bruk av bremselufter fra biltema

Anbefalte innlegg

Overtrykk på tank lufteren fra Bilxtra

Bruker en nesten flatt dekk, 2bar er for mye.

Kombinerer med slange med enveis ventil. Lufter golfen på 5min

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som ikke får den 179kr 'tema lufteren til å funke, skrur dere av lokket på bremsevæskebeholderen? Og hvor mye skrur dere opp luftenippelen?

Jeg skrur av lokket og åpner godt på nippelen. Kommer en jevn strøm av væske ut, og fine bremser etterpå. Brukte den senest i begynnelsen av uka. Byttet en kalipper fremme på bilen til en kollega. Null problem å få ut lufta der.

Ellers så er det som Per L. skriver, den støyer litt ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ikke no på Bilxtra. Utrolig uoversiktlig side. Søkte etter bremselufter og bremse verktøy, fikk ingen treff !!

Skal teste denne billig saken fra Biltema først. Funker ikke det, "jobber" jeg meg opp i prissjiktet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som ikke får den 179kr 'tema lufteren til å funke, skrur dere av lokket på bremsevæskebeholderen? Og hvor mye skrur dere opp luftenippelen?

Jeg skrur av lokket og åpner godt på nippelen. Kommer en jevn strøm av væske ut, og fine bremser etterpå. Brukte den senest i begynnelsen av uka. Byttet en kalipper fremme på bilen til en kollega. Null problem å få ut lufta der.

Samme som deg, jeg åpner godt på nippelen, og tanken er åpen. Jeg greide så vidt å lufte clutchen på Golfen med den, men da måtte jeg pumpe pedalen i tillegg.

Ellers så sverger jeg til trykk på tanken slik Hans beskriver ovenfor. Har hatt og brukt denne slangen i 15 år, den fungerer utmerket! Jeg fortalte også om denne på siste innlegg på side 1 ;)

http://www.mekonomen.no/bil/verkty/bilverkty/bremseverkty/bremseluftingsverkty-pa1267no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilxtra lolalt selger en som er 100% identisk med den fra Mekonomen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det forskjellige størrelser på lokkene til disse ?

Blir det no problem om man må etterfylle beholderen ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun sett en størrelse. Eg lufter alle 4 hjørnene med en tank selv med Brembo 4pot kalipper fremme

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker biltema sin til 179, åpner nippelen godt, det ser ut som den suger luft, men det kommer inn rundt gjengene på nippelen, jeg bryr meg ikke om det, ser bare på hvor mye jeg har tatt ut.

Jeg kjører bare i gang og lar det stå, men jeg pumper rolig på pedalenn for å få litt gang i det, går raskt å suge ut en 2-4 dl per hjul :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den gamle 8-kantede fra Biltema, ser det kommer bobler i slangen siden nippelen ikke holder helt tett, men det blir alltid bra. Og gjør det alene uten å fly frem og tilbake mellom hjul og bremsepedal. Bråker endel og bruker MYE luft! :P

Denne er også ideell til å suge opp andre væsker, da den har rimelig stor kapasitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det forskjellige størrelser på lokkene til disse ?

Blir det no problem om man må etterfylle beholderen ?

Vel, hvis du skrur av lokket uten å koble den fra reservehjulet først, så tømmer du reservehjulet for luft, naturligvis. Det er bare en størrelse på lokket, den har jeg brukt på utallige VAG, og også Renault og Opel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var total fri for bremsetrykk på 44q'n.

Prøvde nu denne slange/enveisventil saken med beholder.

Bynnte høyre bak. Etter 15-20 ganger på bremsepedalen kom det noe trykk. Men ble ikke helt fast enda.

Gikk så over til venstre side. 15-20 ganger og det ble enda bedre. Men ikke skikkelig pedaltrykk.

Gikk tilbake til høyre bak, koblet på utstyret og åpnet lufteventilen. Når jeg da satt meg i bilen for å trykke på bremsepedalen var den steinhard !!

Prøvde flere ganger, og det var så vidt jeg klarte å trykke inn pedalen i det hele tatt !! Slangen på lufteventilen innhold ca 2-3cm med bremsevæske. Dette etter 5-6 trykk på steinhard pedal.

Har ikke vært og luftet fremme da det begynte å regne + at fronten av bilen står utfor garasjen. (har så mye rot nu....)

Har heller ikke startet bilen og prøvd å bremse, litt usikker på om jeg skal vente med dette før jeg har fått luftet fremme.

