1.8T (20v) i Golf Mk3 - spørsmål og drøfting rundt ombygging

Anbefalte innlegg

Funderer litt på 1.8T til den røde Golfen min.

 

Det står en ABS 8v med chip i den per dags dato som begynner å bli moden for utskiftning, på tross av at den går veldig pent og rolig. Egentlig skulle man jo kjørt G60-motor for å holde det periodisk korrekt, men etter å ha snakka med flere med faktisk erfaring på disse motorne som har frarådet det på det sterkeste er nok 20v et godt alternativ : smil : Har lest meg opp på endel av det men vil forsikre meg om at det jeg tror er riktig før jeg begynner å se etter motor. Har også noen spørsmål til noen som forhåpentligvis har gjort det før.

 

Såvidt jeg har skjønt er det AGU eller AJH fra tidlig 1.8Ter som er det enkleste å bruke. Ulempen er såklart 'kun' 150 hk og K03, fordelen er at disse har gassvaier. En annen fordel bør være at ombygningen bør la seg godkjenne med VR6-oppsett, mer om dette til sist i tråden. Er jeg på rett vei?

 

Det første ordentlige spørsmålet er girkasser. Jeg vil ha mekanisk clutch og ikke bygge om til hydraulisk som 1.8Ten har. Jeg leser på QPEng sine sider at de har brukt den originale 020-kassa fra en 2er-Golf i kombinasjon med sin 1.8T AGU og at det skal holde. Dog visstnok ikke det optimale på utveksling og det er helt forståelig - å kjøre 8v (iallfall ABS med 020 CHB) er jo tross alt som å kjøre diesel :evil: Kunne tenkt meg å brukt girkassa jeg allerede har med oppgradert clutch iallfall i første omgang for å gjøre det enkelt i starten (da jeg er nybegynner på feltet), selv om 02A eller 02J-kasse i kombinasjon med 02J girvelger visstnok skal være det optimale. Hvis man skal bruke 020-kasse, er det noen som er anbefalt å bruke framfor andre sammen med 20v for å få full nytte av turtallsregisteret?

 

Sålangt plug&play, ja? I forhold til ECU ser det ut som at QPEng kan ordne alt man trenger på det elektriske plan. Er det noen her med erfaring med dem og produktene deres (EMS og custom ledningsnett)? Såvidt det fremgår av deres side vil alt fra Mk3 fungere (turteller, nøkkel, tenningslås) med lyden av 20v under panseret. De får det nesten til å se for enkelt ut, iallfall for en som ikke har vært borti dette :o

 

Etter hva jeg har skjønt da BØR en AGU med 020-kasse og QPeng software være en bolt-on affære.. Gjør jeg noen blundere i denne slutningen? :o Hva gjør man med radiator og intercooler? Jeg er veldig bestemt på at denne bilen skal se originalmessig modifisert ut :)

 

Angående godkjenning vil jeg tro at en 3er-Golf lar seg godkjenne med en 150hk 1.8T, da det er godt innenfor VR6-tall, såfremt man bruker VR6 fjærbein, (forstilling?), bakstilling og bremser. Men det er min synsing basert på teori. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte basert på praktisk erfaring? :)

 

Takk for alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

150 hk er jo det samme som GTI 16v.

 

Det kan nok bli vanskelig å godkjenne med QPE da det ikke er orginal motorstyring, og det dermed ikke finnes papirer på utslipp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Råkarosseri er likt på alle Golf 3, og GTI 8v/GTI 16v/VR6 har nøyaktig samme understell og bremser. Med andre ord; karosseri og understell er dimensjonert for minst 174hk og 200+ NM.

 

Jeg fikk selv OK på en slik ombygging fra 8v GTi til 1.8t AGU-motor. Det beste er nok å bruke original motorstyring, og få noen til å fjerne startsperra.

 

Du møter trolig på 1 utfordring; økt forakselvekt. En komplett 1.8T veier endel mer enn en 8v-motor. Hvis du flytter batteri bak og fjerner alt unødvendig foran, så er det kanskje mulig å komme innenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.