Anbefalte innlegg

Fikk litt dårlige nyheter i helga. : faint :

 

Jeg har hatt litt "skrangling" i bakerste potte på bilen, og flere som har litt peil på bil har uttalt seg at det er nok et feste som er litt løst og potta skrangler av den grunn, derfor har jeg utsatt jobben en stund. Det var veldig dumt, for den diagnosen viste seg å være feil.

 

Firmaet jeg kjøpte bilen av fikk montert ny katalysator på bilen for ca. 4 måneder siden pga. for høyt utslipp på EU kontroll, så den er byttet ut nå, men har tydeligvis vært defekt. Det som nå kom frem da jeg tok opp problemet med et erfarent eksosfirma var at den forrige katalysatoren har vært defekt en god stund og diverse deler inne i katalysatoren har løsnet og blitt blåst bakover i eksosanlegget til de tilslutt havnet i bakerste potta og ligger der nå og skrangler og tetter til for luften som skal ut. Dette har skjedd gradvis. Bilen bruker dermed nå mye mere bensin enn den skal, og eksosen som skal ut enderøret lager seg nye veier andre plasser i anlegget, i tilegg til ulyden. Ifølge eksosfirmaet må hele eksosanlegget _etter_ katalysatoren skiftes ut. Jeg fikk denne tilstandsrapporten gratis av eksosfirmaet så all ros til dem. De sier dog at de ikke kan hjelpe til siden det er Audi quattro og at det kun kan brukes originale deler. Er det slik? Må jeg inn på Møller eller tilsvarende med utskifting av eksosanlegget? Det er vel endel rør, noe han kalte "flexledd", og mellom- og bakre potte som er gåen. Jeg var av den oppfattelse at andre fabrikanter ofte laget bedre eksosanlegg og jeg i det tilfelle kunne oppgradere det gamle til noe bedre eller noe, men Audi quattro er altså så spesielle at det må brukes kun originale Audi deler og verksted for å skifte ut anlegget? Hadde noe med Audi's enerett på quattro å gjøre. Høres rart ut synes jeg. Kan det være slik? Og hva har quattro med eksosanlegget å gjøre? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres rart ut.

Det er da mange som skreddersyr anlegg til bilen...er bare litt mere fikkel på en Quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min S4 1992 modell, så tror jeg eksos anlegget koster over 10-12k ....da la jeg litt ekstra penger i det og fikk mere effekt og bedre lyd :)

 

Er du ute etter å få mere "grom" lyd og mere power så gå for effekt anlegg hos en tuner .....koster nok ikke så mye mere enn std anlegg ...

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk laget 2,5" fra downpipe og hele vegen bakover til 100Q'n hos Svendsen Eksos i Oslo. Kosta omkring 5 lapper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja... jeg var på Svendsen eksos, og de kunne ikke hjelpe til. De sendte meg til Møller. Han dunka på de to pottene og sa at de var problemet. Mot alle odds kom det faktisk inn en annen A4 med samme problem, og han også sendt til Møller.

 

Edit: fikk en prisantydning på 10 000 - 10 500 kr. Svendsen eksos mannen som mente det var sannsynlig pris hos Møller. Jeg mener, kan de gjøre det selv så sender de meg vel ikke til Møller eller hur? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan eventuelt høre med ES tuning i trondheim....bor du ikke der ??

 

http://www.estuning.no/

 

 

tipper de lager alt fra 12-13 til 20k .....

 

Jeg har selv rustfritt effekt anlegg, gjort av TS-racing.....skikkelig råd brommelyd :) Det kostet vel mellom 15-20k tror jeg ... (kjøpte det med noe annet)

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel endel rør, noe han kalte "flexledd", og mellom- og bakre potte som er gåen. Jeg var av den oppfattelse at andre fabrikanter ofte laget bedre eksosanlegg og jeg i det tilfelle kunne oppgradere det gamle til noe bedre eller noe, men Audi quattro er altså så spesielle at det må brukes kun originale Audi deler og verksted for å skifte ut anlegget? Hadde noe med Audi's enerett på quattro å gjøre. Høres rart ut synes jeg. Kan det være slik? Og hva har quattro med eksosanlegget å gjøre? : klø :

 

Høres ut som en orntli' bakgårdsmekaniker, spør du meg.

 

Flexirøret (eller eksoskompensator) ligger som regel før katalysatoren. På min bil røk begge to samtidig (har V-motor), og Møller ville ha ca 7500,-/stk ettersom kompensatoren er en del av katalysatoren. Denne delen kunne ikke skaffes uorginalt. Unødvendig å si at det ble universaldeler og sveiseapparat på meg i stedet.

