ESP lampe lyser av og til. Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Fredag fikk jeg igjen bilen (Audi A6 2.5TDIQ) etter 3 dager på Snapdrive. Multispor reima foran som driver servo osv hadde røket og dratt med seg diverse.

Byttet hus og holder og tok registerreima samtidig. (Dyrt ble det også).

Mandak kjørte jeg ca 3 mil så lyste ESP lampa i ca 20 sek. Slukket . Tok rundt 30 sek kom den på i 15-30 sek. ble borte 1 min og kom tilbake 20 sek. Neste milen kom det ikke noe. Når jeg skulle hjem på ettermidaggen kom jeg rundt 3 mil igjen før ESP lampa kom på i 20-30 sek, borte i 30 sek og km på 20-30 sek før den ble borte og kjørte en mil til før jeg var hjemme. Dette har vært i jevn fart i 70-90 km på E6.

Tirsdag skjer det samme. Men kom på bare 2 ganger bort til jobb og 2 ganger hjem.

Onsdag. Etter godt og vel 3 mil kom den på 3 ganger og den siste gangen sto den på helt til jeg skrudde av bilen en mil senere.

Hjem fikk jeg et 20 sek blink etter 10 min og et 20sek blink en mil senere.

Torsdag og fredag har det bare kommet noe blink på 20-30 sek.

Hva skyldes dette? Snappdrive hadde brukt låsbolten til dekkene. Noe de kan ha koblet fra eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som feil med signalet fra en (eller flere) ABS-sensor.

Få lest av evt. feil med VCDS (VAG-Com), så kan du se hvilke(n) det evt. er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en til å lese av feilmeldingene. Det var nr 1119 og 18265. Noen som vet hva dette er til en 2003 Audi A6 2,5TDIQ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller begynne med å korrigere dekktrykk, gå inn på ross-tech.com der står alle kodene du refererer til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På hjemveien startet noen blink etter 10 min. Så kom det på hele tiden i 3 mil før jeg slo av bilen.

Lufttrykket i dekkene er rundt 2.8 bar alle sammmen.

Noen som kan forklare meg feilkodene under?

01119 - Gear Recognition Signal

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON

Possible Causes

Fault Code stored in Transmission Control Module (TCM/J217)

Possible Solutions

Check Transmission Control Module (TCM/J217) for Fault Codes

Special Notes

This Fault Code is a Note. Check Transmission Control Module (TCM/J217) for Problems

18265/P1857/006231 - Load Signal: Error Message from ECU

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) active

Possible Causes

Fault Code(s) stored in Engine Control Unit (ECU)

Possible Solutions

Check Engine Control Unit for Fault Code(s)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være dieselpumpa, sjekk innsprøytningstidspunktet om det stemmer etter regreim bytte..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere forslag? Får dra innom Snip Drive på mandag, men er greit å ha med noen tips herfra. Snap Drive er vel ikke ekspert på Audi?

Fant litt her: http://www.audiforums.com/forum/audi-a6-9/code-p1857-revealed-147482/

Kan det være noe fultighet på denne føleren under teppe foran?

Andre ting?

Litt merkelig at det kom rett etter at jeg tok den ut av verkstedet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftmengdemåleren kan gi slike rare feilkoder. Men også tenningstidspunkt.

Lmm gir "load signal" til girkassen. Når man kobler ut Lmm, så får man feilkode på missing load signal from ecu, og esp lampa lyser, så hvis det er brudd, eller dårlig kontakt i den, så får du den opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På hjemveien lyste den av og til og så ble lyset værende på. Jeg kjørte opp til en parkeringsplass med endel snø på. ESP virket ikke. Slo av bilen. Startet opp igjen. Lyset var borte og da funket ESP'n.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg sjekket timinga på pumpa. Lenge siden du skiftet register på den? Jeg justerte timinga ut av spec på min når jeg feilsøkte på en annen ting, og da fikk jeg samme problemet når jeg hadde justert for langt ut av spec.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at jeg har vært litt sløv å lese lengre opp.. Sjekk timinga på pumpe, kan nesten garantere at det er den som er ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SnapDrive fant ingen problemer når jeg hadde den inne igjen i går. Det tok 36km før lampa kom på i dag. Kom på i 10 sek. Ble borte i 30 sek og kom tilbake i 10-15 sek. Så kom det et nytt tilbakefall etter 39km på 15 sek.

