A4 1,8tq b6 vil ikke i andre gir enn 2. Girkasse? Clutch?

Anbefalte innlegg

Ja så skjedde det da...har kjørt med relativt gåen clutch over lengere tid nå..har vel sluret på 5 og 4 gir siste 8-10mnd...

Men i kveld så skulle jeg kaste bilen rundt på en rund fin plass og dro ut 1 gir og skulle sette den i 2 for å kjøre avgårde som normalt..

 

meeeen neeeida..masse fine skrapelyder når jeg prøvde sette den i 2gir og svidd clutch lukt så det røyk opp av panseret.

 

stoppet bilen og starta den igjen...får den i "fri" og kan holde den i 2gir men slurer no fælt og lukter fint:P

Men får den overhode ikke noe andre gir...girspaken virker helt rar...får ikke satt den i noen gir annet enn 2gir..men den vil ikke bli i gir der..kun om jeg holdern der men som sagt slurer men går fremover..

 

 

Noen som kan hjelpe meg på vei med hvor jeg skal begynne? hehe..clutch eller girkasse?eller begge deler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja så skjedde det da...har kjørt med relativt gåen clutch over lengere tid nå..har vel sluret på 5 og 4 gir siste 8-10mnd...

Men i kveld så skulle jeg kaste bilen rundt på en rund fin plass og dro ut 1 gir og skulle sette den i 2 for å kjøre avgårde som normalt..

 

meeeen neeeida..masse fine skrapelyder når jeg prøvde sette den i 2gir og svidd clutch lukt så det røyk opp av panseret.

 

stoppet bilen og starta den igjen...får den i "fri" og kan holde den i 2gir men slurer no fælt og lukter fint:P

Men får den overhode ikke noe andre gir...girspaken virker helt rar...får ikke satt den i noen gir annet enn 2gir..men den vil ikke bli i gir der..kun om jeg holdern der men som sagt slurer men går fremover..

 

 

Noen som kan hjelpe meg på vei med hvor jeg skal begynne? hehe..clutch eller girkasse?eller begge deler?

 

Jeg har ikke peiling på hvor mye du har klart å ødelegge her....

Det høres ut som risikosport å kjøre med dårlig clutch og så fortsette med å "kaste bilen rundt" :o

Begynn med clutchen, så merker du jo fort om du har ødelagt kassen også......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heller mot kassa her gitt:( tror jeg..får jo ikke flytta no på girspaken engang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heller mot kassa her gitt:( tror jeg..får jo ikke flytta no på girspaken engang

 

Ja, det kan godt hende at kassa er gåen også.

Det virker jo nesten som du "frivillig" har ødelagt den :o

 

Hvorfor har du kjørt så lenge med dårlig clutch - og fortsatt å misshandle den ?????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tappe av olje på gear å se etter sølvfarge eller biter i olja. Høres ut som clutch er defekt i tillegg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tappe av olje på gear å se etter sølvfarge eller biter i olja. Høres ut som clutch er defekt i tillegg da.

 

MEN - ville du ødelegge kassa frivillig - det høres nesten sånn ut : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe...ja har muligens tatt livet av den kassa skjønner jeg:P Men har liksom vært ett par andre dyre reprasjoner på bilen siste året så har måtte rasjonere penga litt..men får jo kansje svi for det nå.

 

skal få sjekka olja i kassa i helga.Så får vi se hva jeg gjør..men en sånn kasse koster jo sikkert 6000-10000kr:S

 

noen som vet om en avj motor komplett med kasse til salgs?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan være heldig med at det er giroverføringen som er gåen i tillegg til clutch.

Men på min trudde jeg og kassen var gåen da den ikke gikk i fri, da var det bare nålelageret.

Kassen trenger ikke være ødelagt selv om du ikke får den i gir, så mitt tips er å ta av kassen og se etter feil, du må uansett ha ny clutch, og dette er mye enklere billigere enn å bytte motor og kasse.

 

Er kassen gåen anbefaler jeg at du tar kontakt med den lokale huggeren han kan skaffe det meste av deler om han er med i NBF.

