Ulyd i forstilling Golf II, noen tips? LØST :)

Anbefalte innlegg

Siste par dagene har det kommet en stadig kraftigere "klakke-lyd" fra forstillingen på bilen. Lyden er helt klart et resultat av noe i drivverket da lyden kun forekommer ved gasspådrag og da primært i kombinasjon med (kraftig) rattutslag. I rundkjøringer med litt gass høres det ut som noen som holder en planke inni en tak-vifte. Ved trilling rundt en sving i gear uten gasspådrag høres ingen lyd, ikke i sving med bilen i fri heller.

 

Jeg vet at det er en gåen drivakselmansjett på bilen så tenkte at den kunne slå borti noe, men ser ikke sånn ut.

 

Ved en kikk under bilen kan jeg heller ikke se noe suspekt.

 

Håper jo dette ikke er drivknuter e.l, og har som sagt kommet i løpet av 2 dager.

 

Tips mottas, før jeg jekker opp i garasjen og går grundigere til verks. :)

 

forresten er bilen en 87 mod Golf GT, km stand 127.000.

 

Torstein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjører rundt med en gåen drivakselmansjett så er det sikkert drivknuten som begynner å ta kvelden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være drivknuta. Det samme har skjedd med meg. La merke til at mansjetten var sprekket for en 3ukers tid siden da jeg bytta register reima. Og plutselig for 4 dager siden kom lyden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neeeeeeiii!. Nekter at det er drivknuta!: bh : Orker ikke å bytte den nå...

 

Flere tips! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men er lyden der når du svinger begge veier eller bare ein vei??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge veier, men kraftigst ved sving mot venstre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neeeeeeiii!. Nekter at det er drivknuta!: bh : Orker ikke å bytte den nå...

 

Flere tips! :)

 

En ny bil? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har du ikke noe valg, revna mansjett, samt klakking ved rattutslag og gasspådrag betyr ikke noe anna enn drivknuter :) desverre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg håper fremdeles på å finne en fastklemt katt klistret til drivakselen e.l.... Hvis noen har drivknuter liggende så skrik ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ny bil? : smil :

 

Hehe, akkurat kjøpt denne så må ihvertfall vente et par uker til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akuratt samme symptomet på ein corolla eg hadde, då hadde eg kjøyrt med dårlig mansjett ei stund og drivknuten va blitt dårlig :P Garantert drivknuten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe løsning å prøve rengjøre og smøre opp på nytt, eller er det kanskje ikke noe poeng når jeg uansett må ha den av for å bytte mansjett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går ann og prøve. men erfaringa sier at når det har blitt lyd, så er knuta ødelagt!. rett og slett slitt bort gods etc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tro og håp kan du gjøre i kirka, men har drivakselen først begynt å bråke, så er det ingen vei utenom å skifte den ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update.. På vei til jobb her om dagen begynte hele rattet og riste og det kom en stadig mer urovekkende lyd fra drivknuta. Ble så ille at jeg måtte kjøre til siden og så da at det lå to kuler fra drivknuta løst oppå bærearmen : faint : Kikket inn med lommelykt å så at det var kun èn kule igjen inne i drivknuta! Et under at ikke drivakselen bare slurte rundt inni der. Jeg humpet meg avgårde i 40kmt og kom faktisk hele 12 km, og helt fremt til oppkjørselen.. 5 meter fra garasjen tok den helt kvelden (da jeg satt den i revers for å rygge inn og siste kula datt ut)

I dag ble ihvertfall drivknuta byttet.. 650 kr på meca og ca 1.5 t i garasjen. Egentlig veldig grei jobb, da man ved å løsne kun èn bolt i bærebrua pluss senterbolt i navet får dyttet hele staset til siden og får nok spillerom til å nappe ut drivknuta. Deilig at man ikke trengte å fjerne drivaksel fra gearkasse for å gjøre denne jobben!

 

Bilen er nå god som gull igjen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men du skal være veldig nøye på momentet du drar sentermutter til knuta med :) for lite, og hjullageret dør. for mye, og hjullageret dør

 

moment skal være 265nm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for tips.. ut å sjekke nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

momentnøkkelen min går kun til 210 nm så dro til det og litt til. Nærmeste jeg kommer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.