 

Bakpotta har jeg skiftet til Supersprint, og jeg planlegger å bytte mellompotta også. Disse delene er det overhodet ikke noe problem å få tak i til Audi Quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jeg har sett litt rundt på nettet idag på jobb, og det er jo flust av firmaer/fabrikanter som selger komplette eksosanlegg til min bil. Får jo et ganske ok eksosanlegg til den prisen også.

Når det gjelder flexrøret så ligger det vel bak katalysatoren? Jeg fikk bli med under bilen og ta en titt, og jeg er ganske sikkert på at det ligger ca under framsetene, mens katalysatoren lå inneklemt lenger fram og opp mot motoren. (Her er jeg på tynn is, men det var bare rør og de to pottene som lå _etter_ flexrøret). Men uansett, ser litt lysere på det nå. Snodig at Svendsen eksos ikke kan hjelpe til. 3 karer fra dem stod og kikket på det og kom fram til samme konklusjon. Vel vel, skal sjekke opp litt priser og slik så får vi se hva jeg gjør. Skiftes må det uansett :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørtes snodig ut at det ikke skulle kunne gå an å få til noe eksosanlegg

fordi det er quattro. Høres mer ut som en sveiser med vegring for å

finne frem et par rørbøyer.

 

Etter hva jeg forstår på medlemmene her i trondheim så har endel

fått billig og BRA jobb gjort hos Rustfrispesialisten som ligger i

fossegrenda. Da snakker vi eksosanlegg til 4-5 000kr mener jeg

det var. Dette er da Ferrita anlegg om jeg ikke har bommet helt.

 

Evt så er jo Milltek på banen med noen griselekre anlegg, og

10 til 15 000kr burde skaffe deg et sinnsykt bra eksosanlegg ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det stemmer at katalysatoren på 1,8T ligger på selve downpipen fra turboen.. Så bak flexi-røret er det kun pottene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold deg langt unna svendsen og møller når det gjelder eksos, har en 4 - 5 tlf nr du kan få hvis du ikke tror meg, de har ødlagt en del biler. Dra til rustfrispesialisten i fossegrenda, ved eivind opland go cart senter og spør etter ronny, han kikker på bilen din og vet hva som er best og gjøre og de har kurante priser. Skal love deg 100 % at du blir fornøyd, han fikset A4 1,8 TQ min og det vart helt perfekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bor for tiden i Sverige, men skranglingen (og bensinforbruket) nådde et kritisk punkt mens jeg var i Trondheim i helga. Jeg har sendt avgårde et par forespørseler til flere leverandører/montører av anlegg som f.eks Ferrita i omegn. Der hører jeg etter pris på komplett rustfritt eksosanlegg fra kat og bakover, inkludert flexrør og montering. Poster prisen jeg får etterpå, da det sikkert er noen som vurderer å dra over hit for å fikse bilen hvis pris er ok. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har bestemt meg for Ferrita anlegg inkl. sportkat, 3"-2 1/2" (Jeg er litt usikker på om den eksisterende katalysatoren som står i er helt 100% etter dette, så like greit å få den vekk).

 

Men jeg er litt usikker på avgassene. Blir det vanskeligere å komme seg igjennom EU kontrollen med en sportkat, eller er det samme greiene?

 

Det viser seg at det var flexrøret som er problemet, og flere firmaer som leverer eksosanlegg virker litt skeptisk til å skifte flexrøret. De vil helst at jeg gjør det hos VAG og kommer tilbake etterpå slik at de kan skifte resten. Her snakker vi da om bytte av anlegg fra katalysator og bakover. Jeg vurderer derfor å skifte ut hele skjiten siden de da ikke får noe problem med flexrøret og forskjellige dimensjoner osv.

 

Hva synes dere? Er 10 000 SEK dyrt eller billig for et komplett Ferrita m/sportkat montert og ferdig? Finnes det noen billigere rustfrie m/sportkat alternativer der ute?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10.000:- SEK høres ut som en god pris på anlegg inkl. sport-kat.

