Kan man fjerne partikkelfilteret ?

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør man i såfall det på min Passat 3c 2.0 TDi ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker, men vil tro du får feilkode og evt nødmodus da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var redd for det ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk a bilen må omprogrameres, da turbo får mindre mottrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peil på dette men blir ikke dette oppdaget på eu kontroll da ?: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo i utgangspunkte kan det bli oppdaget. Men begynner jo og bli ein del biler uten partikelfilter no.. Eg har ikkje hørt om noen som ikkje har gått gjennom på

EU. Me har hatt ein MB CLS 320CDI 08mod i rulla i dag for og makse den etter DPF delete.. I slutten vart det antydning til fin svart røyk og borti mot 300hk og 700nm ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ute DPF på bilen min nå, pga fjærning av EGR-dritten !! Hvis jeg åpner DPF og fjærner innmaten, vil bilen min da gå i nødmodus ?? Er veeeeldig frista til å åpne og fjærne dritten, og så sveise igjen !! Litt surt hvis bilen "streiker" etterpå da.. Håper på superkjappt svar. Har forresten en BMP-motor i passelaten som er fra 2008 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det MÅ programmeres :) Snakk med chipsenter Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kollega har fjernet innmaten i både partikkelfilter OG kat på en 2.0 TDI, har gått fint en stund den nå, uten programering...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kollega har fjernet innmaten i både partikkelfilter OG kat på en 2.0 TDI, har gått fint en stund den nå, uten programering...

 

 

Dette betyr ikke at det er heldig for turboen og få så mye mindre mot-trykk uten dpf og cat uten å omprogrammere.

IKKE fjern DPF uten å omprogrammere. Fordi om du ikke får noe feilmeldinger, så betyr ikke dette at det er bra.

 

Hvilke argumenter har din arbeids kollega til at dette er helt oki?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man mer mottrykk ved å omprogrammere? En turbo har vel ikke vondt av lite mottrykk?

 

Jaja....

 

Jeg kjørte ca 1 mnd uten DPF, og bilen regenererte noen få ganger. Bilen gikk da i nød og eksosanlegget ble vanvittig varmt.

 

Bilen sprøyter inn diesel som antennes, og hvis DPF er fjernet vil dieselen brenne inne i eksosanlegget istedet for i DPF. Stopper man bilen og starter igjen å går bilen som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel med justering av regulatoren så en ikke går i overboost.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overboost? Den vil vel ikke lade mer bare fordi den har mindre mottrykk? Motorstyringen er vel så smart at den regulerer VNT uansett DPF eller ei?

 

Turboen vil vel ikke varve uhemmet eller "ta helt av" pga mindre mottrykk? Bilen går uansett ikke noe bedre etter kun fjerning av DPF, kanskje den virker litt mer ivrig, men det kan like godt være psykisk...

 

Her ble det mange ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PID regulatoren må tunes ut fra hvor kjapt turbo kan bygge trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen din vil også prøve å regenerere et partikkelfilter som ikke eksisterer. Dette kan umulig være bra.

Regner med at Audi også regenerere på lignende måte som BMW gjør.

 

BEWARE:

A great many unscrupulous so called "Remappers" are just turning off the DPF fault code system so that the fault light doesnt come on the dash for DPF problems anymore. This leaves the system trying to use the DPF system and can very quickly damage the engine quite significantly.

 

Do it once... do it properly!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

800grader under regeneration. Fin måte å smelte asfalt på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette betyr ikke at det er heldig for turboen og få så mye mindre mot-trykk uten dpf og cat uten å omprogrammere.

IKKE fjern DPF uten å omprogrammere. Fordi om du ikke får noe feilmeldinger, så betyr ikke dette at det er bra.

 

Hvilke argumenter har din arbeids kollega til at dette er helt oki?

 

Har vel egentlig aldri argumentert for at dette er bra, men han hadde trøbbel med tett filter og kat, og løsningen ble å fjerne innmaten i begge.

 

Jeg spurte han om dette i dag, og det eneste han har merket er at bilen nå går som den skal uten å gå i nød, samt at den ryker VELDIG under "regenerering"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ønsket ikke å klage over avgjørelsen hans. Hans valg og hans bil. Jeg ønsker bare ikke at andre

kommer inn og leser her på forumet at dette er greit og utfører det samme på deres bil. Vi må være forsiktige på

hva vi deler med andre da vi kan ødelegge andres biler. Jeg vet at du ikke ønsket dette, men det kunne i værstefall

blitt missfortått på den måten. Og dette ønsket jeg å stoppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet som er viktigst er vel hva de sier på EU om filteret er borte? Går den gjennom eller vil du få problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret er, den kommer igjennom alle tester som blir gjort på en EU kontroll. Men ser de fysisk at den er borte, kommer du selvfølgelig ikke gjennom.

Det er ulovlig å fjerne denne. Rett meg om jeg tar feil her. Sist jeg sjekket finnes det ingen punkt i EU kontrollen (PPK) om å sjekke at DPF er montert på bilen. Dette kan forandre seg med tiden som går og gjøre ting vanskeliggere for de som skulle ønske å fjerne. Da vil ta ut innmaten være den optimale tingen å gjøre.

Og ikke montere delete pipe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret er, den kommer igjennom alle tester som blir gjort på en EU kontroll. Men ser de fysisk at den er borte, kommer du selvfølgelig ikke gjennom.

Det er ulovlig å fjerne denne. Rett meg om jeg tar feil her. Sist jeg sjekket finnes det ingen punkt i EU kontrollen (PPK) om å sjekke at DPF er montert på bilen. Dette kan forandre seg med tiden som går og gjøre ting vanskeliggere for de som skulle ønske å fjerne. Da vil ta ut innmaten være den optimale tingen å gjøre.

Og ikke montere delete pipe.

 

Man vil vell se det når man leser av feillager hvis innmaten er borte ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.