Hele greia med bilen var at jeg byttet et bremserør høyre bak. Ble nødd til å flytte bilen 2-3 ganger, og trykte da inn pedalen 7-8 ganger i ren automatikk. Selv om jeg forbante meg over at jeg IKKE måtte gjøre det. Det bare ble sånn.... :)

Jeg rakk aldri å lufte bremsene etter at jeg byttet røret. Og da ble jeg selvfølgelig fri for bremser når jeg flyttet bilen.

Det jeg lurer på er om lufta kan ha sige/flyttet seg frem også ?? Ble bare så overrasket over at jeg fikk skikkelig bremsepedal med å bare ha luftet bake !!

Men som sagt, har enda ikke startet bilen og prøvd å bremse med motoren i gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig lite væske i selve rørsystemet, men det har nok ikke kommet luft helt frem hvis pedalen er hard nå. (Har du kjørt 'bomba' tom, eller har du 'vanlig' bremsekraftforsterker på 44'n?)

Er jo bare å prøve, blir pedalen myk, må du bare begynne på nytt. Erfaringsvis er det enklere med en kompis, men stort sett går det vel greit på den måten! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva var denne bomba igjen, og hvor sitter den ?? Det eneste jeg vet at det var totalt fritt for bremsetrykk på pedalen. Kun brekket som funka.

1989 mod, abs, og 4x108 altså med de småe bremser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte flytte bilen igjen.... ;)

Bremsetrykket er nå stabilt !! Ser ut for at denne slangen m/enveisventil og beholder gjorde jobben sin. Storfornøyd. 54kr :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte flytte bilen igjen.... ;)

Bremsetrykket er nå stabilt !! Ser ut for at denne slangen m/enveisventil og beholder gjorde jobben sin. Storfornøyd. 54kr :)

Hvordan virker tilbakeslagsventilen på biltemas lufter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan virker tilbakeslagsventilen på biltemas lufter?

fjør og kule

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, men var litt usikker på hvor mye jeg skulle åpne den. Du kan justere dette på denne ventilen. Så jeg bare åpnet den litt, stakk saken inni beholderen og begynte å pumpe.

Hos meg funket dette veldig bra :)

Det fulgte også med noen overganger til forskjellige størrelser lufteventiler. Disse kan festes på slangen til enveisventilen.

Men lufteventilen på kalipper til 44q'n er så stor, at det ble litt knot så jeg bare brukte slangen. Men det gikk seg til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, hvis du skrur av lokket uten å koble den fra reservehjulet først, så tømmer du reservehjulet for luft, naturligvis. Det er bare en størrelse på lokket, den har jeg brukt på utallige VAG, og også Renault og Opel.

Jeg har en sånn fra mekonomen, synes gjengene er veldig korte, jeg opplevde hvertfall at helt nedskrudd så er den sikkert bare innpå èn gjenge, koblet til hjul og den poppet av og griste rundt med bremsevæske, så for meg var den en dårlig løsning.

Om trykket er for høyt så er det jo ikke en lettvint løsning å ha ett nesten flatt dekk liggende til bare dette formålet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2bar er ALT for mye. Vil ikke funke vis der er avstand ned til gjengene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg har brukt en hjemmelaget slik trykklufter, borret hull i et gammelt orginallokk og montert en slange. Det kjørte jeg med 3.5bar trykk fra caravelledekka:-)

Men det går jo alltids an å tappe litt luft fra reservehjulet før man kobler til, er skjelden krise å kjøre til nermeste fyllestasjon uten luft i reservehjulet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpe meg ein bremselufter fra biltema. ein slik ein

19-1531_m.jpg

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-191531/

fulgte ikkje noko bruksanvisning med den, så eg lure på korleis man bruker den??

sette på trykkluft, koble til nippel og holde inn håndtaket og etterfylle bremsevæske??

Tenkte jeg skulle kjøpe en lufter nå selv. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremselufter-2000031634/

Trykkluft, dvs kompressor osv..?

Hva med disse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremselufter-2000017000/http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-2000017001/

En med flaske og en til "begge kretser"= høyre og venstre side?

Eller er mekonomen sin best? Ser det er forskjellige meninger her og det hjelper meg lite:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle kjøpe en lufter nå selv. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremselufter-2000031634/

Trykkluft, dvs kompressor osv..?

Hva med disse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremselufter-2000017000/http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-2000017001/

En med flaske og en til "begge kretser"= høyre og venstre side?

Eller er mekonomen sin best? Ser det er forskjellige meninger her og det hjelper meg lite:confused:

Jeg har den du linker til øverst, den som er avhengig av kompressor.

Jeg pumper i veg på pedalen samtidig som lufteren står å lagen undertrykk, for å få fart på veska.

Den er jo også snedig om du skal feks suge tom en beholder etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.