Strøm/Lading/forbruk 2 OEM batterier installert.

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Jeg har to batterier tilkoblet bilen min, det ene er montert foran og det andre er montert bak.

Mellom går det en 10mm2 kabel (ser det ut som) med 60A sikring på.

Batteriene er identiske da jeg byttet ut begge batteriene før vinteren og valgte selv :)

 

Så til "problemet"

 

Jeg skal til å henge på en konstant last på 70Amp (2 kompressorer). Kabelen mellom batteriene går vel igjennom ett relè da den ikke er spenningsatt bakover før tenninga er på.

 

Jeg vil regne med at kompressorene vil trekke noe over 70A når dem starter. Kompressorene tenkte jeg å koble til batteriet baki. Det er ingen annen last baki enn kompressorene pr dags dato.

--------------------------------------------

Hvor mye vil det da trekke fra batteriet foran når det først går igjennom batteriet baki, Halveres det - med andre ord holder OEM kabelen?

Bør jeg uansett legge opp en ekstra kabel mellom batteriene og eventuellt koble vekk original kabelen?

Kun legge en kabel mellom og la det originale være?

Jeg har idag hatt en batterilader tilkoblet baki.. denne har vel vært til liten nytte for batteriet foran? : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lasten din vil sørge for relativt stort spenningsfall over den kabelen i drift. Slik at bakerste batteri blir nok tappet ned en god del før det foran begynner å bli belasta.

Jeg ville lagt opp minst en 16kvmm ekstra til slik bruk, om ikke den skal brukes bare i korte perioder av gangen, og relativt sjelden.

 

Releet du har i mellom batteriene sørger for at lading bak ikke vil hjelpe på batteriet foran. Må nok til med to ladere eller flytting av lader innimellom.

Dersom lasten din vil brukes når motoren ikke er i gang, har du uansett størst behov for lader bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal til å henge på en konstant last på 70Amp (2 kompressorer). Kabelen mellom batteriene går vel igjennom ett relè da den ikke er spenningsatt bakover før tenninga er på.

 

Jeg vil regne med at kompressorene vil trekke noe over 70A når dem starter. Kompressorene tenkte jeg å koble til batteriet baki. Det er ingen annen last baki enn kompressorene pr dags dato.

--------------------------------------------

Hvor mye vil det da trekke fra batteriet foran når det først går igjennom batteriet baki, Halveres det - med andre ord holder OEM kabelen?

Bør jeg uansett legge opp en ekstra kabel mellom batteriene og eventuellt koble vekk original kabelen?

Kun legge en kabel mellom og la det originale være?

Jeg har idag hatt en batterilader tilkoblet baki.. denne har vel vært til liten nytte for batteriet foran? : bh :

 

Ved to helt like batterier og like lange kabler så vil strømmen fordele seg likt (teoretisk). Hos deg så vil det bli betydelig lavere fra det foran, men det er vanskelig å forutse hvor mye. Grunnen til at det blir lavere er at motstanden i den lengre kabelen vil gi et lite spenningsfall fra fremre batteri ved større strømmer. Jeg vil tro OEM kabelen holder, men det kan du jo prøve (og måle strømmen med et DC tang amperemeter samtidig).

 

Er det et 'vanlig' relé som skiller batteriene kun styrt av tenning eller et skillerelé? Du kan evt vurdere å bytte ut med et skillerelé slik at du kan lade begge batterier samtidig med din lader:

http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-25230/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I teorien kan du dra 150Ampere på 8mm2 kabel som er 3 meter lang.

Alternativt 50Ampere på 8mm2 som er 8 meter lang.

Dette er da strømtrekk alene, men du har jo et batteri i tilegg så jeg sier at org. holder :)

 

 

Som er blitt nevnt her, du kan skaffe skilletrafo som slår inn begge batterier ved lading og ut ved belastning (voltregulert)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva med å bare koble batteriene direkte med ny kabel i 21mm2 størrelse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Direktekobling med 21kvmm er greit ja, men om batteriene brukes mye uten motor i gang er det trygghet i rele mellom for å sikre start.

 

At man teoretisk kan belaste kablene så mye som nevnt i forrige innlegg stemmer jo, men da får man et spenningstap over kabelen, som gjør at man belaster bakre batteri mest og ikke oppnår skikkelig lading av den grunn. Derfor ville jeg øka tverrsnittet en god del...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay,

For det jeg er redd for er att batteriet baki blir "grilla"

 

En vanelig fylling fra 10 til 14 bar tar ca 50 sekunder. men å fylle en hel tank tar sikkert lengre tid. Og hvis det blir brukt en del..

