chip montert en stund i fjor, og da kjente jeg større forskjell når gassen ble sånn "av og på"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en følelse av at det var mer eksos støy når det skjedde ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er mitt inntrykk av Sulland Bodø bekreftet atter en gang..... De hadde ikke peiling på hva som var feil..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men....nå kommer syndromet oftere og oftere !! I løpet av en to timers kjøretur kan bilen gå i "rensemodus" 2-3 ganger.. Tyder det på at partikkelfilteret mitt er på tur å ryke ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt er bilen gått og kjører du mye småkjøring? Kan vel sette i gang rensing av dpf med vagcom..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er såvidt bikka 100.000 km. Det blir en del småkjøring til og fra jobb, men langkjøring på ca 2 timer hver vei annenhver helg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.