Golf Mk1 ats classic hjelp

Anbefalte innlegg

Nå begynner snøen å smelte snart, og da er det på tide med sommersko på einser'n.

Drømmen er ats classic.

Men jeg har brukt uante timer her og på google, jeg klarer ikke å finne ut hva jeg skal ha av dim.

Bilen er senket med fattigmans justerbar senkesett (tuningart eller noe) og er ikke breddet på moen måte og bremser osv er standard, bittesmå foran og tromler bak. Blir det for spinkelt med 13"?

Hva er minste et jeg kan gå for?

Passer det med 7x13 et20 som P&R selger? Eller MÅ jeg ha et38?

Grunnen til at jeg vil ha ats er at de er tidsriktige, og at man kan kjøpe en felg hvis man er litt uheldig.

Dekk skal være med passe grei strekk, siden bilen skal brukes :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fått tak i noen ats classic oppussings objekter :-)

De er 6x14" et20 selv om jeg ikke trodde at de fantes i 14". Lakken ser ut til å være orginal, men de krever en del TLC, men de ser runde ut :-)

Jeg skal prøve dem en av de nærmeste dagene og oppdaterer tråden.

Slik ser de ut

 

ImageUploadedByTapatalk 21361897893.327211.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som skulle lure på dette:

Sånn ble det foran med et21

De stikker maks 10mm utenfor

Felgene er 4x14"

Senterhull er 59, så jeg må finne adapterringer som passerImageUploadedByTapatalk 21362069792.614828.jpg

ImageUploadedByTapatalk 21362069753.468976.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir veldig bra det der!

Men dekkstrekk på 6" felg ser ikke bra ut da du må til med 145 dekk ;)

 

Vis de er 10mm utenfor med oppjekket bil så går de fint innefor når bilen er i normal høyde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 185/50R14 på 6.5x14 på min Polo 2F. De er ikke strekt, men har nogenlunde rette dekksider. Denne størrelsen blir nok litt liten for en Golf 1. Har visst ikke noe bra bilde av dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7x13 fremme og 8x13 bak. 8x13 felgene har jeg liggende fortsatt. Til salgs. Noen bruksmerker, men pene. Klarlakk og lakk og alt er som det skal.

lavogbred.jpg

DSC_0457%20%28Medium%29.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter masse strekk. Men at dekksidene er sånn ca rette. Denne bilen skal jo tross alt brukes. Men vil heller ikke ha balong dekk. 185/50 er nok kurant tenker jeg. (Hadde vært niiiice med bilder) 14" er litt ukurant dim skjønner jeg, så det er ikke akkurat mye bilder å finne heller.

Pga jungelen av dimensjoner så må jeg se litt rundt og finne noe som passer budsjettet :-)

Takker for innspill folkens.

Noen som har bilder av 6x14 med dekk på en senket ener? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

185/50 blir fintfint (selv om det på papiret er litt for lite). Per har vel nå fått meget gode erfaringer med Yokohama A539, så da har jeg nok ham også med meg når jeg anbefaler disse på det varmeste: ja :.

 

Det skal bli spennende å se om felgene går klar av kaliperne foran. Mulig du kommer unna spacere om du bruker GTI-bremsebelegg sammen med massive skiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke 6" ET20 klar? Så mye som de bygger ut så er det bare rart...

 

Eg har 185/60/14 på Snowflake felger og det er vel orginal dim. Litt lavere og lett senk funker nok gull det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

185/50 blir fintfint (selv om det på papiret er litt for lite). Per har vel nå fått meget gode erfaringer med Yokohama A539, så da har jeg nok ham også med meg når jeg anbefaler disse på det varmeste: ja :.

 

Absolutt, A539 er et veldig bra dekk, masser av grep på tørr asfalt. Merket litt tendenser til vannplaning i pøsende regnvær og 80+ km/t, men så er det jo også en ganske lett bil jeg kjører...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene er levert til balansering. Jeg må se om de er rette for skikkerhets skyld, før jeg svir av masse tid til oppussing.

Skal jeg beholde gull fargen eller skal jeg gå for svart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret har kommet fra balansering.

2 av dem var mer firkantet enn rund.

Mens 2 var fine og runde.

Så jakten på felger forsetter.

Hvis noen har lyst på 2stk dritkule tilhenger felger så er det bare å skrike ut :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har det skjedd noe nytt. Jeg har sett etter noe annet, uten å komme over noe jeg syns var kult til en fornuftig pris. Så tenkte jeg at disse kunne kanskje rettes opp. Leverte de 2 felgene med kast til oslofelgretting. Leverte igår rundt 11 tiden. Jeg fikk svar idag rundt 12 pm at han hadde sett på dem, og faktisk rettet dem opp. Respect!!! Det gikk fort. Pris? 1250kr totalt for 2stk 6x14 felger. Det er ikke feil :-)

Det syns jeg var veldig bra!

