S4/S6 C4 2.2/4.2 - Hva bruker å ryke ved 250k km+?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter s4/s6 c4 og begynte å tenke litt på hva som er typisk at ryker når disse bilene begynner å runde 300k km.

Ut ifra det jeg har sett på finn så begynner svært mange av disse bilene å nærme seg å ha gått 300k km, og det kan være fint å oppdatere kjøpstrådene i wikien i samme slengen, og derfor vil jeg ha info om både r5 og v8.

 

Det jeg lurer på er altså hva man må forvente av påkost ved disse kjørelengdene forutsatt at bilen har fått normalt vedlikehold (med og uten chip-trim), ut over normalt vedlikehold.

- Hva er interval på reg.reim?

- Må man forvente å overhale girkasse? Ser flere har ulyd i 1. gir på manuell kasse.

- Hva med levetid på motorens interne komponenter?

- Er det en gylden regel om turboens levetid med/uten trim (forutsatt "normal" bruk)?

- Toppdekselpakning/toppakning, når har disse evt. en tendens til å ryke?

- Levetid på org. eksos?

- Hvor ofte ryker dempere f.eks.?

+++++

 

All informasjon som kan løfte kjøpsguidene til nå-tid er ønskelig. Ved slike kjørelenger vil det vel begynne å dukke opp saker og ting som ikke allerede er nevnt i kjøpsguidene i wiki?

Det er også fint om det legges ved prisestimat på ny del/utbedring slik at brukere av kjøpsguide får dannet seg et bedre bilde.

 

For de som er usikre på hva som står i kjøpsguidene legger jeg ved link til kjøpsguide for S6 C4: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/S6_C4_Typ_4A_%281994-1997%29

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S4/S6/C4 2.2:

- Hva er interval på reg.reim?

120.000 / 5 år. Jeg bytter ved 100.000 og tar da samtidig med simmerringer (topp og bunndel), vannpumpe og strammehjul. Innspiserer nedre registerreimsdrevet da det har en tendens til å få sprekker i kila. Har selv hatt sprekker 2 ganger.

- Må man forvente å overhale girkasse? Ser flere har ulyd i 1. gir på manuell kasse.

Alt etter bruk. Har selv kasse som har rullet 430.000 uten problemer. Men også en med ulyd i førstegir som har rullet 270.000. Sistnevnte har blitt brukt relativt hardt.

- Hva med levetid på motorens interne komponenter?

Tåler mye juling. Som regel brukerfeil som korter ned tiden.

- Er det en gylden regel om turboens levetid med/uten trim (forutsatt "normal" bruk)?

Veldig avhengig av bruker, vedlikehold etc.

- Toppdekselpakning/toppakning, når har disse evt. en tendens til å ryke?

Første modellene av AAN hadde en papp-lignende toppakning. Disse kan ryke. Den senere MLS(Multi Layer Steel) holder i massevis. Som regel så er det noe annet som går før den.

- Levetid på org. eksos?

Jeg mener at en bør skifte ut org. eksos da den er fryktelig tung og lager for lite go-lyd.

- Hvor ofte ryker dempere f.eks.?

Veldig brukeravhengig. Vært borti dempere som har knekt før de begynte å lekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av tingene jeg kommer på som også er relatert til karosseritypen generelt:

-Rusthull i tank

-Calipere bak (oftere enn 250')

-Antenneforsterker (Avant)

-Vindusviskermekanisme

-Vifte og servoer i klimaanlegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningslås (Bakstykke) , bensinpumpe, ekspansjonstank ( Retur\overskudd inn på tank sprekker\knekker )

Rust i skjermer foran er jo klassiker. Tette dreneringer av vann.

 

Taklukemekanisme skal smøres etter intervall, blir vel sjeldent gjort. Bryteren for åpning og vippfunksjon kan begynne og leve eget liv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Hva kan man forvente av levetid/krav om service på en kasse som har ulyd i 1. gir? Er dette noe man bare må leve med og prøve å overse, eller må man forvente at det trenger oppfølging innen rimelig tid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan man forvente av levetid/krav om service på en kasse som har ulyd i 1. gir? Er dette noe man bare må leve med og prøve å overse, eller må man forvente at det trenger oppfølging innen rimelig tid?

 

Det kan du kjøre leeeenge med. Forrige eier av gamle s4en kjørte 30k og jeg hvertfall 10k med ulyd på førstegir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må ikke se seg blind på Km.stand på C4.

Det har ALT å si hvordan bilene har blitt behandlet oppigjennom tiden , og hvor den har blitt kjørt.

 

Har sett stoff interiør som har hull å nærmest helt utslitte på 230.000km , mens en kompis sin S4 har gått 350.000km ++ , og har det mest strøkne interiøret jeg har sett!

 

Har derfor sluttet å se direkte på Km.stand selv , og heller ta bilen i betrakning etter pris og tilstand.

Noe går i stykker uansett :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.