Spørsmål om sluring og låsing av converter A6/allroad 2, 7Tdi quattro tiptronic

Anbefalte innlegg

Hei er lykkelig eier av en allroad 2, 7tdi tiptronic 2007mod, men har ett par spm?

 

Føles ut som om bilen gearer litt merkelig fra andre gear til tredje gear på automaten.

Mulig det er programmeringa på gearkassen som gjør det, men oppleves nesten som mild sluring, dvs når den har geaeret fra andre til tredje gear er det akkuratt som om turtallet går ned noen hundre omdreininger med en gang og etter ett ca 1 sek i samme gear går den ytterlige ned med ca 200 omdr. Føles på mange måter ut som om den gearer 2 ganger fra andre til tredje gear.

 

Er det noen form for lock up i tredje gear?

Bilen er ikke chippet og gearkassen er samme i 2, 7Tdi som 3, 0Tdi.

Hvis jeg setter gearkassen i Sport modus for jeg ikke følelsen av at den gearer 2 ganger fra andre til tredje gearet.

 

Gått mulig dette er normalt for denne biltypen men oppleves kanskje litt merkelig i forhold til f.eks Bmw 528ia som vi har som nr 2 bil.

 

Kan ellers legge til at bilen er gått 152000km og gearkassen er flushet på 147000km med oljefilter hos bilverksted.

 

 

Noen som kan dele erfaringer fra samme bil, evt teknisk virkemåte? Er godt mulig det er jeg som leter etter feil, da den heldigvis har vært feilfri sålangt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg husker min 3,0 tdi også virket slik, var vel kanskje fra 2. til 3. gir. Jeg oppfattet det som at det var slik kassen var. Den var slik fra jeg kjøpte den da den var gått 66' km. Etter hva jeg vet så er ikke kassene identiske, mener å ha sjekket opp i dette tidligere en gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for betryggende svar:)

Kassene er helt like ifølge audi self study sine papirer på nett.

A6 2, 7tdi og 3, 0tdi med quattro og tiptronic bruker samme kasse opptil 450nm.

Kan prøve å finne linken til skrivet hvis du er interresert?

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle disse tiptronic kassene er slik.

Ingenting og bekymre seg over.

Bare husk og bytt olje ca hver 100-150000km, da varer de lengelenge :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljeskift er vel ifølge produsenten ZF på hver 60000km, og i røffe klima 40000km, som Norge blir definert som :)

 

Kan jo også nevne at min oppfører seg som du beskriver :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for betryggende svar:)

Kassene er helt like ifølge audi self study sine papirer på nett.

A6 2, 7tdi og 3, 0tdi med quattro og tiptronic bruker samme kasse opptil 450nm.

Kan prøve å finne linken til skrivet hvis du er interresert?

 

Mvh

 

Ok, fikk melding tidligere om at de hadde forskjellige koder, men det kan jo ha en annen årsak. Men trenger ikke det, har ikke den fine 3-literen mer... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, fikk melding tidligere om at de hadde forskjellige koder, men det kan jo ha en annen årsak. Men trenger ikke det, har ikke den fine 3-literen mer... :(

 

 

Slik jeg tolket side 70/77 i denne selvstudien så brukes kasse 09L på alle A6 med quattro og tiptronic opptil 450nm.

Sjekk link:

 

http://pierro777.free.fr/DOCVAG/ssp325_Audi%20A6%20-%2005%20Assemblies.pdf

 

Dersom dette ikke er riktig så gjerne rett meg inn her:)

 

V6 Tdi er musikk på litt turtall til å være diesel, så skjønner du savner lyden dersom du har firer diesel!

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.