Feilsøking på 05 Touran 2.0 tdi. Feilkode: 16786

Anbefalte innlegg

Skrevet av en kompis ;)

 

Har en 05 Touran som ikke gikk gjennom eu kontroll pga motor lys som lyste (og div andre ting)

 

Har bytta og programmert ny airbag kontroll modul da bilen har vært i kollisjons skadet tidligerre.

 

Bytta LMM da den gamle viste konstant 550mg/str, men da jeg satte i den nye så sletta jeg alle feilkoder og da fikk jeg en ny feilkode etter og ha kjørt 5-10 minutt og det er den jeg holder på og feilsøke nå. Grunnen til jeg ikke har fått den før nå TROR jeg er fordi den gamle LMM ikke har virket.

(Den nye (kina-kopi) LMM viser 180mg/str på tomgang)

 

Har ikke merket noe forskjell på bilen før og etter jeg bytta LMM.

 

Feilkoden jeg nå har er:

 

16786/P0402/001026 - Exhaust Gas Recirculation (EGR): Excessive Flow

 

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON

Reduced Exhaust Gas Recirculation (EGR)

Reduced Power Output/Engine running rough

Increased Emissions

Possible Causes

Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve stuck open/leaking/faulty

Exhaust Gas Recirculation (EGR) System leaking/faulty

Wiring and/or Connector(s) from/to Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve faulty

Possible Solutions

Check/Clean Exhaust Gas Recirculation (EGR) System

Check/Replace Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve

Check Wiring and/or Connector(s) from/to Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve

 

Har hatt opp EGR ventilen og renset den, testet med vakum test (åpner på 10 inHg og er fullt åpen på 20 inHg)

Når jeg måler vakum på slangen som går til EGR ventilen så får jeg aldri over 5 inHg når bilen sviver, eneste er når jeg slipper gassen så spretter den opp til 15 inHg, jeg kjørte da en test med Vag-com og fikk testet vakum systemet, får da opp til 20inHG så da har jeg fått eliminert lekkasjer i slanger.

 

 

Det jeg mistenker nå er at LMM ikke viser riktig verdi,

Slik jeg har forstått det etter og ha lest rundt på forum så skal EGR actual følge EGR specified dvs at EGR ventilen skal åpne. Det virker for meg som den ikke får signal (vakum) at den skal åpne.

 

 

Se vedlagt bilde av test og kommenter.

 

 

ToruanRun1_zps9a400f9d.jpg

http://i800.photobucket.com/albums/yy285/sveinongen/ToruanRun1_zps9a400f9d.jpg[/img

http://www.facebook.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville byttet EGR ventilen, er ikke bestandig det går å rense den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville byttet EGR ventilen, er ikke bestandig det går å rense den.

 

Den er renset og testet, ved 10inHG begynte den og åpne seg, ved 20 inHG var den fullt åpen.

MEN dersom jeg måler på slangen som går inn på EGR ventilen når bilen sviver så er det ikke mer en 5inHG, dvs den klarer aldri få nok vakum til og åpne ventilen.

 

Jeg kjørte Output test med Vag-com og da fikk jeg 22 inHG på vacum slangen så det er noe annet som må være feil..

 

Før

IMG_0165_zps04f2e884.jpg

 

Etter

IMG_0167_zps72583430.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet litt til nå, legger merke til at LMM viser lavere verdi når jeg trår på pedalen, dvs den viser motsatt av det den skal.

 

Det kan forsåvidt stemme med feilmeldingen jeg får. 16786/P0402/001026 - Exhaust Gas Recirculation (EGR): Excessive Flow

 

Når LMM viser lavere verdi ved pådrag "tror" den at den får for mye Eksos gass i innsuget: klø :

 

 

LMM

Verdi ved tomgang 180

Ved gasspådrag går den til ca 70

 

Bare å kaste kina-kopien og få tak i orginalt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kobl ut LMM og se hvordan bil oppfører seg, ingen forandring er det stor sjanse for feil med LMM. Ved pådrag vil iallefall en defekt luftmassemåler gi fusking og virker som turboen forvinner og går i nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kobl ut LMM og se hvordan bil oppfører seg, ingen forandring er det stor sjanse for feil med LMM. Ved pådrag vil iallefall en defekt luftmassemåler gi fusking og virker som turboen forvinner og går i nødmodus.

 

Den gamle LMM viste 550mg/str når den var koblet i, det er det samme vag-com viser når den er fra-koblet, merker ingen ting på bilen, går og drar meget godt.

 

Har koblet fra LMM fra tidligerre biler jeg har hatt og de har begynt og fjuske så vet hva du mener :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bildet fra Vag com som viser når LMM er tilkoblet og frakoblet.

 

Men det jeg ikke skjønner nå er dersom jeg fysisk fjerner LMM fra innsuget men fortsatt har den tilkoblet bilen så endrer verdiene seg fortsatt når jeg gir gass: klø :

 

Hva er det jeg gjør feil? :P

 

MAFfaultfinding_zps3b23f3d1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.