Motorbytte. A8 2.5 tdi V6 til 2.5 tdi R5

Anbefalte innlegg

Er det noe som er mulig å få til ?

 

En delebil med dieselfemmer er jo rimeligere og mere holdbare enn et sett med dårlige nye uoriginale kammer til V6 motoren.

 

Jeg regner med at dette er mulig da, men det må bli godkjent også og uten at hengervekt på A8`n blir forandret i i vognkortet.

 

Jeg driver å kikker etter en A8 2.5 tdiq som trekkbil i disse tider, men er jo litt skremt av reparasjonskostnadene på denne V6 motoren, turbo, dieselpumpe og kammer er vel det som kan ryke på disse, og de delene kommer ikke rimelige.

 

Inspill ønskes :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5èrn er vel en lengere motor? Mn burde vel gå? Hvorfor ikke a8 3,3 tdi v8 da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noen på forum som hadde 5sylinder turbo fra RS2 i A8. Så det går ann :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er flott, blir vel utfordring med et elektriske, spidometer osv....

Snakket med biltilsynet og se sa det var ingen problemer, jeg måtte bare få papirer fra møller først, så en forespørsel er sendt dei også....

 

3.3 tdi er sikkert bra, men en oppjasset femmer diesel er vel så pigg. og ca 1000 ganger rimeligerie :) + at da vet jeg hva jeg holder på med.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken R5 TDI tenker du på? Fra A6 C4?

 

den har jo lavere Euronorm, så da går det nok ikke ann å få det godkjent som jeg har forstått!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3,3V8 TDI er ikke stort bedre enn V6 TDI desverre! Kamproblemer ++ her også. Og MYE dyrere deler da gitt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor må være lik årsmodell eller nyere enn bilen. Altså du trenger en A8 fra 95/96 og da er ledningsnettet ikke fryktelig ulikt C4. Bruker bl.a. samme startsperremodul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor må være lik årsmodell eller nyere enn bilen. Altså du trenger en A8 fra 95/96 og da er ledningsnettet ikke fryktelig ulikt C4. Bruker bl.a. samme startsperremodul.

 

aha, det er jo nyttig info å ta med seg.... men finnes ikke den rekkefemmeren i litt nyere transporter?

 

Må en da dokumentere fra vag at den motoren man bytter til er riktig årsmodell da i samme slengen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3,3V8 TDI er ikke stort bedre enn V6 TDI desverre! Kamproblemer ++ her også. Og MYE dyrere deler da gitt!

 

Mener jeg hørte noe om det ja, triste greier altså...

 

Alternativt til 2.5 tdi er jo v8 bensin, men blir sikkert veldig tørst med biltralle....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken R5 TDI tenker du på? Fra A6 C4?

 

den har jo lavere Euronorm, så da går det nok ikke ann å få det godkjent som jeg har forstått!?

 

tenkte fra c4 ja... eller finnes samme motoren i transporter som er litt nyere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte fra c4 ja... eller finnes samme motoren i transporter som er litt nyere?

 

Transporter opp til ca 2002-2003.

Eller Volvo opp til ca 2001.

I begge de nevnte tilfellene er det annen dieselpumpe og derav annet ledningsnett og hjerne. Dessuten annen vinkel på bunnpanne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok bra de finnes i nyere transporter....å så lenge blokka er rett årsmodell i forhold til mottagerbilen så kan sikkert reste komme fra hva som helst, transporter eller c4 karrosseri,

Tipper at elnettet til rekkefemmeren, må følge motoren, og så det blir instrumentpanel som blir vanskelig.

 

Tiptronicen vil nok heller ikke samarbeide med femmer ecu, så må finne en som er manuell eller bygge om til manuell....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snodig, først får jeg dette svaret fra Møller

 

 

Hei.

 

Dersom vi får oppgitt chassisnummeret på det aktuelle kjøretøyet kan vi undersøke din henvendelse opp mot fabrikk.

 

 

Vennlig hilsen / Best regards

Lars Øiungen

Typegodkjenning

____________________________________________________

Harald A. Møller AS

Teknisk Avdeling |TSC Norway

Frysjaveien 31b, Postboks 46-Kjelsås N-0411 Oslo

 

 

 

Deretter får jeg dette...