 

Du bør ta deg greie på hvilke avgasskrav som stilles til bilen din, og sette det som en betingelse når du bestiller anlegg at det skal tilfredsstille disse kravene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurant pris det kanskje, men rustfrispesialisten tror jeg lager komplett anlegg i rustfritt stål med ny downpipe og katalysator for en 6 - 7 lapper... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normale nyere biler går som oftest rett gjennom utslipps-testen, selv uten katalysator...er bare det kravet om at kat'en SKAL være der.. :( Så med sport-kat er du nok helt sikker på å gå gjennom :)

 

Som Morten sier, 10k SEK for komplett Ferrita fra turboen, inkl sport-kat høres ut som en meget bra pris :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært på undersøkelse hos Ferrita i Sverige. Og gjett hva de sa da jeg spurte om de kunne skifte fra katalysator og bakover, and I quote; "Sånt har jeg aldri sett før, det der må skiftes på originalverksted." Hehe, jeg fatter ikke noe : bh :

 

Men, jeg går for hele pakken. Og da har de et som passer inn. Heldigvis.

 

De skal ha bilen i 2 dager, og på fredag ettermiddag henter jeg bilen. Da er jeg spent på hvordan den oppfører seg (eksosanlegget har vært delvis tett helt siden jeg kjøpte den).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kunne no ha skifta dette sjølv.. da har du no vel spart masse penga... skifta eksos annlegget mitt sjølv, var ikkje noko problem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De prisene han med sorte s4n snakker om her er hårreisende! han er rettåslett lurt! 15 - 20 000 for eksos er bakmål!

 

Dra på rustfrispesialisten i fossegrenda! de tar vel ca 9000 for eksosen i rustfritt! å de er helt pervers på å sveise!

 

Ellers så er es tuning et bra alternativ da!men du kommer aldri opp i prisen han med s4n har blitt lurt til å betale!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurant pris det kanskje, men rustfrispesialisten tror jeg lager komplett anlegg i rustfritt stål med ny downpipe og katalysator for en 6 - 7 lapper... : klø :

 

Da tror du nok feil er jeg redd.

 

Bare en sportskatalysator fra Ferrita, som de bruker, koster omtrent det du skisserer her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kunne no ha skifta dette sjølv.. da har du no vel spart masse penga... skifta eksos annlegget mitt sjølv, var ikkje noko problem :)

 

 

Når Svendsen Eksos ikke vil røre anlegget pga. det er for inviklet og Ferrita i Sverige måtte overtales før de ga seg ut på det. Nei du, jeg tror ikke jeg begynner med dette selv nei. Hvorfor akkurat denne bilen er så spesiell kan jeg ikke svare deg på, men ble importert til meg fra Italia, så det er mulig de gjør det litt annerledes der. Alt av eksisterende eksosanlegg er originalt. :confused:

 

Uansett, avtale er skrevet med Ferrita, så får jeg komme tilbake med ytelse/lyd når det er montert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal snart få på 3" rustfritt anlegg fra turbo og bak, fra ferrita.

Dette ville komme på 13000 uten racecat, og 16000 med.

 

Ganske dyrtb igrunn, men da har man vel et anlegg fra øverste hylle.

 

Forskjell på racecat og vanlig cat var visst at racecat'en tåler høyere temperatur, og har mindre motstand. den orginale ville visst brenne opp, samt være veldig restriktiv på min bil.

 

Hvor stort er da dette anlegget ifra rustfrispesialisten da?

 

Alt over 2 1/4" i rustfritt må sveises med bend..

 

De regnet med en dag på bilen min.

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når Svendsen Eksos ikke vil røre anlegget pga. det er for inviklet og Ferrita i Sverige måtte overtales før de ga seg ut på det. Nei du, jeg tror ikke jeg begynner med dette selv nei. Hvorfor akkurat denne bilen er så spesiell kan jeg ikke svare deg på, men ble importert til meg fra Italia, så det er mulig de gjør det litt annerledes der. Alt av eksisterende eksosanlegg er originalt. :confused:

 

Uansett, avtale er skrevet med Ferrita, så får jeg komme tilbake med ytelse/lyd når det er montert

Svendsen ville ikke se på min en gang, pga det bare var Møller som skaffa downpipen visstnok.. Synes de virker litt motvillig hvis det gjelder noe annet enn å montere komplett anlegg som bare er "schmokk-schmokk"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor stort er da dette anlegget ifra rustfrispesialisten da?

 

Det *du* vil ha :-)

 

De er Ferrita-forhandler, og levere det samme som f.eks Ferrita Norge i Spydeberg, og har samme priser.

 

(de kan også levere de ferdige anleggene som Ferrita produsere - til f.eks min bil fantes ikke noe slik, så da bygde de et anlegg 'på bilen')

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, men hvorfor er det noen da som sier at du får et komplett anlegg til 6-7000?

 

Det får du ihvertfall ikke fra Ferrita?!!

 

Mvh Geir

 

Edit: Så det stod 9000, men allikevell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.