Så nå skal jeg hente dem innen kort tid, så blir det jakt etter dekk. 185/50 som er foreslått er veldig aktuell. Men jeg skal se om jeg finner noen bilder på nettet først. Jeg har noen 14" felg med 185/65. jeg hover dem på pg måler litt. Jeg er redd for subbing pga lav et. Men vi får se. Jeg oppdaterer her etterhvert, slik at andre kan kanskje finne noe fornuftig info her :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk på noen booooring sommerfelger.

Prøvde samtidig ats'en fotsn og senket bilen ned på en vedkube. Må jeg ha gti breddere tru???

Sånn ble det:

egu6ymeg.jpg

ygetaruz.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vals skjermen så kanten ligger flush og eventuelt dra den ørlite ut, så er du der. Litt avhengig av dekkdimensjon og høyde blir det nemlig nesten garantert plassproblemer i overkant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan valser jeg?

Men hva?

Jeg er litt blank på dette.

Hva koster det evnt å valse 2 buer?

Vurderer gti breddere men alt har med økonomi å gjøre. Jeg går nok for breddere hvis jeg kommer over noen billige. Ser at P&R selger men jeg hadde ikke tenkt å blåse så mye på det.

Men jeg har begynt oppussingen.

DUXOLA ruuuuuler! :-) prøvde meg fram med forskjellig mengde og aplikasjontid. Og det som funker er, klin på masse, sett felgene ut i hagen og la dem stå ute over natta :-) klarlakken har da løsnet og felgene kan høyttrykkspyles! Jeg skal ta de resterende felgene iløpet av helgen, og oppdaterer tråden med før og etter bilder for de som er interessert i det :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ser den ene felgen ut etter at duxolaen har fått jobbet i rundt en 14-15 timer og etter høyttrykkspyling. De blanke delene er der duxola'n har strippet vekk lakk

5ezeqa5y.jpg

 

Skrapet av det verste med plast skrape og la på et lag til der det var flekkvis med klarlakk. Viktig å legge på et tykt lag!

a6atu8at.jpg

y9atyhyq.jpg

Jeg har behandlet alle 4 felger, så får vi se hva morgen dagen bringer :-)

Kjøpt på jernia, og kostet rundt 200kr og er 750ml. Jeg har brukt rundt halvparten til nå og jeg tipper at jeg må gjenta behandlingen flekkvis der klarlakken ikke slipper. Men en sånn liten flaske skal nok holde. Jeg fant en del tråder med info om felg prosjekt med duxola men ingen tråder med bilder. Skal prøve å oppdatere med bilder etterhvert som jeg får tid til å holde på med felgene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten... Jeg finner ingen info på nettet om 14" ats felger med 4x100 boltsirkel. Er disse felgene såååå kjeldne? Setter pris på info hvis noen av dere vet noe om disse. Limited edition? Levert orginalt på noen biler? Osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7x13 fremme og 8x13 bak. 8x13 felgene har jeg liggende fortsatt. Til salgs. Noen bruksmerker, men pene. Klarlakk og lakk og alt er som det skal.

lavogbred.jpg

DSC_0457%20%28Medium%29.jpg

 

Hva er dimmen på disse dekkene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg begynt å vurdere salg.

Et21 6x14"

Made in germany, og tilnærmet lik umulig å finne ats classic i 14" og med 4x100 bolt dim.

2 felger hadde litt kast. De er rettet opp hos oslo felgretting, de 2 andre er greie.

Jeg har strippet vekk all klarlakk og pusset de ned. Noen få timer arbeid gjenstår før lakk og polish.

Jeg vet ikke hva disse er verdt. Hva foreslår Dere?

Disse i 13" fører til at bilen blir meget lav hvis man ikke har balong dekk, så jeg mener at 14" burde være meget kurant dim på en bruks veteran. Hvilken pris er passende syns Dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er dimmen på disse dekkene?

 

175/50-13 eller 195/45-13. Husker i farta ikke hva det var Rune-Andre hadde, men en av disse to dimensjonene er det i alle fall. Har kjørt ei stund med 195/45-13 på 8X13 og det var helt ubrukelig (men veldig tøft, naturligvis). Hadde dessverre bare ussel JB-motor i den bilen på den tida, så den helt sjokkartede akselerasjonen uteble. Derimot varva det rimelig greit i motorveihastighet;). I ettertid foretrekker jeg 14" med 195/45 eller 185/50-14. Da får man det ønskede dassrullstuket, samtidig som man har et dekk som fyller ut hjulåpninga litt mer - og man har de nødvendige cm ekstra bakkeklaring for å unngå at man støtt setter seg fast/subber nedi med gulv, innfestingene til bærearmene og eksosanlegg som deler seg i innkjørsler og sideveier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.