 

Din henvendelse til Harald A. Møller AS er stengt SD12613

Hei!

 

Din henvendelse angående:

Motorbytte audi A8

er nå stengt.

 

Informasjon fra Harald A. Møller AS:

Hei Geir.

 

Disse henvendelsene går rett til oss hos importør.

 

Fabrikken har ikke tillatt noen form for ombygging av biler som er registrert etter

1990.

Vi har dessverre ingen dokumentasjon som kan hjelpe deg med en slik ombygging.

Du kan eventuelt forhøre deg med ombyggere som har fått tilsvarende ombygginger

godkjent ved statens vegvesen tidligere.

Alle ombygginger må forevises en trafikkstasjon for godkjenning, ombyggere har

muligens papirene som trengs for å få bilen godkjent.

 

Vi beklager at vi ikke kunne hjelpe deg denne gangen, men ønsker deg velkommen

tilbake på våre nettsider.

 

 

Jeg ble ikke så mye klokere av dette nei.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry for et litt kjedelig svar... men vil du ha rekkefemmer... kjøp en bil som allerede har det da vel..

Vil du ha A8, kjøp en som nylig har fått bytta kammer og diesel pumpe så har du feilfri bil lenge :) evnt kjøp en billig med slitte kammer å sett i nye, mye mindre jobb å bytte kammer en å bygge om til annen motor type.

 

Er klar over at 2,5 tdi v6 er en berykta motor med sine problemer.. men samtidig er det jo en deilig motor med bra kraft, greit forbruk , fin gange osv.. så helt ubrukelig er det ikke :)

 

Vil du ha både komfort , bra henger vekt , og R5 er jo gamle toareg et alternativ og da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde A6 med 2,5 tdi V6.

Denne byttet jeg motor på pga reg reim ras, da byttet jeg kammene på den "nye" motoren samtidig.

ble vel en kostnad på 25.000 med motor og div deler.

Dieselpumpen måtte jeg flytte over fra den orginale motoren til den nye, og den hadde pumpet diesel i 297.000Km da jeg solgte bilen.

Var skeptisk da jeg gikk til innkjøp av denne, men ble positivt overrasket av motoren, den startet uten fungerende glødeplugger i -17ºC..

Må også nevne at det er utrolig godt drag i denne motoren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler ikke på at v6 motoren fungerer når den er frisk. Tenker bare litt føre var. Men touareg blir for dyr desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Touareg har uansett ikke samme R5 du er ute etter da :-p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk nytt svar fra møller at fabrikken ikke utgir papirer på biler nyere enn 1990 så det er vel bare å legge denne tanken død....

 

Så da er valgene å gå for en V6 som er i god stand og helst med en del problemdeler byttet eller gå for en 4.2 bensiner, :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan gje deg eit alternativ ein kompis av meg gjor. kjøpte seg a8 med 4.2 V8 og monterte LPG gass, gjekk på rundt 10kr mila med henger, og det er jaggu ikkje gale med tanke på at det var over 300 hk i bilen! uten henger va den like billig som 1.9tdi'en min på langkjøyring. 4.2V8 er ein brutal og driftsikker motor.

 

Med tanke på godkjenning skal ein no få godkjendt ka som helst slags motor i bilen så lenge vekt/hk står i stil med det som bilen er beregna for? Sat å diskuterte dette med ein BT kar da eg fekk gjennom godkjenning på motorbytte i ein audi eg hadde. Så lenge hk ikkje overstiger det som er i bilen originalt så godkjenner dei bytte av motor uavhengig av drivstoff og utforming. Vikigaste for å få det godkjent er å ha open dialog med BT, ikkje møller.

 

Men er ein stor jobb da, om ein flytter over motor og automatkasse fra ein a6 140hk så er det fortsatt eit mareritt med kabel, men langt frå umulig. Triptronicen er nok berre å gløyme i første omgang med mindre ein er ein over snittet god elektriker er det vanskelig å få den oppe å gå mot r5.