 

Tror jeg kommer til å bare til å direkte koble dette men mulig også med 35mm2 bare for å ha litt til overs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode: Husk nå at belastningen over kabelen er halvert da TS har et batteri bak også, som er fysisk skilt når motoren ikke går.

Såklart, er batteriet foran "bedre" enn det bak så vil det foran draes ned for å kompansere for et svakt batteri bak.

 

Haavard: Hva mener du med grillet da? Hva er Ah på batteriene du har?

En ting jeg ikke ser du har nevnt, kvadraten på kabelen du skal dra fra bakerste batteri til pumpene og hvor langt det er

 

Det finnes også batteriladere med to utganger, om du ønsker å lade begge, men ha de separert som startbatteri og bruksbatteri noe jeg mener er veldig fornuftig tenkt fremfor å koble de fast i parallell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode: Husk nå at belastningen over kabelen er halvert da TS har et batteri bak også, som er fysisk skilt når motoren ikke går.

Såklart, er batteriet foran "bedre" enn det bak så vil det foran draes ned for å kompansere for et svakt batteri bak.

 

Haavard: Hva mener du med grillet da? Hva er Ah på batteriene du har?

En ting jeg ikke ser du har nevnt, kvadraten på kabelen du skal dra fra bakerste batteri til pumpene og hvor langt det er

 

Det finnes også batteriladere med to utganger, om du ønsker å lade begge, men ha de separert som startbatteri og bruksbatteri noe jeg mener er veldig fornuftig tenkt fremfor å koble de fast i parallell

 

Begge batteriene er 76AH..

 

Kabelen til kompressorene er ikke relevant her, da det går 0,5m fra batteriet baki i 35m2 kabel til fordelingsblokker hvor jeg kobler til kompressorenes kabler.

 

Altså.. en ting til jeg har ikke tenkt til å bruke en formue på akkurat det her, så løsninger som batterilader med 2 utganger og lignende er ikke aktuelt..

Blir nok å legge opp en grovere kabel mellom batteriene så begge batteriene er tilkobla hele tiden og lades samtidig av batteriladeren baki.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode: Husk nå at belastningen over kabelen er halvert da TS har et batteri bak også, som er fysisk skilt når motoren ikke går.

Såklart, er batteriet foran "bedre" enn det bak så vil det foran draes ned for å kompansere for et svakt batteri bak.

 

Med større tverrsnitt vil du kunne få mindre forbruk fra batteriet, men mer fra dynamoen.

Gevinsten er at batteriet bak tappes mindre for hver gang.

Om det brukes med motor avslått vil forbruket fordele seg med over halvparten bak, og resterende fra det foran, for at det så jevner seg noe ut når kompressor er avslått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt greit det, jeg gir kun tips og valgmuligheter. Men en skillerelè koster som sagt under 200 kr på Biltema.

Har sjekket med bøkene mine og en erfaren en på jobben, det jeg har skrevet om teoretisk er korrekt, men skal du være sikker så er det dette som gjelder, da uten rele i tankene. Siste tallet er den sikringstr. du velger.

 

Den 10mm2 kabelen du har idag kan du dra 50A ut av konstant, og rundt 75/80A i kort periode. F=80A

16mm2 = 70A konstant og 80-90A kort periode. F=90A

25mm2 = 90A konstant og 125/130A kort periode. F=130A

35mm2 = 110A konstant og 150A kort periode. F=150A

50mm2 = 120A konstant og 175A kort periode. F=175A

 

Disse tallene forutsatt at strekket ikke er over 6 meter (dvs på DC-anlegg, 3 meter hver vei)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

70A vil ved 10mm2 gi et effekttap på 500w og ledningstrekk på 6 meter.

Halve strømmen vil gi halve effekten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

70A vil ved 10mm2 gi et effekttap på 500w og ledningstrekk på 6 meter.

Halve strømmen vil gi halve effekten.

 

Jaha?

 

6m, 10mm2 og 70A vil gi et spenningsfall på ca 0,7V om jeg regnet riktig. Dvs effekttap i kabel blir da ca 50W (0,72V * 70A).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har en egen modul som tar seg av sammenkoblingen av batteriene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha?

 

6m, 10mm2 og 70A vil gi et spenningsfall på ca 0,7V om jeg regnet riktig. Dvs effekttap i kabel blir da ca 50W (0,72V * 70A).

f**** kan se ut som det ble kommafeil jo! det er jo barneskolefeil jo : bh ::o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.