AFR varierer på tomgang, 12,5 - 13 AFR på full øs AAN med RS2 oppsett

Anbefalte innlegg

Gjelder AAN motor med rs2 turbo og rs2 oppsett fra 034.

 

Video i linken under, viser hvordan AFR er på tomgang, bortpå gassen en gang. (fikk ikke til å linke direkte fra photobucket, noen må gjerne tipse om hvordan :)).

 

AFR skal være 14,7 på tomgang. Ligger å varierer hele tiden. Er det normalt? Aldri prøvd bredbåndslamda før :o

 

Er sånn under kjøring også, ved konstant gass, så varierer måleren på samme måten, bare raskere. Mellom 14 og 14,7.

 

http://s457.photobucket.com/albums/qq293/dodgerine/Diverse/?action=view&current=AFRS6_zps74ca50f4.mp4

 

Prøvde å bytte til ny orginal lambda, uten at det ble noen forskjell.

 

Også går den magert, tror jeg vet løsningen på det, men tar det med her likevel i tilfellet noen vet om disse tingene kan henge sammen.

 

Ved fullt pådrag er det 12,5-13 AFR, så det er vel farlig magert?

 

Skal være 11,5-11,8 ved fullt trykk i følge chip. Ved N75 frakoblet og ca 0,9 bar trykk, er AFR 11,5. Så rimelig sikker på orginal bensinpumpe er sliten og ikke henger med skikkelig. Eller har noen hatt problem med bensintrykk regulator som har gitt lignende symptom?

 

Kjørt med 075 frakoblet(derfor feilkoden), siden det virket som motor nølte litt og var redd for mager blanding pga orginal bensinpumpe.

 

Feilkoder:

 

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation

11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent

 

01262 - Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

 

00540 - Knock Sensor 2 (G66)

03-10 - No Signal - Intermittent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. video: du kan prøve å bruke også lime inn full link

 

Det er korrekt med 14.7 på tomgang, men noe pendling er normalt på varm motor og tomgang. Min også pendler.

 

Spørst helt på ladetrykket du kjører, 12.5-13 er ikke farlig magert men magert nok til at du vil gjøre noe med det og uten tvil at noe ikke henger på greip. 13.2 er perfekt for mest effekt ( men da skal alt annet være optimalt og riktig hele tiden) mens 11.8 er for mest moment og en fin AFR å ligge på. Alt under det igjen er bare for å sikre seg ekstra, bieffekt er høyere forbruk og tapt effekt.

Jeg har lagt meg på 12.0-12.2, ikke over 12.5 ihvertfall.

 

Bensinpumpe kan slite med å følge med, RS2 pumpe er større

Feil på FPR/BTR kan jeg ikke si noe om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. video: du kan prøve å bruke også lime inn full link

 

Det er korrekt med 14.7 på tomgang, men noe pendling er normalt på varm motor og tomgang. Min også pendler.

 

Spørst helt på ladetrykket du kjører, 12.5-13 er ikke farlig magert men magert nok til at du vil gjøre noe med det og uten tvil at noe ikke henger på greip. 13.2 er perfekt for mest effekt ( men da skal alt annet være optimalt og riktig hele tiden) mens 11.8 er for mest moment og en fin AFR å ligge på. Alt under det igjen er bare for å sikre seg ekstra, bieffekt er høyere forbruk og tapt effekt.

Jeg har lagt meg på 12.0-12.2, ikke over 12.5 ihvertfall.

 

Bensinpumpe kan slite med å følge med, RS2 pumpe er større

Feil på FPR/BTR kan jeg ikke si noe om.

 

Takk for oppklarende svar :)

 

Linken ligger faktisk inne med . Men funker vel kanskje ikke med photobucket :)

 

Pendler din på samme måte og også når du kjører på flat mark med jevn gass?

 

Synes jeg merker små antydninger til fjusk ved kjøring i 3 gir på jevn gass lavt turtall, men kan hende det er psykisk, for da svinger afr ganske raskt mellom 14 og 15 :P

 

Er vel ca 1,8 i ladetrykk på maks. Skal i en 040 pumpe i tanken så snart det er tomt for bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det gjør den. Under en viss prosent TPS så ligger den i closed circuit, dvs. LMM og lambda er med å regulere mot 14.7 men pendling er helt normalt.

 

Fusk på lavt turtall kan være så mangt, til og med psykisk.

 

12.0-12.2 er fint for 1.8bar, da er det ingen grunn til bekymring.

Da får du oppdatere når pumpen er byttet om det løser problemet med høy afr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min også varierer mellom 14 og 16 på rolig kjøring og lavt turtall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som det ordnet seg med en 040 pumpe :) Virker bra nå, merker godt forskjell i moment på 3 gir.

 

Men nå ligger AFR seg på under 11 ( av og til 10,5) ved fullt pådrag, litt fett. Chip er satt opp for 11,5-11,8, hadde håpt å treffe der. Lurer på å montere justerbar btr og skru ned en tanke på bensin trykket, men litt redd for å tukle til bensinmengden ved normal kjøring eller gjemme vekk en annen feil.

 

Tenkte å sjekke dette: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vboost.html#chklist

 

Fuel Pressure Regulator Diaphragm Leaking, Running rich?

 

Regulator Vacuum/Boost hose leaking or disconnected,

Poor running, cutout under full load?

 

In some cases the fuel pressure regulator diaphragm is ruptured and will leak fuel into the vacuum/boost port and get sucked into the engine at the other end of the hose where it attaches to the intake manifold. Check the vacuum port for any fuel after removing the vacuum/boost rubber hose line.

 

Also verify the vacuum/boost hose from the intake manifold to the fuel pressure regulator vacuum/boost port is not leaking.

 

If the fuel pressure regulator does not get good engine vacuum at idle, this will cause the fuel pressure to be increased and this would cause rich running at idle.

 

The regulator also requires boost pressure acting on the diaphragm to ensure the fuel pressure is increased above manifold boost pressure to maintain the fuel pressure drop across the injector.

 

Insufficient fuel pressure under high load, high boost can cause cutting out in 3rd/4th/5th gear.

 

The S4/S6 incorporates a screen inside this pressure regulator which could get clogged with extremely contaminated fuel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjører Motronic, vil tempsensoren på innsuget regulere Lambda etter utetempen. Kan ha høyere Lambda i kaldt vær enn med høy temp på sommeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjører Motronic, vil tempsensoren på innsuget regulere Lambda etter utetempen. Kan ha høyere Lambda i kaldt vær enn med høy temp på sommeren.

 

Ok, kan jo være den ikke virker som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.