bruk av bremselufter fra biltema

Anbefalte innlegg

jepps, lager vakum den der. Easy peasy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig. Min erfaring er at det mye enklere å gjøre det på den tradisjonelle måten. Vent heller til du har en medhjelper som kan pumpe med pedalen for deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller bruke colaflaskerikset, treng ikkje vere to, og går jækla fort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller bruke colaflaskerikset, treng ikkje vere to, og går jækla fort

 

Kan du utdype dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruke slike bremselufteslanger med enveisventil å stappe andre enden i ei colaflaske?, men enda en fordel å vere 2...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

treng ikkje vere to, og treng ikkje einveisventil så lenge ein heller nedpå bremseveske slik at nivået er høgre enn slange enden. Då får du ein naturlig luftlås, og du kan åpne nippel, gå fram og pumpe tre gonger, og presto, all veske i røra er skifta ut, og lufta er borte vekk. Da du slepp pedalen vil veska i flaska hindre luft å gå tilbake samtidig som overtrykket frå veskebeholder vil etterfylle ny veske.

 

Har brukt meoden i mange år, og har aldri svikta. Med nippel åpen går det styggfort å lufte, borrer ein hol i korken slik at slangen går gjennom blir det lite søl, og då set ein berre flaska fra seg på opphenget ein plass mens ein går fram og trykke på pedalen.

 

Edit: Hadde bremselufter fra biltema, syns ikkje det var det heilt store eg heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har eg enda eit produkt fra biltema som ikkje funker.

virka som den ikkje tetta nok rundt luftenippelen slik at den sugde luft.

måtte pumpe på pedalen for få ut litt, men viste aldri om det var tomt for luft. så da måtte eg til med to manns metoden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme lufter, bare at kennedy har levert den og den kosta mer. Min er helt super, står og suger i ca 2 minutter pr hjul, dvs ca2 dl bremsevæske pr hjul. Fungerer alltid perfekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har biltema-lufter, men er denne/. Den funker gull iallefall.

 

Eneste forskjellen på disse to synes jeg er at denne kan man låse i åpen stilling. Slangen og munnstykket virker likt for meg.

Det kan man løse ved å bruke noe til å låse håndtaket nede på den rimelige modellen. Strips/ståltråd etc.

Fikk ingen av de to til å suge godt nok å måtte bruke pumpe metoden for å være sikker på at det var lufta skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

låsing på billig modellen også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

låsing på billig modellen også...

 

Ja det har du jo rett i. Så mye har jeg brukt min :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gått til innkjøp av en slik en.. Brake Bleeder.jpg

 

Denne er jeg meget fornøyd med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en "Luftman" bremselufter fra Mekonomen. Med den setter man lufttrykk fra et bilhjul på toppen av beholderen. Da spiller det ingen rolle om nippelen ikke er helt tett rundt gjengene når man løsner (som de ofte ikke er, er min erfaring)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt ein slik som man tar via eit dekk og beholder, men når den er 8 år gammel så er slangen sprukket.

hadde og ein slik fra biltema med einevis ventil, men slangane vart så stive etter eit år at eg kasta det. derfor tenkte eg å prøve noko nytt, men endte med å gå for det tradisjonelle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte en sånn en i dag, selv "høvdingen" på biltema visste ikke hvordan den virket. så det er bare boss altså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikkje direkte boss, holder fint på bremsevæska vertfall;) men eg måtte tilslutt bruke vanlig metode. Da var vertfall denne fin, da du kan holde beholderen oppe og klare fine slanger for å sjå om det er luft i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så den sugde ikke godt nok kansje, skal no prøve, ser jo en fordel med disse kontra sånne som setter trykk på tanken, og det er jo det at beholderen kan stå åpen mens man holder på, så det er lettere å etterfylle nivået.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd. Linkene til Biltema lufterne funker ikke lenger.

Vurderer enten denne, som de har i beholdning.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-trykkluftdrevet-2000032440/

 

Eller denne som må bestilles.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/Bremselufter-2000034737/

Denne kan jo brukes til andre ting også, og koster bare en hundrelapp mere.

 

Funker de billige variantene ??

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/Bremselufter-2000031634/

eller denne ??

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-2000017001/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den aller biligste til 59kr fungerer kjmepe fint den og;)

pleier å kjøpe det settet til 39kr? som inneholder 2 slanger og 2 enveisventiler og ingen slange, bare sett på den calipperen du skal lufte, åpne luftenippel og pump på pedalen.

bare pass på at beholderen forran ikke går tom :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den til 179 kr. Funker fint for meg ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ka mener du med "2 slanger og 2 enveisventiler og ingen slange" ?? Enveisventil uten slange ??

Skal det ikke være en slange på den ventilen ??

 

Du sett vel bare slangen med ventilen på luftenippeln, og bynner å trykke på pedalen.

 

 

Per og Freddy, hvem har rett ?? :)

 

Kan jo teste den til 40kr, funker det ikke er det jo bare å kaste....

 

Noen som har prøvd de to dyreste ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne så ikke dum ut ?? Verd pengene ??

http://www.bildeler.no/bremser-verktoy/?Vare=59837

 

 

Litt snodig video fra bildeler.no

Her bynner de på venstre fremme og jobber seg bak.

Jeg har bestandig bynt bak, lengst unna beholderen. Det er slik jeg har lært det også.

Hva er vitsen med å bunne fremme ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.