Erfaringer med Webasto, hvordan skal det fungere?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått montert Webasto i en Audi A6 2,7tdi, 2006 model. Denne har MMI high og det mest avanserte 2-soners klima. Det er montert Webasto Thermotop C og fjernkontroll T100. Dette ble gjort av godkjent verksted i Danmark, er på Webasto sin liste i DK. Anlegget fungerer etter mine begreper svært dårlig, jeg har klaget på dette og har vært en tur til DK for å se om de kunne få rettet det opp, ser desverre ingen bedring. Et av problemene slik jeg ser det er at kupevifta slår inn etter ca 3 min, det er da ingen varme i bilen og det forbrukes unødig med strøm. Dette gjør at batteriet ved flere anledninger blir nedtappet slik at bilen ikke kan startes. Det andre er at det er dårlig effekt, eksempel; bilen står i garasje med åpen dør, lufttemperatur var ca -25C. Webasto fjernkontrollen viste -20C i kupeen. Startet Webasto med 30min driftstid og komfortlevel C5. Hadde på batterilader slik at batteri ikke skulle bli et problem. Etter ca 10 min skrudde jeg opp på kupevifte fra 4 til 8. Det blåser da ganske godt, men lite temperatur. Etter 30 min vises kupetemperatur til -8C. Når jeg kjenner på kjølevæskeslanger er de ikke særlig varme. Bilen starter, men det er ikke noe utslag på temperturmåleren.

Er dette på noe vis normalt eller er det noe svært galt med brenneren eller montering av denne? Må nevne at jeg setter temp på klima til high før jeg parkerer etter råd fra verkstedet, har vifta på et litt lavere trinn slik at batteriet skal "overleve"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke erfaring med uorginal webasto, men har hatt 2 Audier som har orginal varmer, mine erfaringer er gode, men det tar tid med -25 grader, jeg bruker ca 30 min varming ned til -10 grader, tror man trenger mer hvis det er kaldere, man må ha nok drivstoff, over rødt felt, batteriet må ha mere en 13,2 volt før varmerern starter, synker batterispenningen så vil varmeren stoppe, skal være nok strøm til motorstart. Tror systemet varmer opp kjølvannet først, til en viss temperatur før vifta går på, ellers ville man jo ikke fått varme i bilen. Jeg har heller ikke utslag på tempraturmåleren etter 30 min hvis det er -10, men bilen er god å varm og lettstartet. Tror du må ha bedre batteri, og kjøre varmeren lengre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har god temperatur på kjølevannet ved -10 og kupeen er varm,-15 også.Webastoen står på i 30 minutter. Golf 6 stasjonsvogn. På større biler skal det monteres en bypass ventil slik at vannet i motor/raddis ikke varmes så mye og heller varmer registeret inni bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På A6'n min så blir det fin temperatur i bilen og rutene blir isfrie i -20 etter egentlig ganske kort tid(uten å ha målt det).

Men jeg har driftstid på 30min og aldri hatt den gående så lenge, men aldri hatt isete ruter og bilen står ute samme hvor kaldt det er.

Jeg vet ikke om den gjør utslag på motortempen i dashbordet med det samme jeg skrur på tenninga, men det er ikke mange meterne jeg kjører før det viser godt temperert bil(2-3km kanskje).

Så jeg er strålende fornøyd med den originale som sitter i min bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at jeg nok må ha nytt batteri, det er på 100% ved starten og er nede på 5% når Webastoen kutter ut. Men jeg kan ikke se at det kan være rett at kupevifta slås på etter 3 min uansett temperatur på kjølevæske. Trodde det skulle inn et styrekort til klimaanlegget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynn med nytt batteri . Om det blir lite underveis så slår bilen av comfort funksjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.