#1 Skrevet Februar 14, 2013 Sendte en henvendelse til Møller den 4. feb., og har foreløpig ikke blitt møtt med annet enn stillhet. (Er dette p.g.a. at jeg har en importbil?) Kan noen her være til hjelp? Har nylig importert en 2011 Audi A4 allroad, som jeg er meget godt fornøyd med, men har noen spørsmål relatert til MMI 3G (High) enheten som sitter i bilen: 1. Hva er siste firmware versjon til MMI-enheten? 2. Kan jeg evt. oppgradere denne selv, og hvor får jeg evt. tak i siste firmware versjon? 3. Hva er siste kartversjon? Antar at denne må kjøpes hos Møller? 4. TMC-meldinger, jeg er 100% sikker på at det lå lagret trafikkmeldinger på denne enheten da bilen ble importert, da jeg slettet disse. Problemet nå er at det ikke kommer inn nye. Er det noe her inne som kan gi meg noen "guidelines" til hvordan jeg får satt opp enheten slik at jeg igjen kan motta TMC-meldinger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 14, 2013 Sjekket med oppdatering til A5'n og kartoppgraderingen kostet 3864,-! Legg gjerne ut en oppdatering hvis du får svar på resten fra gribbene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 15, 2013 Her er svarene Møller har brukt 11 dager på å kommer frem til: 1. Hva er siste firmware versjon til MMI 3G High? - Ny firmwareversjon er under utvikling. 2. Hva er siste kartversjon til MMI 3G High? - Siste kartversjon frigitt er 2013-versjonen. Men grunnet noen problemer med programvare bør man ikke oppdatere til 2013-versjonen før ny firmware er frigitt. Våre merkeforhandlere vil motta en teknisk melding da denne er klar. Oppdatering til 2012-kartverk er problemfri. 3. Hva er pris på oppdatering av hhv firmware og kartoppdatering, og kan man evt. gjøre dette selv? - System- og kartoppdateringer går via merkeforhandler, din aktuelle forhandler vil kunne gi deg pris på kartoppdatering. Dersom det fortsatt er garanti på bilen vil systemoppgraderinger dekkes av denne. Alle oppdateringer kan kun utføres av merkeforhandler. 4. Jeg har TMC støtte i min enhet, men hvorfor fungerer ikke dette? - TMC har for inntil 2 år siden ikke vært aktivert for Norge. TMC vil fungere etter oppdatering til 2012 eller 2013-versjon kartverk. Mine umiddelbare reaksjoner: Møller har i dette tilfellet brukt uforholdsmessig lang tid på å gi meg svar som enten er unøyaktige, eller ikke gir meg den informasjonen jeg ber om. 1. Her har de ikke svart på det jeg har spurt om. De sier bare at en ny firmware er undervegs. Hvordan kan jeg som kunde holde meg oppdatert om hvilken firmware bilen min har/skal ha? Dette burde vært informasjon som var "offentlig tilgjengelig". 2. Javel, men når kommer 2013 versjonen, hvordan vil jeg få beskjed om dette? Slik jeg ser det er jeg tvunget til å kontakte min lokale forhandler med jevne mellomrom for å se om det her kommet en ny utgave av kartene. 3. Nok en gang svares det ikke på mitt spørsmål: HVA KOSTER EN KARTOPPDATERING?! Mulig dette er et vanskelig spørsmål å svare på for en Møller-ansatt, eller kanskje det opereres med forskjellige priser fra forhandler til forhandler? Disse spørsmålene ble av meg stilt importøren p.g.a. at jeg ikke klarte å få tak i noen representanter hos mine lokale forhandlere..... "Alle oppdateringer kan kun utføres av merkeforhandler" - Nuvel, hvorfor er det da et valg "User update" med valg av kilde "USB/DVD" i menyen i MMI? er det ikke her lagt til rette for at kunden selv skal kunne kjøre oppdateringer?! 4. Dette er tullprat! NRK har kjørt prøvesendinger med TMC siden 2009! ...og hvis disse ble aktivert i Norge for 2 år siden, hvorfor har det da tatt 2 år(!) før det kommer en oppdatering som støtter dette? ....spesielt med tanke på all reklamen som kommer fra Audi/Møller om at man kan få trafikkmeldinger vist på sin navigasjonsenhet. Aner man villedende markedsføring? Det er antagelig unødvendig å opplyse om at man ser etter andre muligheter mht oppdatering av firmware og software. Takk Møller for god service! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 25, 2013 Jeg var i samme situasjon selv for 2 år siden, med en Audi med MMI 3G High. Jeg fant bla denne tråden på nett: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-a4-allroad-b6-b7-b8-2000/248992-navigasjon-mmi-dvd-2g-mulig-a-fa-tmc-til-a-funke-i-norge.html Ad ditt punkt 4: Hadde dette vært en hiddenmaskin hadde vi gått inn i en innstillingsfil med et enkelt tekstbehandlingsprogram og endret innstillingene for Norge fra TMC on: 0 til TMC on: 1 og omstartet programmet. Men siden vi ikke kan "hacke" på dette selv, så må altså hele skiten installeres på nytt, og da med software vi ikke får tilgang til. Om du er nær Svenskegrensa kan du for eksempel fint få opp svenske veimeldinger, så dette er bare en enkelt "preferansefil" som skulle vært satt annerledes. Og hvis du har de mindre kostbare navigasjonssystemene har vel TMC virket hele tiden... For øvrig kommer visst 2013-kartverket i mars, og jeg har fått opplyst fra Møller Skøyen at dette kan fikses fra og med tirsdag 5. mars, for den ringe sum av 4090,- (uten at eventuell medlemsrabatt er innregnet). Jeg har fått opplyst at selve kartverket i seg selv koster ca 2290,- Hos Nilssonbil i Strømstad skulle de ha ca 3600 SEK i fjor høst for 2012-oppdateringen, Art.nr. 8R0 051 884AH, men jeg tok ikke og fikk bekreftet at dette var riktig type. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 13, 2013 Da har man hatt en meget hyggelig samtale med en repr. fra Harald A. Møller, hvor ting ble litt klarere: 1. Kartoppdatering for 2013 vil ikke inneholde TMC-støtte. Meldt inn som en feil til Audi AG, og vil forhåpentligvis være tilbake i kartverket for 2014. 2. Kart for 2011 og 2012 skal ha støtte for TMC. 3. Kart-/firmware må oppdateres via forhandler p.g.a. avhengigheter til andre kontrollmoduler i bilen. Jeg har "kjøpt" denne forklaringen, etter detaljerte forklaringer, selv om jeg nok er enig med Christian i at enkelte ting nok muligens er noe enklere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 13, 2013 Rart ikke tmc funker på mmi 3G.. Det funker i passaten min og i mamma sin a3 med rns-e.. Så det funker jo definitivt i Norge. Men det er ikke så veldig nyttig fordi det blir ikke oppdatert umiddelbart når det skjer noe. Kan gå flere timer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 13, 2013 Jeg har avtale med Møller nå om at de skal installere nytt karverk for 2013 i min nåværende bil, samt oppdatere software for MMI, som visstnok kom på mandag. Har allerede hatt bilen inne i 4-5 timer for installere kartet, de strevde da med å få TMC til å fungere. Visstnok skulle en oppdatering av MMI gjøre susen. Men vi får nå se. Jeg har satt som betingelse for hele operasjonen at TCM skal virke, så det står i ordrebekreftelsen at det ikke blir noe å betale hvis ikke TCM virker. Avtalt pris er for øvrig 3062 kr inkl mva. For øvrig er det direkte latterlig og utrolig pinlig for Audi i Norge om det er slik at Audi har glemt å "huke av for" TMC igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 16, 2013 Jeg kom akkurat til å tenke på: hvis det ikke er kartverket som skal til for å få tcm til å virke, men en oppdatering av firmware for MMI-systemet, ja da er jeg i sterk tvil om jeg kommer til å oppdatere kartverket, siden hele årsaken til at jeg har brydd meg om dette er å få TCM til å fungere. Skal spørre om hva slags sammenheng det er her på tirsdag når bilen skal inn til Møller. Evt spørre om de gidder oppgradere firmware først, og deretter sjekke om TCM virker (på eksisterende kart, bilen er fra høsten 2009, er det 2010 kart da tro?). Det kan jo hende både kartverket og firmware må oppdateres, men det virker mer logisk at det kun er firmware, da det er dette selve anlegget som bestemmer om man skal ta ned tcm-signaler fra radioen og evt bruke i sammenheng med navigasjonen. Nuvel, her er alle muligheter åpne, og så lenge vi har med typisk proprietær software må vi vel bare gå uten innsyn og være irritert. For Tesla Model S er sendes det vel softwareoppdateringer "over lufta" støtt og stadig, det er mer i tråd med hva jeg forventer i 2013. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 17, 2013 Hei, fikk min A4 Allroad i januar i år, og TMC ser ut til å virke greit, testet den flere dager på rad, og får inn stengte veier, og kolonnekjøringer på fjellet. Har også opplevd å ikke få inn noen ting på den for noen uker siden, så vet ikke om sendingene er avhenige av noen ukjente ytre forhold, som sending fra vegvesnet etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 18, 2013 Fikk tlf fra en som jobber i Audi, i Tyskland, sammen mannen som ringte Jonas tenker jeg. Det er visst slik at for 2013-kartverket så er DVD-en kodet slik at (trommevirvel m/fanfare) TMC er slått av. Men, på Audier som kommer fra fabrikken er TCM aktivt, selv om software/firmware er den samme. Årsaken til dette ligger i underleverandøren som produserer selve mastern til DVD-ene. De byttet underleverandør for 2013, slik at "huskelappen" om at TCM skal være aktivert for Norge (selv om det offisielt ikke finnes det her) ble borte i flyttesjauen. Altså er det håp for 2014-versjonen. Likevel er det litt underlig at man skal være avhengig av DVD nå for tiden, så lenge bilen også er utstyrt med SD-kortplasser og USB i hanskerommet. Skal man ha noe gjort må man vel hacke det selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 20, 2013 Spørsmål: på kartverket som kom nå i mars, er dette for "2014" på markedsspråket, eller står det 2013 på utsiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...