 

Har leikt med tanken sjøl på akkurat same bilen, a8 med den motoren der ville våre eit råsterkt arbeidsjern. Har sjøl eksperimentert litt med å dra ut ledningsnett og starte motor på palle med 140hk r5tdi. Nettet kan forenkles og byggast ned ganske mykje, tok nette fra ein delebil eg har ståande. einaste ein må ombygge då er å ta elektronisk pedal fra samme bil + litt sensor dill og slikt. Blir nette eg har bra kjem det snart ein 2.5tdi r5 220hk over i ein chevy s10 pickup :P hehe.. Vist noken lure på kvifor, er grunnen: fordi eg kan...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan gje deg eit alternativ ein kompis av meg gjor. kjøpte seg a8 med 4.2 V8 og monterte LPG gass, gjekk på rundt 10kr mila med henger, og det er jaggu ikkje gale med tanke på at det var over 300 hk i bilen! uten henger va den like billig som 1.9tdi'en min på langkjøyring. 4.2V8 er ein brutal og driftsikker motor.

 

Med tanke på godkjenning skal ein no få godkjendt ka som helst slags motor i bilen så lenge vekt/hk står i stil med det som bilen er beregna for? Sat å diskuterte dette med ein BT kar da eg fekk gjennom godkjenning på motorbytte i ein audi eg hadde. Så lenge hk ikkje overstiger det som er i bilen originalt så godkjenner dei bytte av motor uavhengig av drivstoff og utforming. Vikigaste for å få det godkjent er å ha open dialog med BT, ikkje møller.

 

Men er ein stor jobb da, om ein flytter over motor og automatkasse fra ein a6 140hk så er det fortsatt eit mareritt med kabel, men langt frå umulig. Triptronicen er nok berre å gløyme i første omgang med mindre ein er ein over snittet god elektriker er det vanskelig å få den oppe å gå mot r5.

 

Har leikt med tanken sjøl på akkurat same bilen, a8 med den motoren der ville våre eit råsterkt arbeidsjern. Har sjøl eksperimentert litt med å dra ut ledningsnett og starte motor på palle med 140hk r5tdi. Nettet kan forenkles og byggast ned ganske mykje, tok nette fra ein delebil eg har ståande. einaste ein må ombygge då er å ta elektronisk pedal fra samme bil + litt sensor dill og slikt. Blir nette eg har bra kjem det snart ein 2.5tdi r5 220hk over i ein chevy s10 pickup :P hehe.. Vist noken lure på kvifor, er grunnen: fordi eg kan...

 

Du kan ja hehe.

Jo da jeg snakket da først med BT og de sa det var greit hvis jeg fikk et papir fra Møller som beviste at dette gikk greit.... men det gir altså møller ikke ut. Men du sier at BT kan godkjenne alike vell ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjem heilt an på kven du snakke med, Når du i utgangsungtet set i ein motor som:

1. Er lettare enn den originale.2. Har mindre effekt enn orignal.3. beire forbruk enn originale. Så er det ingen grunn for at bilen ikkje skal kunne godkjennes med det, kun 10hk i forskjell, og det er ikkje nok til at ein kan argumentere med at den er for liten. Er jo haugevis med opler med ford motorer, nissan med chevy motor etc etc etc. Du har nok berre truffe ein som er litt firkanta i hjørna, finst rette sorten i BT og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjem heilt an på kven du snakke med, Når du i utgangsungtet set i ein motor som:

1. Er lettare enn den originale.2. Har mindre effekt enn orignal.3. beire forbruk enn originale. Så er det ingen grunn for at bilen ikkje skal kunne godkjennes med det, kun 10hk i forskjell, og det er ikkje nok til at ein kan argumentere med at den er for liten. Er jo haugevis med opler med ford motorer, nissan med chevy motor etc etc etc. Du har nok berre truffe ein som er litt firkanta i hjørna, finst rette sorten i BT og.

 

Ok, høres enklere og mere fristende ut med v8 og LPG. Hvordan gå fram med biltilsynet da? Er dette noe som møller kansje må godkjenne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lpg er det egne firma som bygger om til. Om ingen har tips, kjenner jeg et par som fikk bygd om en her i området. Mulig han ene måtte inn til Trondheim med bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lpg er ganske easy, ber google lpg i område du er og så fikser dei resten, gas tec bygde om 20v 7A'en min, dei fiksa papir og alt, på v8 koste det vel rundt 25-35 alt etter om du vil ha dyse eller spreder etc (velg dyse) Kjøyre inn kostnaden FORT e 4.2 v8 :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.