 

http://www.nbfbildeler.no (Norske bilopphøggere)

http://www.bil1din.no (Holder til i Namsos og har godt kontaktnett med svenske huggere)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja i morra skal kassa ut og sjekke etter årsak..er sant som folk skrev over..får svi når en ikke er bruker penger på bilen NÅR den trenger det:( hehe...

 

man får som fortjent erre noe som heter:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som en helt ferdig clutch som evt har brent seg fast...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja i morra skal kassa ut og sjekke etter årsak..er sant som folk skrev over..får svi når en ikke er bruker penger på bilen NÅR den trenger det:( hehe...

 

man får som fortjent erre noe som heter:P

 

Og i allefall når du skal tøffe deg i tillegg, spes når du VET noe er dårlig i drivlinjen :) Håper du slepper unna med kun clutchen da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heldigvis var det ikke vitner:P hehe...

 

meeen men..264k på tellern så velger og si: var vel på tie at noe gikk i stykker;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs litt hvor mye du kraft du brukte for å få den i 2 gir da? :)

 

Kan jo være at du tok i så mye at en skiftegaffel har bøyd seg eller no :/

 

264tkm skal jo ei manuell kasse tåle som en tur i parken :)

Gamle quattro`n min hadde gått 355tkm da den fikk S2 motor med RS2 trim , og kassa var like fin da jeg solgte den ved 400000km :)

Nå kjørte ikke jeg med gåen clutsj da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja i morra skal kassa ut og sjekke etter årsak..er sant som folk skrev over..får svi når en ikke er bruker penger på bilen NÅR den trenger det:( hehe...

 

man får som fortjent erre noe som heter:P

 

Venter i spenning på å få høre hva som har havarert.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og nå har jeg fått tauet bilen til verkstedet:) og på veien så løsna girspaken om jeg kan si det sånn og alle gir var tilgjengelig igjen?!?!?! altså gikk fra og ståå heelt bomfast med kun 2gir tilgjenglig til å fungere fint så fort vi begynte taue den og drivverket gikk rundt!

 

Merklige saker...skal fremdeles opp med kassa i morra og sjekke olja samt bytte den og clutch sett.

 

Men hva pokker kan det være...er ganske spent selv:) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var ikke noe som var klemt oppunder der da? En isklump eller stein fra 'rundkastene'?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det kan jo hende..hmm...men i morra skal kassa ned ihvertfall:) så skal kassa få ny olje og bli sjekket med "kamera";)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. tror det er bare clutchen din som er gåen. jeg hadde problemer med clutchen på min a6 1.8T quattro. den sluret litt i 4 gir. men så skulle jeg dra på litt i en oppåverbakke og så skulle jeg gire til 4 i fra 3 å da smalt det. fikk til og gire til 3 igjen med og ta i litt. men ingen andre gir. etter litt skruing så fant jeg ut at clutchen hadde delt seg i 3 deler. kan hende du er like heldig som meg at dette er problemet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. tror det er bare clutchen din som er gåen. jeg hadde problemer med clutchen på min a6 1.8T quattro. den sluret litt i 4 gir. men så skulle jeg dra på litt i en oppåverbakke og så skulle jeg gire til 4 i fra 3 å da smalt det. fikk til og gire til 3 igjen med og ta i litt. men ingen andre gir. etter litt skruing så fant jeg ut at clutchen hadde delt seg i 3 deler. kan hende du er like heldig som meg at dette er problemet ;)

 

 

bingo! akuratt det har skjedd her tror jeg..sitter med clutchen,trykkplate og utløserlager her nå.

 

Trykkplata har sprekt og lamellene på clutch'n er rivd i biter på den ene siden;)

 

Utløserlager ser fint ut...

 

olja var nesten unormalt fin..så og si ingen spon i det hele tatt..olja var klar og fin.

 

Nå er olje byttet(castrol 75w-90)

ny clutch fra 190hk'n montert med trykkplate og nytt lager.

 

skal hente bilen om litt:) Spent kan du si

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal legge ut bilde av lamell og trykkplate iløpet av kvelden for de som er nyskjerrige;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20130211_1934511_zpsb6a99fb1.jpg

 

trykkplata var til info sånn ca 1-2mm tykk nå:P

 

20130211_1934291_zps02276e30.jpg

 

 

fin denne:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.