#1 Skrevet Februar 10, 2013 Hei. Jeg er ny her inne, og har registrert at her er en god del ekspertise ute og går. Jeg har en 2001 Allroad 2,5 hvor kamaksler med tilhørende deler var skiftet for ca. 80000km siden. Når jeg overtok bilen i april i fjor, så gikk den veldig merkelig, og det endte opp med at jeg hadde av toppdekslene. Der fant jeg en løs vippearm i venstre topp, og en i høyre topp. En god del slitasje på disse, men jeg monterte dem på plass igjen. Kjørte ett par dager og tok av dekslene igjen, og den i høyre topp var ramlet av igjen. Jeg kjøpte da to nye og skiftet ut de som hadde falt av i første omgang. Etter det, så fikk jeg en ganske kraftig "tikking" eller "klakking" fra høyre topp, tiltakende etter som oljetemp. Stiger. Her om dagen hadde jeg av dekslene, og alt stod på plass enda. Bittelitt slitasje på en knast på hver av innsugskammene. Mens jeg hadde dekslene av så hørte jeg et ganske kraftig metallisk smell, som jeg tror måtte være en løfter som smalt i bunnen. Hørtes ut som det kom fra omkring den knasten som var litt slitt, og der var knasten vendt rett ned mot vippearmen, så der var press på den. Er det normalt at løfterne tar kvelden? I så fall, så må det jo være løfterne som er problemet på disse, og når de blir dårlige, så blir vippearmene og kammene "dengt" ihjel? Så, til mitt egentlige spørsmål: Tror dere det er mulig (plass til) å skifte en løfter uten å ta ut kammene? Vippearmene skifter jeg uten problem med alt på plass, men desverre så tenkte jeg ikke på løfteren når jeg hadde ute vippearmen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 10, 2013 Jeg tror at løfterne ligger såpass på siden av kammene at det kan gå. Hvis ingen andre vet, så kan jeg sjekke med sikkerhet ila et par dager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 10, 2013 Flott. Takk skal du ha :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 11, 2013 Tja, spørs hvilken løfter du skal bytte. På bildet under fra kam byttet mitt, ser det noe trangt ut for de nermest midten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 13, 2013 De fleste løfterne sitter litt under kammene, noen lengre under enn andre. Etter en titt på en løs topp så TROR jeg følgende: - flere av dem er umulige å få skiftet uten å ta av kammene - vanskelig å si med resten, men tviler på at man får dem opp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 14, 2013 Mathias, fant du ut av dette? Jeg har samme tikkelyd på min, ingen synlig slitasje gjennom oljepåfyllingslokket, og bilen går ellers helt som normalt - unntatt denne tikkingen. Planlegger å bytte kamakslinger, løftere og vippearmer, men om det ikke hjelper så er det jo bare bortkastet.... Mvh Eivind 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...