Hvis det er noe med dieselpumpa så skulle vel den gitt feilmelding, eller? Siden det tar 3-4 mil før denne "feilen" dukker opp så virker det som om noe blir varmet opp og som kan gi feil?

Er det en lett måte å finne ut om timinga er feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat sånn var min når jeg hadde pumpa 3-4 grader ute av spec, men kun når motor hadde driftstemp. på kjølevann. Har du VCDS/Vag-Com ?

Hvis pumpa er gåen, så vil jeg anta at du skulle få feilkode. Normalt så kommer det feilkode, etter det jeg har hørt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er ganske enkelt å sjekke, hvis du har VCDS/Vag-Com

Forutsetning: Kjølevannstemp. over 85 grader.

Engine - basic settings - gruppe 004.

Nå vil glødelampa blinke, og den veksler mellom "early" og "late"

Når den står på "late" så skal det tredje feltet vise 2 grader. Du har litt slingringsmonn, +-2 grader, dvs. at den skal ligge mellom 0 og 4, men denne er ganske enkel å få nøyaktig, så jeg etterstrebet å få den 100%Timing AKE.jpg

For å justere så må du av med øvre del av registerdekselet, løsne reimskiva på venstre kam (kun den ytterste)

og vri på pumpa. Jeg bruker bare å stikke inn en liten forlenger (1/4") i det ene hullet, og en skralle med bits i et annet hull, så vrir jeg med en passende pinne. Da snakker jeg om svingningsdemperen på pumpa.

Det står i elsa at man skal vri på sentermutteren på pumpa, men den er jeg redd, samt at jeg har ikke nøkkel som er plass til der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snap Drive er vel ikke ekspert på Audi?

Nei, hva med å bruke noen som faktisk er eksperter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leverte på SnapDrive fordi at de hadde ledig time og det var kortest å få Viking til å kjøre dit. De skulle bare bytte multireima. Men så hadde den ødelagt litt av hvert så da ble det regreimbytte med vannpumpe tempmåler å det som tilhører.

Snappdriv sier de brukte en "mal" og da er det vel ikke mulig å få dieselpumpa feil, eller er det mulighet fordet?

Hvis de åpner og det ikke er noe galt med puma og at den sitter riktig. Da er det vel jeg som får denne regningen også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kosten bør de ta uansett. På min forrige A6 med 2.5 TDi var pumpa 3 grader feil, og ble tungstartet. Så den er følsom for unøyaktigheter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min starter med en gang. (Slet i fjor i -29, men da var 4 glødeplugger ødelagt).

Hva med teorien om at det er fukti i ESP boksen eller sprekk i en ABS følere? En på jobben som har testet med et slikt apparat og fikk de 2 feilkodene 1119 og 18265. Kan de bety noe annet en jeg listet opp tidligere?

Det skurrer litt at ESP lampa skal lyse om det er feil med dieselpumpa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom S-sentrum og Vidar fant feilen med en gang: Vi får opp feilkode på insprøytningstidspunkt motor. Denne feilkoden flytter seg også til ABS/ESP system.

Timing på kamaksel/veiv/dieselpumpe bør justeres opp på nytt. (Det var mange som hadde rett her inne også).

Så da er det tilbake til Snapdrive med bilen.

Hvordan retter jeg innlegget fra Hjelp til løst?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan retter jeg innlegget fra Hjelp til løst?

1. Rediger første innlegg.

2. Avansert redigering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.