Transporter 2.5TDI T5, spor av vann i oljen.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lagt merke til at vann forsvinner, og at det er spor av vann i oljen.

Googlet litt å fant ut av at det er kjent at oljekjøleren kan lekke vann inn i oljen. Og at det har vært en aksjon på det problemet.

Det sitter jo en oljekjøler sandwich på filterholderen, er det denne?

Google bilder viser nemlig noe oljekjøler greier (firkantet sak) som er skrudd rett på blokka også.

Vannpumpe er visst også et problem på disse motorene, den er drevet av registeret, og hvis denne lekker, så renner vannet rett inn i registerkassa.

 

Flere som har hatt dette problemet her på forumet?

Er det noen vits å spør Møller om hjelp på en 2006mod med tanke på at det var en aksjon på det en gang?

 

EDIT: Møller mente at om det hadde vært aksjon på dette, så gjelder den helt til delen er byttet, selv om bilen er eldre enn 5år, men det hadde visst ikke vært noe på denne! Typisk :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Største problem som går igjen er vannpumpa. Om du peiler olje når den har stått over natta har du trolig høyere oljenivå da vannet legger seg under og oljen stiger til værs.

Dette er trolig årsak til flere problemer med motor som utslitte kammer osv.

Dersom vannpumpa ikke er skifta siste 100k så burde det bli prioritert asap...

Oljekjøler som du nevner kan og være årsak, men ofte gir det oljesøl i ekspansjonstanken. Få noen (helst merkeverksted) til å se på den så fort som rå er, kjør kun med den om det er overhodet strengt nødvendig, er min anbefaling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har A4'en også, så bruker den ikke før jeg finner utav noe mere.

 

Men du mener vannpumpa er vanligere problem enn oljekjøler?

Å bytte den, er det en sinnsyk jobb eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg denne motoren, men kan vannpumpen lekke kjølevæske inn i motoroljen på disse motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannpumpe er absolutt hva jeg har sett mest av, og den kan lekke vann direkte inn ja.. Denne står i registerhuset på den, og det er en "litt stor" jobb ja... Lønner seg å ta med vannpumpa når clutch og drev for dynamo og klimakompressor skiftes. Disse har vel 150 eller 180k intervall om jeg husker korrekt.

 

Da er man i samme området uansett også, så det er ikke så voldsomt mye dyrere når man først er i gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå vært hos det lokale verkstedet mitt å fått et prisoverslag på ca 4500kr for å bytte den. Var heldigvis ikke så avskrekkende som jeg var redd for!

 

Hadde det vært oljekjøleren så hadde det vel vært olje i vannet også, da disse er jo begge våte. Det ligger jo ikke olje rundt vannpumpa om jeg har forstått rett, der er det bare splashsmøring av register drevene, derfor kan vannet bare renne ned i bunnpanna.

 

Noen som har tilgang på familiealbumet som kan legge ut en sprengskisse av dette her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vannpumpen byttet, og alt er på stell igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.